Annons

Att dra fram färger i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Nja, mera ljus ger tätare negativ, och i och med detta blir kontrasten högre, och färgerna ser mera mättade ut. Detta påverkas inte av vilka delar av bilden som ligger i skärpa, utan bara av exponeringen = mängden ljus på filmen. Med dia blir det tvärtom, tätare positiv med mindre ljus, och ett intryck av mera färg.

/Pontus

Jo, men min reflektion var angående detta inlägg av Peter Senneryd:

"Jag har hört talas om att man får fram något mer färg i bilderna om man använder längre slutartid och mindre bländaröppning, än om man gör tvärt om(givet att bilderna blir lika mycket exponerade). Kan någon bekräfta eller dementera detta. Jag kan inte förstå varför det skulle vara så."

Arleklint delade upplevelsen. Själv har jag ingen förklaring till varför en bild exponerad med mindre bländaröppning under längre tid skulle upplevas som ha intensivare färger än en bild exponerad under kortare tid med större bländare.
Min tanke vara att om ett föremål avbildas med hög skärpa har man ju brantare 'övergångar' mellan de olika delarna/detaljerna i bilden, dvs, högre kontrast mellan detaljerna. Kanske det skulle kunna upplevas som att färgerna framträder starkare? Om man tänker sig att man tar en bild utan fokus så har man mjuka övergångar mellan färger och ljus och även om svart och vitnivå är identiska till den fokuserade bilden kanske den ofokuserade bilden upplevs som kontrastlös i jämförelse och att det ger intrycket av att färgerna inte är lika mättade.

/ Hasse
 
Senast ändrad:
OK, jag förstår. Jag har ingen bättre förklaring själv annat än teorin att nedbländningen kanske ev. gör att mera av glaset i mitten av linserna används, och att detta kanske ger mera färgmättnad. Klart spännande observation!

/Pontus
 
Kanske kan effekten variera mellan objektiv. Jag har aldrig testat. Kanske skulle man göra en formell test och jämförelse
 
Pongu skrev:
OK, jag förstår. Jag har ingen bättre förklaring själv annat än teorin att nedbländningen kanske ev. gör att mera av glaset i mitten av linserna används, och att detta kanske ger mera färgmättnad. Klart spännande observation!

/Pontus

Resiprositetsfeilen kommer inn her. Filmen "mister" simpelthen følsomhet. Lang eksponering vil derfor ofte medføre en viss undereksponering (gjelder selvsagt bare film), og det er velkjent at noe undereksponering kan gi tyngre og mer grumsete farger, noe mange faktisk liker (dere svensker sier "mustiga" farger, vi nordmenn som sant er at det er grums).

Om bildene skal skannes er undereksponerte dias "fy-fy" og bør unngåes.
 
På tal om filter

Finessen med filter är att du gör så mycket som möjligt för bilden när Du exponerar den, och att det fungerar någorlunda lika både med digitalkamera och med film.

De flesta filtren jag nu skriver om har jag inte testat...

Det finns specialfilter som påstås ge mustigare färger. En typ är färgade polarisationsfilter. Kolla http://www.singh-ray.com/goldnblue.html och

En annan typ är så kallade Intensifiers, som Du kan hitta på http://www.singh-ray.com/colorintens.html. Det finns olika filter som förstärker olika färger i bilden. En förklaring hittar Du här: http://www.singh-ray.com/srci2.html

Sedan finns det kombinationer av de ovanstående: http://www.singh-ray.com/polarizers.html

För att få must i färgerna krävs också att hela bilden exponeras rätt (i detta fallet att filmen/sensorn inte får för stort tonomfång). Här hjälper olika typer av avtonade filter. Gör ett besök på http://www.singh-ray.com/grndgrads.html. Mer om detta på http://www.singh-ray.com/srgnd2.html. Alternativet är (enklast med digitalkamera och efterbehandling i datorn) att kombinera två (eller fler) exponeringar för att kunna exponera olika delar av bilden rätt. Kolla http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml. Attans, nu gick jag själv i fällan...

Det finns andra tillverkare, men på Singh-Rays sida hittar Du alla de ovan nämnda varianterna och en del bildexempel. Fler exempel på: http://www.singh-ray.com/gallery/galleryindex.html.
 
nfoto skrev:
Resiprositetsfeilen kommer inn her. Filmen "mister" simpelthen følsomhet. Lang eksponering vil derfor ofte medføre en viss undereksponering (gjelder selvsagt bare film), og det er velkjent at noe undereksponering kan gi tyngre og mer grumsete farger, noe mange faktisk liker (dere svensker sier "mustiga" farger, vi nordmenn som sant er at det er grums).

Detta gäller dock bara positiv film. Skulle vara intressant att höra vilken film de två som fått mer färg med långaexponeringar använt!

Måste man inte förlänga tiderna ganska mycket för att reciprocitetseffekten ska påverka? Jag menar, mellan 1/250 och 1/30 kan det väl inte bli så stor skillnad att det syns på exponeringen?

/Pontus
 
Pongu skrev:
Detta gäller dock bara positiv film. Skulle vara intressant att höra vilken film de två som fått mer färg med långaexponeringar använt!

Måste man inte förlänga tiderna ganska mycket för att reciprocitetseffekten ska påverka? Jag menar, mellan 1/250 och 1/30 kan det väl inte bli så stor skillnad att det syns på exponeringen?

/Pontus

Resiprositetsfeil gjelder selvsagt alle filmer, ikke bare dias.

Objektivets kontrast endres også og øker med en *viss* nedblending. De aller minste blenderverdiene vil derimot gi såpass mye diffraksjon at kontrasten reduseres.

Husker for mange år siden jeg anvendte noen Kodakfilmer som endret farger dramatisk innenfor det tidsområdet for eksponering du nevner, så det *er* fullt mulig.
 
>Skulle vara intressant att höra vilken film de >två som fått mer färg med långaexponeringar >använt!

Jag har alltså inte märkt någon skillnad själv. (Jag har inte gjort något för att leta efter någon skillnad heller.) Jag bara påpekade att jag hört talas om (från ett par oberoende håll) att slutartiden skulle göra en skillnad. Själv ställde jag mig lite skeptisk.
 
Ursäkta om jag avviker lite från ämnet. Går det lämna in diafilm för crossprocessing (till rimligt pris) eller måste man framkalla själv? Hade varit kul att prova men svårt när man inte har tillgång (eller råd och kunskap) till mörkrum.
 
BjornJ skrev:
Ursäkta om jag avviker lite från ämnet. Går det lämna in diafilm för crossprocessing (till rimligt pris) eller måste man framkalla själv? Hade varit kul att prova men svårt när man inte har tillgång (eller råd och kunskap) till mörkrum.

I Göteborg måste det finnas labb som hanterar det. Kolla runt bland de lite seriösare labben, så hittar du säkert något. Jag har bara gjort det någon enstaka gång och använde då VSFL i Malmö. Inga problem.
 
nfoto skrev:
Resiprositetsfeil gjelder selvsagt alle filmer, ikke bare dias.

Jo, men underexponeringen ökar väl bara kontrasten (och därmed färgerna) hos positiv film? Underexponering med neg film ger mindre kontrast och urvattnade färger. Ursäkta att jag uttryckte mig oklart.

/Pontus
 
Hustomten skrev:
Ett labb som automatjusterar i sina maskiner är kört i dessa bilder. Dom skall framkalla enligt standardmall.

Tjo, finns det något labb du rekommenderar för detta?
Vet du något postorderlabb som inte automatjusterar? Använder fuji's labb just nu, och de justerar helt klart färgerna.

//Björn

PS! Jo, jag vet att postorderlabben står riktigt lågt i kurs, men jag bor i en håla på landet och har inget annat val! =(
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar