Hassan
Aktiv medlem
Pongu skrev:
Nja, mera ljus ger tätare negativ, och i och med detta blir kontrasten högre, och färgerna ser mera mättade ut. Detta påverkas inte av vilka delar av bilden som ligger i skärpa, utan bara av exponeringen = mängden ljus på filmen. Med dia blir det tvärtom, tätare positiv med mindre ljus, och ett intryck av mera färg.
/Pontus
Jo, men min reflektion var angående detta inlägg av Peter Senneryd:
"Jag har hört talas om att man får fram något mer färg i bilderna om man använder längre slutartid och mindre bländaröppning, än om man gör tvärt om(givet att bilderna blir lika mycket exponerade). Kan någon bekräfta eller dementera detta. Jag kan inte förstå varför det skulle vara så."
Arleklint delade upplevelsen. Själv har jag ingen förklaring till varför en bild exponerad med mindre bländaröppning under längre tid skulle upplevas som ha intensivare färger än en bild exponerad under kortare tid med större bländare.
Min tanke vara att om ett föremål avbildas med hög skärpa har man ju brantare 'övergångar' mellan de olika delarna/detaljerna i bilden, dvs, högre kontrast mellan detaljerna. Kanske det skulle kunna upplevas som att färgerna framträder starkare? Om man tänker sig att man tar en bild utan fokus så har man mjuka övergångar mellan färger och ljus och även om svart och vitnivå är identiska till den fokuserade bilden kanske den ofokuserade bilden upplevs som kontrastlös i jämförelse och att det ger intrycket av att färgerna inte är lika mättade.
/ Hasse
Senast ändrad: