Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att dra fram färger i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag gillar ofta färgstarka naturbilder. Jag försöker själv ge mina bilder dova och mustiga färgtoner eftersom jag gillar det. Jag gör det inte i datorn, utan använder mig av medel som finns tillgängliga vid fotograferingsögonblicket.

Analogt har man ju möjlighet att välja film. Digitalt kan man välja lämplig färginställning i kameran.

Oavsett man fotograferar digitalt eller analogt kan man använda polfilter och möjligen andra filter. Man kan som jag brukar göra även underexponera bilden något.

Vilka fler möjligheter står till buds? Hur gör du?

Senast ändrad:
Jag brukar använda de medel som du föreslår, aningens underexponerat + polfilter. Det där är ju ett litet dilemma man har som digitalfotograf, det begränsade uttrycket eftersom filmparametern tas bort. Hur får man t ex till snygga "cross-processing"-bilder i digitalkameran? Med film är det inga problem, men digitalt så är man ju lite begränsad på den fronten...

Ja crossprocessning blir ju svårt.... man har ju ingen process ;) Man får väl helt enkelt fota digital när det passar och plocka fram den analogt när det är lämpligare.

Lösningen ÄR ju faktiskt att du inte processar den digitala filen i kameran utan du gör det hemma (RAW). Annars kan du inte få önskat resultat "i kameran". Absolut inte om du ska något i närheten av crossat i alla fall. Men det sker ju inte heller "i kameran"... ;)

Jag var och frågade lite i fotoaffären om crossprocessing. Han sa att resultatet berodde mycket på vilken diafilm man använde. Kan någon visa exempel eller förklara vilken film som ger vilket resultat. dvs, vilken film får mest skruvade färger, vilken märks det mindre på osv.

skulle vara jättetacksam

//johannes

Vad det gäller att justera färger i den digitala bilden tror jag att "Photo Retouch Pro" är det bästa verktyget.

Kolla: http://www.binuscan.com/
Ta gärna en titt på filmsekvenserna som demar programmet. Det är otroligt kraftfullt!

Jag inledde tråden med att tala om färger skapade i kameran. Hur många inlägg tog det tills det gled in på Photoshop ;)

/Janne *som vill behärska kameran*

arleklint skrev:
Jag inledde tråden med att tala om färger skapade i kameran. Hur många inlägg tog det tills det gled in på Photoshop ;)

/Janne *som vill behärska kameran*

Det är ju i den digitala världen som "kraften" finns

Jag fotar både digitalt och analogt. Ingendera utesluter att man gör sin bild klar i kameran. Kamerans möjligheter finns som kraft även digitalt. Att man fotar digitalt kräver inte att man micklar i ps.

arleklint skrev:
Jag fotar både digitalt och analogt. Ingendera utesluter att man gör sin bild klar i kameran. Kamerans möjligheter finns som kraft även digitalt. Att man fotar digitalt kräver inte att man micklar i ps.

Där har du fel. Det finns inte en bild som jag inte justerar i Photoshop eller ImageReady innan jag lämnar den till fotolabbet eller publicerar den på nätet.

Det är ju i den digitala världen som "kraften" finns

HAHAHA skrattar fortfarande

ojojoj *torkar en tår* nu kommer jag att få hela digitalfotosidan över mig.
håller med Janne, ofta när det ställs frågor om något som rör analogt foto tar det ca 5 poster innan det har glidit över till "så här gör jag i PS"

men men, bara en tanke... o snälla gör inte detta till en ny analog/digital vs. tråd

Peter:

Nu lämnar du ämnet. Nu pratar du om nödvändig storleksjustering och usm.

Trådens ämne var: Hur drar man fram färgerna i kameran vid fototillfället. Oavsett du har en analog eller digital kamera.

Givet är det svårare så, men det var det som var frågan!

Joppe skrev:
HAHAHA skrattar fortfarande

ojojoj *torkar en tår* nu kommer jag att få hela digitalfotosidan över mig.
håller med Janne, ofta när det ställs frågor om något som rör analogt foto tar det ca 5 poster innan det har glidit över till "så här gör jag i PS"

Jag rekomenderade faktiskt Photo Retouch Pro.

Nu lämnar du ämnet. Nu pratar du om nödvändig storleksjustering och usm.

Trådens ämne var: Hur drar man fram färgerna i kameran vid fototillfället. Oavsett du har en analog eller digital kamera.

Givet är det svårare så, men det var det som var frågan! [/B][/QUOTE]

Trodde först du ville att jag skulle lämna tråden :)
Ja, jag bara skojar lite med er.
Det enda jag känner till är underexponering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar