Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att byta upp sig till ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Suck... TS har en instegskamera, och har inte uttryckt intresser för att gå till en dyr proffskamera. En D610 eller begagnad D800 eller liknande räcker gott och väl (och ger för det mesta också bättre bildresultat). D4S är bra för sport- och pressfotografer, men inte så allround.

Inom vilket område sviktar D4s?

Antalet pixlar och DR på låga ISO, men framför allt är den nog mycket dyrare än TS tänkt sig.

Ja det blir förmodligen antingen D610,D750 eller kanske en begagnad D800 får se hur långt pengarna räcker haha! Tack så mycket för hjälpen :)

Om jag vore dig( vilket jag var för ett antal år sedan , när det kommer till kameraval) skulle jag köpt en D700 begagnad. Som jag sa, jag har både D810, Nikon DF och en D700 för tillfället. Jag kan ärligt säga att det jag får ut av min D700 räcker för i stort sätt allt jag gör. dessutom är det nästan den skönaste kameran av de jag har att använda och den som ger mest gedigen "kamera" känsla, känns mest som en proffskamera. Lägg dessutom till hur billigt t du kan få den begagnad.

Min fru använder den nu och är supernöjd.
En av de viktigaste anledningarna att köpa en D700 och få spara de andra pengarna är att du sedan satsar på begagnade bättre objektiv. Antingen en grym zoom som täcker det mesta( tex ett 24-70)
Eller några grymma fasta gluggar som täcker det mesta ( 85 1,8g...85 1,4 afD...180 2,8...28 1,8g....sigma art 50 1,4.....105DC eller 135 2,0 DC) alla de jag nämnde är riktigt bra objektiv och kostar inte en förmögenhet begagnade.
Det är mina bästa råd jag kan ge för att få en riktigt bra utrustning som du kan göra det mesta med och inte lägga ut som en proffsfotograf måste göra pengamässigt ;)
Berätta hur det har gått sedan.
/Martin.

Är det ett för stort steg att byta ifrån en amatör kamera till en fullformatskamera direkt? Jag har tänkt länge och väl på att byta min Nikon D3100 eftersom den inte längre räcker till för att uppfylla de krav jag har på mina bilder men när jag har läst på nu får jag väldigt olika svar så tänkte se om det finns någon kunnig här som hade kunnat hjälpa mig.

När jag var 16 är köpte jag min första kamera och det var en småbildskamera, numera benämnd, fullformatskamera. Det fanns inget annat att välja på och det är idag heller inget extra med fullformat gentemot alla andra kameraformaten, mytbildning och säljsnack är lejonparten. Det enda som talar emot en fullformatskamera är prislappen och storlek i vissa fall. En stor fördel med fullformat är tillgången på objektiv. Köp den kamera som passar, tänk bara på att priset oftast är oproportionerligt stort gentemot hur mycket bättre bildkvaliteten verkligen blir. Christian Nilsson på tidningen FOTO skrev något i stil med detta när har testade D3200 och jämförde mot en D600 att "skillnaden inte alttid är så stor som man kanske inbillar sig", på ett ungefär. Mitt råd köp en billig begagnad kamera o testa dig fram, värdeminskningen på en ny kamera är svindlande och äldre kameror kommer fungera bra många år till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar