Annons

att bli fotograferad

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
vad tycker ni som fotar om att själva bli fotograferade?

själv har ingenting emot det om jag vet om att jag ska fotograferas, så att jag kan "iordningställa" mig själv.

sen att jag i efterhand kan konstatera att de bilder där jag INTE iordningställt mig i princip alltid blir bäst verkar inte hjälpa...
 
Jag har inga problem med att bli fotograferad, men samtidigt har jag aldrig blivit fotad av någon som "kan" foto utan enbart amatörbilder och då har man ju inte blivit regisserad.

/ Marcus
 
Få vill fota mig, så jag får göra det själv ;) Jag har inget emot att synas, men skulle gärna skulle fota anna :)
 
Re: Re: Re: Re: att bli fotograferad

PerFogelberg skrev:
Jag har märkt det. Det är jobbigt att läsa det du skriver. Stor bokstav markerar ny mening.

det är ju inge bra. om man tycker det är jobbigt att läsa vad jag skriver. då får jag nog överväga att börja med de stora bokstäverna i forum och sånt.
 
Brummelisa skrev:
Jag har inga problem med att bli fotograferad, men samtidigt har jag aldrig blivit fotad av någon som "kan" foto utan enbart amatörbilder och då har man ju inte blivit regisserad.

/ Marcus

på vilket sätt tror du det skulle vara annorlunda om du blev fotograferad av en "riktig" fotograf?
( om du nu tror det skulle vara annorlunda)

själv blir jag mkt mer nervös och när nån drar fram kameran helt oförberett. det gillar jag inte alls.
att stå modell däremot är jag inte alls nervös för, på samma sätt.
 
Beror väldigt mycket på vem som håller i kameran.
Nu finns det iofs inte så många bilder på mig fast jobbigast är väl när man ser att nån ska ta en bild och jag försöker se hyfsad ut :)
En arbetskompis mygtog en bild på mig och den blev riktigt bra och jag gillade den, fast det är nog en av dom få som jag gillat.
 
Hustomten skrev:
Få vill fota mig, så jag får göra det själv ;) Jag har inget emot att synas, men skulle gärna skulle fota anna :)

Tycker mig ha sett dig lite här och var Janne, från diverse fotosessioner där du varit med.. :)

Jag har inte heller något som helst problem att stå framför kameran.. Desto svårare att be någon att stå framför när jag står bakom.. Men jag jobbar på det..
 
Ja du, anna, lite komplicerat.

Mitt ex hävdar, och har alltid hävdat, att hon aldrig blit bra på bild - även om hon oftast blir åtminstone hyfsad (om man nu inte frågar mig), Så jag antar att all "neutralitet" är en chimär?

Själv känner jag sällan igen mig själv, så det stör mig inte - det är ju någon annnan ju? Och eftersom jag regelbundet utsätter andra för det har jag ju inget trovärdigt försvar för att vägra, eller hur?

Jag brukar komma fram till att det beror på vem som fotograferar? Ofta brukar jag se ut som om jag är "upphängd och sedan nedsläppt", dvs väldigt väntande ut.Och då är det ju ofta en fotograf som är något mer ovan som tagit bilden... :)

Fast det är ingen liten sak man egentligen utsätter folk för när man fotar dom utan att dom vet om det/godkänt det.... som jag gör.
-Christian
 
ariadne skrev:
på vilket sätt tror du det skulle vara annorlunda om du blev fotograferad av en "riktig" fotograf?
( om du nu tror det skulle vara annorlunda)

själv blir jag mkt mer nervös och när nån drar fram kameran helt oförberett. det gillar jag inte alls.
att stå modell däremot är jag inte alls nervös för, på samma sätt.

Jag vet inte om jag skulle reagera annorlunda om en "riktig" fotograf skulle ta kort på mig, men det skulle däremot vara roligt att bli fotograferad av någon som kan det. Jag skulle kanske lättare förstå varför han vill att jag ska vrida mig ditåt och titta där och så.

/ Marcus
 
ariadne skrev:
vad tycker ni som fotar om att själva bli fotograferade?

själv har ingenting emot det om jag vet om att jag ska fotograferas, så att jag kan "iordningställa" mig själv.

sen att jag i efterhand kan konstatera att de bilder där jag INTE iordningställt mig i princip alltid blir bäst verkar inte hjälpa...

Since I am not one of the most handsome guys around and often get told I look like the guy who played the Chinese priest in Kong Fu, I shy away from being on the "Wrong Side of the Lens.

Seeriously, I never publish pics of myself where you can see what I look like - my thought - obsession? - is that who I am and what I look like has no bearing on my images - and if you do know what I look like and who I "am", you will already have been influenced in some way towards my images before you even look at them. I want my images to "speak for themselves" without being contaminated by my looks....

Every time I am asked for pics of myself (like a headshot) to accompany an article or an intro, I tell them "NO, Nope, No Way, Sorry, but..."..=*^)

If they insist I send them an image where I am behind the camera shooting into a mirror - like the one on "din fotosida". Strangely enough they are always accepted and published...=*^)
 
Jag har defenetivt ingenting emot o bli fotograferad!

DOCK så blir jag ALDRIG nöjd med hur jag ser ut på kort!
Tycker alltid jag ser förskräcklig ut, oavsett om jag gör mig till eller inte :(


/Jocce
 
Som någon annan sa, jag tar så mycket bilder på andra människor som spontant inte vill vara på bild att jag inte har något trovärdigt försvar för att inte vara med på bild själv. Då skulle jag ju få argumentera mot mig själv och det är ju ohållbart.

Däremot kan jag tycka att det är riktigt jobbigt att se resultatet. I synnerhet av ovana fotografer som saknar all självkritik. Att få alla komplexen på papper och dessutom uppkört i fejset kan ju få en att hålla sig för skratt om man säger så...

Mvh
Maverick
 
Det beror på i vilket sammanhang bilderna tas. Det är inte speciellt kul om någon trycker upp en kamera i ansiktet när man sitter med en chipspåse och rödvinsläppar. I en sån situation tycker jag inte om att vara med på bild.

Däremot är det helt okej om det är i en mer avslappnad miljö och fotografen känner mig. Då spelar det inte heller så stor roll om han eller hon är duktig bakom kameran. Jag vet inte, men jag tycker inte om att fotografera människor jag inte känner och vill heller inte bli fotograferad av människor som inte känner mig. Jag tror människor blir bra på bild om människor känner varandra. Fotografen har då hunnit registrerat drag som bygger upp modellens utseende och i kombination med deras ”intellektuella” relation, blir bilden inte bara ett porträtt, utan den får även en djupare innebörd.

För att illustrera det i ett exempel:

Om jag i morgon tar bussen ner på stan, sätter mig på torget och söker någon jag vill fotografera så skulle jag säker kunna få fram en hygglig bild. Men det hela skulle vara så beroende av tekniken.

Om jag istället går fram till någon och frågar om vi ska fika, för att med tiden bygga upp en relation, så skulle jag fixa en mycket bättre blid vid ett senare tillfälle. För då har jag hunnit registrera vilka drag som jag tycker är intressanta, hur de samspelar med personligheten och framförallt skulle allt vara mer avspänt. Jag tror jag skulle få en mycket bättre bild då, som skulle vara mer byggd av känslan oss emellan än mina tekniska kunskaper.

Och nu har jag lämnat tråden för länge sen. Som sagts, jag har oftast inga problem med att bli fotograferad.
 
Jag är definitivt helst bakom kameran! Utan tvekan så är jag inte ens hälften så avslappnad framför som om jag fotar själv.

Sedan kan jag hålla med om att jag fungerar dock lite bättre om någon som kan (gärna bättre än jag kan..*ler*) fota tar bilder på mig. Jag inbillar mig att den personen kan säga till mig om jag håller huvudet konstigt, spärrar upp ögonen eller får ljuset så att jag ser ut som något ur en skräckfilm.....
Det är ju inte helt ovanligt att man blir fotad och tror att det blev bra...sedan ser man resultatet och undrar varför fotografen inte såg att man hade en svart fläck på näsan, fick en "stolpe i huvudet", inte tog ett kort till när kortet togs precis när man snörpte till munnen eller man drog tillbaka hakan så det ser ut som att man har 25 dubbelhakor..... Typ. //Liza
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.