Annons

Att blanda B-Ljus och blixtar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Max-Max

Aktiv medlem
När man fotar Digitalt så blir vitbalansen lite mer kinkig för olika färgtemperaturer. Men om man nu vill blanda B-Ljus och blixtar, kan man inte rätta till färgtemperaturen på något sätt?

Skulle man kunna använda filter på B-Ljuset eller blixtarna för att rätta till fätgtemperaturen?

Nu kommer nog alla att skrika "rätta till det i PS!", men om man nu INTE vill rätta till det i efterhand.

Men ibland kan man ju till och med dra nytta av de olika färgtemperaturerna Yashica :)
 
Digitalt eller ej, att blanda ljus med olika färgtemperatur är alltid kinkigt. "Gör ej" lyder visst det enkla rådet, men jag inser inte varför man alltid ska göra det så enkelt för sig. :)

Blandar du olika färgtemperaturer, kommer du ovillkorligen att få "färgfel", eftersom du aldrig kommer att kunna kompensera för de (minst) två olika färgtemperaturerna samtidigt. Du måste alltså vilja ha "färgfel" om du blandar ljus, men det kan ju vara rätt skoj det med.

Tänk dig att du har ett kallt modelleringljus, men ett varmt effektljus. Du väljer då förmodligen filter/vitbalans efter modelleringsljuset, och kommer då få ett ruskigt varmt effektljus. Kan ju vara snyggt. Eller hur du nu blandar ljusen, kommer alltid någon av ljuskällorna bli "fel". Ok, om du placerar ljuskällorna på samma ställe, så de alltid blandas lika mycket, kan du naturligtvis kompensera för färgtemperaturen, men jag ser inte vad det är för poäng att ha allt ljus från samma håll. :)


Filtrera själva ljuskällan? Att få hallogenlampan att bli kallare, tror jag blir svårt eftersom det ljuset helt enkelt inte innehåller mycket av det ljuset du får från blixten (= tappar många steg och vinner lika mycket i värme och effekt som krävs av lamporna). Färgfilter framför blixten? Tala om hur det blev! :)
 
Lägg ett vitt lakan eller liknade över motivet och exponera detta i det ljus du tänkt dig. Använd denna exponering för att ställa vitbalansen.
/Roland som chansar på det är svar på frågan du ställt
 
Ställ in vitbalansen på kameran på B-ljus och filtrera blixten med ett filter typ 85B, nu bör det vara i närheten av likvärdig färgtemeratur från ditt konstljus och blixtljus.

Själv vill jag bara använda blixtljuset som upplättning vid typ inomhusfotografering med glödlampsljus. Gillar varm färgton i hem miljö, så att det liknar fotografering i befintligt ljus, utan att vara allt för avslöjande att blixtljus varit inblandat.
Ställer då kamerans vitbalans på blixtljus, vilket resulterar i varma färger där glödlampsbelysning råder. Slow-sync krävs dessutom med kameran.
 
Tack för alla synpunkter. Ett filter på blixten verkar vara värt att prova.

Hmm, en stilla fundering... Kan man inte köpa B-Ljus lampor med samma färg temp. som en blixt?

// Max-Max
 
Max-Max skrev:

Hmm, en stilla fundering... Kan man inte köpa B-Ljus lampor med samma färg temp. som en blixt?
// Max-Max

Själva beteckningen "B" i b-ljus betyder att ljuset har en färgtemperatur som är lägre, (3200° K) än dagsljus/blixtljus (>5000°K) så det kan man således inte.
Däremot finns det s.k. dagsljus-lampor, vanligen HMI-ljus, som används för att skapa konstgjort dagsljus när man filmar - och i viss utsträckning även för digitalö fotografering (med linje-CCD, d.v.s. s.k. skannande bakstycke).

Sådana lampor fungerar utmärkt för att "skapa" dagsljus, men priset sätter oftast käppar i hjulet för den "vanliga" fotografen.

//H
 
Jag såg just på nätet att det såldes fotoljus med lysrör/lysrörslampor - kan det verkligen fungera? Varje tillverkare av lysrör har ju en handfull olika färgvariationer på sina rör, och många tillverkare finns det. Kommer man inte få fel vitbalans för alla utom ett (som när man blandar olika typer av ljuskällor)? Eller är dessa variationer så små, att de inte märks? Någon som provat, eller vet? Låter ju smidigt med kontenuerligt ljus som inte genererar så förfärligt mycket värme annars.
 
kuisma skrev:
Kommer man inte få fel vitbalans för alla utom ett (som när man blandar olika typer av ljuskällor)?

Jag har använt lysrör både till skannande digital-bakstycken och i reprosammanhang. Det går utmärkt, men kravet på samma, och avstämd, färgtempperatur är detsama. Man kan således inte blanda olika sorters lysrör, så länge man vill fota i färg.

Dessutom är lysrör en tämligen ljussvag ljuskälla..
 
Ahh, tack för lite begrepps utredning, jag är ganska ny på det här med ljus.

Vilken temperatur har då en kalljuslampa? Låter som om den bord gå mot mer blått.

// Max-Max
 
Max-Max skrev:
Vilken temperatur har då en kalljuslampa? Låter som om den bord gå mot mer blått.
// Max-Max

Rätt, men fel.. =)

Kallare ljus är detsamma som blåare ljus, så långt korrekt.

Kalljuslampa är däremot ett begrepp som hör till mörkrummet. Man avser en alternativ metod till förstoringsapparatens kondensorljus, som ger ett diffusare ljus än kondesorn, ofta en s.k. blandbox.
Jag tror jag vågar generalisera och påstå att detta diffusare ljus är kallare än glödlampsljus i samtliga fall, men det är inte den egenskap man syftar på med begreppet.
 
Den röda färgen har en låg färgtemperatur och den blåa har en hög färgtemperatur.

Färgtemperatur är dock inte samma sak som den värme vi upplever.

Den röda färgen upplever vi som varm och den blå som kall, därav varm respektive kall färg/ljus.

Färgtemperatur beskrivs med beteckningen Kelvin.

Hur vet man då vilken färgtemperatur en ljuskälla har?
Jo, man värmer upp en svart kropp som är helt fri från reflektioner o. dyligt.
Om man mäter denna svarta kropps temperatur får man temperaturen på det ljus som avges från kroppen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar