ANNONS
Annons

Att besvara bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tackar ibland. Ibland inte. Jag tackar inte för varje kommentar utan väntar oftast till det blivit några stycken. Det känns fånigt att svara på varendra kommentar med ett "Tack!". Det är ju nästan ännu värre än att kommentera med "Fin bild!" när någon vill ha kontruktiv kritik. det tillför ju inte precis något...
Får jag däremot en fråga eller en kommentar där jag själv vill ställa en motfråga är det en annan femma.

Att man inte skriver tack så att fotosidans databas svämmar över har iaf inte med otacksamhet att göra i mitt fall.
 
Beror ju på frekvensen av ur ofta man kollar på FS också,samt frekvens av kommentarer. Sist lade jag in en bild och efter någon timme låg det en bunt kommentaer där. Då blir det att samla ihop som Dumbo säger.

Vi alla har inte lika frekvens och utrustning.
Kommer det en kommentar per månad kan de ju bli ett tack per inlagd koll. Sen kan någon säga att man ska använda gästboken. JA en baggis om man har bredand - på privat linje är jag glad om jag ens hinner skriva något på den sida man är. Sen beror det på hur mycket tid man lägger på allting och prioriterar. .
 
Jag ser det som att jag skriver så mycket tillbaka som jag orkar, och där finns inget hinder. Kommentarerna haglar ju inte direkt, och jag läser här flera gånger om dan, så då svarar jag om det kommit in nåt nytt. Jag svarar också väldigt sällan med ett enkelt "tack", utan med någon form av bemötande på kommentaren, om det nu är medhåll, förklaring av en fråga eller så.
Klart jag inte menar att man ska flänga in och svara hela tiden, men är man ändå inne så skadar det ju inte.
 
Makten skrev:
Det var en mycket märklig inställning. Vem fan vill kommentera om det inte syns att fotografen bryr sig om kommentarerna? "Förstör flytet i läsningen" gör det väl knappast hos andra än sådana proffs som får hundratals kommentarer, och hur många är det?

Nu menade jag inte att folk tackar för lite, men jag förstår mig inte på dem som inte gör det alls.

Jag får väl sluta tacka då och bli en surpuppa? ;-)

Edit: Menas det ovanstående förresten inte som att man inte ska tacka genom att skriva "tack, och blablabla" under nån annans bild? Jag menade förstås att tacka direkt under kommentaren av den egna bilden om det inte framgick.
Fotosidans utseende och funktion var lite annorlunda en gång i tiden och denna regel har nog sitt ursprung från den tiden, då detta var ett problem (som man nog måste ha sett och upplevt för att förstå). Men med det utseende och funktion FS har idag så spelar detta kanske inte så stor roll längre.

Senaste kommentarer är nog den funktion jag gillar bäst med FS eftersom man där enkelt kan läsa vad andra skriver om olika bilder. Personligen har jag lärt mig en hel del om fotografering den vägen. Tidigare såg man även alla tack-kommentarer (vilket man inte gör idag) och dessa kommentarer tycker jag inte tillför så mycket om man vill lära sig något om fotografering och bilder. Det var förmodligen av den anledningen texten "Förstör flytet i läsningen" tillkom. Regeln har alltså idag spelat ut sin roll.
 
Makten skrev:
... Vissa fotografer har mängder av fina bilder ute i t ex kritikpoolen, som blir överösta med beröm, men själv orkar fotografen inte ens svara med ett enkelt "tack" eller liknande. Då blir man inte särskilt sugen på att kommentera. Det känns så som att fotografen antingen skiter i kommentarerna eller inte läser dem alls. Nån form av ineraktion är man väl ändå ute efter, eller?

Det är klart att fotografen läser och uppskattar kommentarer. Även han är mycket tacksam för dem.
Varför tycker du annorlunda?

Sen alla har olika åsikter om det är rätt att tacka för mycket eller inte.

Om jag skriver "tack snälla Nalle för din kommentar" efter varje kommentar då gör jag säkert Nalle glad men samtidigt hundra läsare blir störda.

Internet är en bra källa till allt kunskap men samtidigt en stor soptip därför att många håller sig inte till ämnen.

Att tacka för kommentarer tillhör inte Fotosidansämne.
 
Jag är inne på emtre's och Carlins linje.

Det är ju underförstått att vi blir glada och tacksamma för de kommentarer vi får. Ett ständigt tackande blir lite överflödigt och att låta bli har ju inget med surhetsgrad att göra, snarare tvärtom. Surt och snorkigt tycker jag det blir om man inte besvarar frågor.
Skulle man få osedvanligt många kommentarer på en bild kan det ju vara lämpligt med ett kollektivt tack bara för att visa att man är med.

/Johan
 
cheste skrev:
Det är klart att fotografen läser och uppskattar kommentarer. Även han är mycket tacksam för dem.
Varför tycker du annorlunda?
Va? Varför är det "klart", om han inte visar det?
Vad menar du med att jag tycker annorlunda? Än vem då?

Sen alla har olika åsikter om det är rätt att tacka för mycket eller inte.

Om jag skriver "tack snälla Nalle för din kommentar" efter varje kommentar då gör jag säkert Nalle glad men samtidigt hundra läsare blir störda.
Om man blir störd av ett tack så tycker jag att man kan gå och dra nåt gammalt över sig.

Internet är en bra källa till allt kunskap men samtidigt en stor soptip därför att många håller sig inte till ämnen.

Att tacka för kommentarer tillhör inte Fotosidansämne.
Vad exakt är det som inte hör till ämnet då man under sin egen bild tackar för en kommentar man indirekt bett om?
Om man inte vill ha med folk att göra så bör man hålla sig undan dem.

hansen2 skrev:
Jag är inne på emtre's och Carlins linje.

Det är ju underförstått att vi blir glada och tacksamma för de kommentarer vi får. Ett ständigt tackande blir lite överflödigt och att låta bli har ju inget med surhetsgrad att göra, snarare tvärtom. Surt och snorkigt tycker jag det blir om man inte besvarar frågor.
Skulle man få osedvanligt många kommentarer på en bild kan det ju vara lämpligt med ett kollektivt tack bara för att visa att man är med.
Jag har nog slutat undra varför folk slutat kommentera. Det är ju underförstått att de gillar bilden redan från början, utan att skriva nåt, eller hur?
Sur och snorkig är man bara om man inte svarar på en konkret fråga, det håller jag med om.
 
Makten skrev:
Jag har nog slutat undra varför folk slutat kommentera. Det är ju underförstått att de gillar bilden redan från början, utan att skriva nåt, eller hur?
Sur och snorkig är man bara om man inte svarar på en konkret fråga, det håller jag med om.

Att man kommenterar mindre och mindre beror kanske på att det blivit för "mysigt" på FS. Det bär emot att säga vad man *egentligen* tycker och kommentarerna blir i regel utslätade, generella och huvudsakligen positiva. Och vad ska vi med sådana kommentarer till?
Det ständiga tackandet ökar mysfaktorn och sedan rullar det på ...

/Johan
 
Jag gick tillbaka till min egen sida och kollade på de svar jag givit på kritik som jag fått. Och ja, jag har svarat någon gång på kortare inlägg med typ ett tack. Men ofta har jag ställt en fråga för att jag inte förstått kritiken utan vill ha den mer utvecklad, eller så har jag förklarat varför jag inte valt att göra si eller så.

Håller med dom som säger att man inte måste tacka varenda gång, ibland kan man bunta ihop en hög beröm och tacka för den om man vill vara artig.

Men för kommentarer som "Fin bild!" och liknande så anser jag att man inte behöver tacka.

Det blir oftast så att jag skriver ett tack eller en kommentar till dom verkligen har bemödat sig med att lämna kritik. Det är ju ändå dom som förtjänar ett tack som har lagt ner lite arbete på sitt bildtittande. Det är ju liksom inte jag som ska figurera mest i kommentarerna under mina egna bilder.
 
hansen2 skrev:
Att man kommenterar mindre och mindre beror kanske på att det blivit för "mysigt" på FS. Det bär emot att säga vad man *egentligen* tycker och kommentarerna blir i regel utslätade, generella och huvudsakligen positiva. Och vad ska vi med sådana kommentarer till?
Det ständiga tackandet ökar mysfaktorn och sedan rullar det på ...
Kanske det, men det verkar något märkligt. Men folk är ju uppenbarligen märkliga;-)
Man kan väl tacka för en sågning också för den delen?
Jag var ju förstås överironisk ovan, och visst är det väl så att folk inte vågar säga vad de tycker. Men det tror jag verkligen inte har med nån mysfaktor att göra. Det är snarast för att man inte är anonym, och de flesta är ena fegisar som inte vågar stå för sina åsikter. Jag skriver även något negativt i 90% av de kommentarer jag ger. Det finns nästan alltid nåt negativt att säga, även om bilden är fin, och då skriver jag både och.
Eller så är det för att man kanske känner sig så dålig som fotograf själv att man inte vågar klanka på andra för att man är rädd att "få igen". Även det är åt helsike, då man förstås måste kunna ha en åsikt utan att bemästra fotograferandet själv.

Edit: Och Anna med flera; jag tycker absolut inte att man måste tacka hela tiden. Jag startade tråden för att jag tyckte det var märkligt med folk som aldrig nånsin svarar på kommentarer, och sen har det eskalerat.
 
Det finns nog anledning till att de över det vi skrev i reglerna, det var bra länge sedan...

Nu när vi infört funktionen att man kan skriva en replik på en kommentar och få den "infälld" under den man svarade på (använd länken "besvara" på en viss kommentar) så kommer de ju undan lite från flödet av kommentarer. Och vi tog som sagt bort dem i "Senaste kommentarer" (tyvärr på bekostnad av mer läsvärda svar, som förekommer ibland)

Men jag tycker ändå att skriva ett tack per kommentar är onödigt, men kan ju gå in och göra ett kollektivt tack om man känner för det.

Ännu bättre är dock att skriva ett tack i gästboken istället, det har jag märkt att många gör när man skriver en kommentar. Det passar bra in där, och den man skriver till får ju då också ett mail (om de bevakar gästboken) - något som ju tyvärr inte finns fn på kommentarer (en sådan funktion står dock på min långa Att Göra; "Bevaka svar på mina kommentarer")
 


Edit: Och Anna med flera; jag tycker absolut inte att man måste tacka hela tiden. Jag startade tråden för att jag tyckte det var märkligt med folk som aldrig nånsin svarar på kommentarer, och sen har det eskalerat.

Jag förstod det :) Min kommentar var mest en personlig reflektion över vad jag tycker och hur jag gör.
Och jag håller med dig. Att inte visa att man tagit till sig en kommentar på något sätt är inte kul för oss som kommenterar.
 
Jag har till slut anpassat mig efter anvisningen att inte tacka och visst blir det en bättre överblick och en mer sammanhållen bild man får av kommentarerna nu när de inte bryts av med en massa tackanden.

När någon ställer en specifik fråga i samband med kommentaren, brukar jag försöka besvara den i personens gästbok.

Läsningen kan ju lätt bli lite "trasslig" om det blir diskussion med kommentarer och svar/tack om vartannat - särskilt som det faktiskt verkar vara så att många inte läser det som skrivits tidigare om bilden.

/Nonno
 
Undvik att tacka frekvent
Att tacka är väldigt trevligt och väluppfostrat, men kan också användas för mycket, då det förstör flytet i läsningen.[/B]

En enkel lösning vore att visualisera bildkritiken i vänsterspalt och fotografens motkommentarer i högerspalt (i anslutning till det inlägg fotografen kommenterar).

På så sätt förstör man inte flytet för den person som endast vill läsa kritiken, men bevarar fortfarande trådstrukturen för de som vill läsa allt.
 
Om det bara är ett tag och inte något svar är förklaring på nåt om kommentaren/bilden så går det ju bra att använda gästboken istället.
 
Jag förstår fortfarande inte det där om "förstöra flytet i läsningen". Vilken läsning? Hur många kommentarer får ni egentligen??? Är det inte mer än ett tjugotal så går det ju på nolltid att läsa igenom, oavsett om det finns tack med eller inte.
 
Makten skrev:
Jag förstår fortfarande inte det där om "förstöra flytet i läsningen". Vilken läsning? Hur många kommentarer får ni egentligen??? Är det inte mer än ett tjugotal så går det ju på nolltid att läsa igenom, oavsett om det finns tack med eller inte.
Som jag skrev tidigare så är det problemet inte aktuellt längre på grund av att diverse saker har byggts om, men jag ska försöka förklara hur det kunde se ut.

Öppna sidan "Senaste bildkommentarer". Tänkt dig sedan att det vid ungefär varannan bild står "Tack för kommentaren", så kanske du kan inse att det "förstör flytet" för oss som istället ville läsa andras kreativa kommentarer.

Blev problemet som fanns klarare av denna bild?
 
Maxell skrev:
Som jag skrev tidigare så är det problemet inte aktuellt längre på grund av att diverse saker har byggts om, men jag ska försöka förklara hur det kunde se ut.

Öppna sidan "Senaste bildkommentarer". Tänkt dig sedan att det vid ungefär varannan bild står "Tack för kommentaren", så kanske du kan inse att det "förstör flytet" för oss som istället ville läsa andras kreativa kommentarer.

Blev problemet som fanns klarare av denna bild?
Om du läser inläggen ovanför mitt senaste så kanske det klarnar?
 
Den här var inte rolig:
"...jag skiter i vad ni tycker!"
Såg jag idag, hur 17 kan man svara en som tagit sej tid att kommentera ens bild så?
 
Månza skrev:
Den här var inte rolig:
"...jag skiter i vad ni tycker!"
Såg jag idag, hur 17 kan man svara en som tagit sej tid att kommentera ens bild så?

Enkelt, man har missuppfattat vad FS är till för.

Samtidigt är svar, försvar och bortförklaringar ganska underhållande läsning. Framför allt då man, illa dolt, ger sken av att inte ta åt sig: "Jag, farmor, solnedgången och katten är skitnöjda i alla fall, det *skall* vara såhär!!!"

:)

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.