Väldigt fin bild. Får du ut ett kvadratiskt format från din digitalkamera? Ser ungefär ut som ett småbildsformat efter beskärning. Jag accepterar din inställning och det har varit väldigt intressant att få del av alla åsikter, man lär sig mycket på det. För min del är det en utmaning, sport att få till det direkt, men jag kan förstå att det är svårt få till det under de omständigheter du hade, med typ objektiv, avstånd och annat. Jag inte kommit till datorstadiet än så jag lägger ner mycket arbete i fält för att komma i rätt situation, invänta rätt ljus, använda rätt gluggar (lära mig använda dom). Har det inte blivit rätt typ de första 10ggr så är det bara att försöka, planera och tänka igenom så jag få den rätta bilden. Mycket arbete men det är utmanande, för hade det varit lätt så hade det inte varit lika intressant. Mycket möjligt att jag kommer ändra mitt arbetssätt i framtiden, för vill jag kunna konkurrera tex med andra fotografer (bildskapare?) i den bildbyrå jag tillhör så vill jag konkurera på samma vilkor om bildförsälningen. Många bildbyråer börjar ta emot digitala bilder och det känns ju då kanske lite onödigt att lägga ner så mycket tid och planering i fält som fotograf med att få till den perfekta bilden, med typ tanke på komposition, ljus, komma tillräckligt nära etc när jag på ett lättare och mindre tidsödande sätt kan åstadkomma en del av detta via datorn. Inget fel med detta det är bara att jag är så van att arbeta på mitt sätt och inte riktigt tänkt på hur mycket man kan göra mha datorn. Var inte på plats när du tog din fina bild så jag har svårt att komma på vad jag skulle gjort i samma situation om jag inte hade tänkt beskära den i efterhand. Kanske sprungit/kört bil för att komma i ett bättre läge, vara ute mycket så man får fler chanser, varit nöjd med bilden ändå (det är ju subjektivt vad man är nöjd med), kolla upp om det är en vanlig flygrutt, i såfall komma tillbaka en annan dag, vid en bättre position. Kanske rent av tilta kameran lite?, använda en annan kamera/format. mycket arbete och planering! Vad vet jag, jag var inte där.
Mina bilder beskärs också ibland (dock sällan) när de publiceras, men mer för att de skall passa in med text och övrigt. Och "felaktigt" så bedömmer jag bilder här på fotosidan inte bara efter hur bilden ser ut, utan också hur bilden är framtagen, ren kameraprodukt eller kameraprodukt+efterförändringar. Jag vet att det är egentligen bara bilden jag skall bedömma. Men vill även se hur duktig fotografen är och hur duktig man är med datorn kan jag inte bedömma riktigt då jag inte själv jobbar med PS utan bara fotograferar med kameran.
En bild är ändå en bild oavsett hur den har tagits fram.
Jag respekterar helt din åsikt!
Ännu en gång så var det en trevlig bild.