Annons

Att beskära eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag har många bytt ut mörkrummet mot datorn och fortsätter att bearbeta sina bilder så att dom får ett resultat liknande det dom brukade få i mörkrummet.
All redigering i datorn sker ju inte för att rädda bilder. Det kan vara en del i skapandet också, som man avsåg redan vid fotograferandet.

arleklint skrev:

Jag manipulerar inte bilder i datorn. Jag manipulerade heller inte bilder i mörkrummet när jag fotade analogt.

Det jag idag gör i datorn med mina digitala bilder är exakt samma saker somjag tidigare gjorde i mörkrummet. Jag använder datorn som en direkt ersättare för mörkrummet.

Jag gör samma saker men med ett annat verktyg

Jo jag förstår vad du menar, men jag pratade om det analoga fotograferandet och de kunskaper och den skickligheten som krävs för att det ska fungera. jag har full respekt för de digitala skapandet, men jag tycker inte att man, om man vill framhäva sig som proffsig "analogt verkande fotograf" ska förändra bilden digitalt. Jag gillar inte mixningen bara.

Hassan skrev:
Idag har många bytt ut mörkrummet mot datorn och fortsätter att bearbeta sina bilder så att dom får ett resultat liknande det dom brukade få i mörkrummet.
All redigering i datorn sker ju inte för att rädda bilder. Det kan vara en del i skapandet också, som man avsåg redan vid fotograferandet.

Ok! Jag har antagligen inte kommit så långt i utvecklingen än

Kim7i skrev:

För övrigt har INTE beskärning något med manipulation att göra!

Genom att beskära en bild kan du helt förändra budskapet som den ger. Om du helt kan manipulera budskapet i en bild så bör detta räknas som att du manipulerar den. Du kan tycka vad du vill Kim, men beskärning är manipulation, så är det bara.

Kanske tycker jag det är lite skillnad på att manipulera en bild och att manipulera med en bild.

Om den beskärs så är kanske budskapet manipulerat, om man med detta menar de klassiska sakerna som varpkastande svenska politiker som gör fascisthälsningar efter saxens påverkan?

Men bilden är väl inte manipulerad.

johanlundahl skrev:

"Omärklig påverkan eller styrning" Fattar du inte nu så kan jag inte hjälpa dej mer Kim.

Deffinerar du det så..så är all fotografering manipulering.
du styr kameran så fort du rör den.

har jag bett om hjälp?

johanlundahl skrev:

"Omärklig påverkan eller styrning" Fattar du inte nu så kan jag inte hjälpa dej mer Kim.

För det första är en beskärning märkbar...

För det andra är det väl i så fall manipulation av naturen om man väljer bort en blomma i sökaren

Har man förändrat orginalbilden tex ett dia i efterhand så har man gjort en förändring och det kan man nog kalla för manipulation. Men vill man förtydliga sig kan man säga att man beskurit den. Då man beskär så kan man förändra bilden så mycket att den knappt liknar orginalet längre. Manipulering har kanske en negativ klang så därför lyfter man ut en av manipuleringsteknikerna och säger att man beskuret bilden och på så sätt specificierar man exakt vad man har gjort. Manipulering betyder påverkan (från lexikon) och har man då tex beskurit och tex tagit bort en bil vid ena sidan av bilden så har man påverkat orginalbilden. Men sedan har jag fullförståelse att man i fotokretsar har tolkat det att beskärning är en sak men manipulation en annan. Jag har inte tänkt på detta innan eftersom jag alltid bara använt orginaldia och sedan stoppat där. Jag har inte heller framkallat själv vilket gör att jag fått en orginaldiabild som jag själv inte har kunnat förändra (före datorns) tid. Jag fick ett e-mail där någon skrev att han såg sig mindre som fotograf utan mer som bildskapare och det tyckte jag var ärligt då en del kanske använder datorn mer än kameran för bildframställning. Mycket kommer förändras nu med datorns värld, jag känner mig som en utdöende dinosaur.

Senast ändrad:
Det finns många olika tankar och värderingar i detta. Allt är subjektivt, allt är rätt och allt är fel.

Jag tror inte vidare diskussioner kommer att skapa enighet. Vi får helt enkelt respektera att vi ser vårt skapandet av våra bilder på olika sätt ur olika synvinklar. Inget fel med det.

Personligen skulle jag se det som en stor komplimang om någon kallade mig bildskapare, ofta undviker jag att presentera mig som fotograf, delvis för att jag inte har en aning om vilken kamera som är bäst att köpa (vanlig fråga).

Med risk för att uppfattas som löjlig men om all förändring av bilden är manipulation då blir den alltås manipulerad om jag byter betraktningsljus, ramar in den, kopierar den på ett annat papper och så vidare.

Och vad är det som manipuleras, är det utsnittet av verkligheten (som jag gör när jag fotograferar), är det negativet som manipuleras eller är det slutbilden som presenteras beskuren och monterad?
Eller är det fotografens intentioner?

Jag sitter och försöker finna svar på sådant och jag snurrar bara in mig.

Kim7i skrev:

har jag bett om hjälp?

Nä, men du behöver!
Jag förstår inte att alla är så fientligt inställda till manipulation. All fotografering kan hävdas vara detta, därför är jag varken för eller imot detta eller något som rör en fotografs sätt att arbeta med komposition. Att beskärning av bilder är manipulation är bara ett faktum och personligen föredrar jag att arbeta på fältet med mina bilder i så stor utsträkning som det går. För mej är det fotografens huvudsakliga uppgift. En bild som fyller negativet hävdar jag är bättre. Jag lär hellre en semesterfotograf att den ska gå närmare objektet och fylla bilden än att lära den samme hur man delförstorar och beskär "misslyckade" bilder.
Att manipulera bildoriginal finns det idag yrkesfolk duktigare än de flesta fotografer som gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar