Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att beskära eller inte
- Trådstartare Omar
- Start datum
johanlundahl
Aktiv medlem
Du behöver även hjälp med att lära dej och diskutera. Du hävdar bara blint motsattsen till vad jag skriver utan att komma med egna argument. Att ha dej härjande här är ju som att debattera med en sexåring.Kim7i skrev:
Det är du som behöver hjälp..din åsikt är inte faktum!
Vi har helt olika åsikter..det räcker, vi kommer inte längre med diskussion.
sagan
Avslutat medlemskap
johanlundahl skrev:
Du behöver även hjälp med att lära dej och diskutera. Du hävdar bara blint motsattsen till vad jag skriver utan att komma med egna argument. Att ha dej härjande här är ju som att debattera med en sexåring.
Eftersom din åsikt är att allt du säger är faktum finns det ingen anledning att ta det på allvar.
Vad är det för mening med att argumentera med dig i frågan när du har den inställningen?
vi kommer inte komma någonstans!
Som jag ser det (vilket jag skrivit flera gånger tidigare) är det ingen skillnad på om man väljer utsnittet som den är i sökaren eller om man ändrar utsnittet senare.
varken det ena eller det andra är manipulation.
johanlundahl
Aktiv medlem
Men om bilden du ser i sökaren förmedlar en sak, och om du sedan ändrar utsnittet i efterhand så att bilden förmedlar en annan sak så blir det väl en skillnad. Alltså! Om du beskär ursprungsbilden som du såg i sökaren så att bilden får en ny innebörd så har du väl manipulerat bildens innehåll.Kim7i skrev:
Som jag ser det (vilket jag skrivit flera gånger tidigare) är det ingen skillnad på om man väljer utsnittet som den är i sökaren eller om man ändrar utsnittet senare.
varken det ena eller det andra är manipulation.
Vad tycker du är manipulation Kim?
johanlundahl
Aktiv medlem
Kim7i skrev:
det är bara montage jag skulle kalla för manipulerade bilder..eller på annat sätt kraftigt förvanskade bilder..kraftigt överdrivna och/eller förändrade färger exempelvis.
Detta är en tavla av Kim7i som heter "Vattenfall"
Kim hävdar att tavlan ej är manipulerad.
Bilagor
johanlundahl
Aktiv medlem
Nä, varför tycker du det? Men jag kan visa på ett foto om du vill, tyckte bara att det var kul med målningen som egentligen heter "Rött äpple" (om jag inte mins fel)
Fina målningar föressten.
Fina målningar föressten.
sagan
Avslutat medlemskap
Du ljög i texten..det kunde du lika gärna göra om du inte beskurit den ju?
jag avskyr när målningar beskärs.eftersom det inte är så som konstnären ville framställa bilden.
Men när fotografen beskär sitt konstverk, så gör han/hon det för att han/hon vill framställa sitt konstverk så..alltså varken fel eller manipulation.
om du därimot beskär någon annans bild, så är det klart som 17 att det är fel!
kul att du tyckte om målningarna
jag avskyr när målningar beskärs.eftersom det inte är så som konstnären ville framställa bilden.
Men när fotografen beskär sitt konstverk, så gör han/hon det för att han/hon vill framställa sitt konstverk så..alltså varken fel eller manipulation.
om du därimot beskär någon annans bild, så är det klart som 17 att det är fel!
kul att du tyckte om målningarna
Senast ändrad:
Loj
Aktiv medlem
johanlundahl skrev:
Genom att beskära en bild kan du helt förändra budskapet som den ger. Om du helt kan manipulera budskapet i en bild så bör detta räknas som att du manipulerar den. Du kan tycka vad du vill Kim, men beskärning är manipulation, så är det bara.
Nu vet jag inte exakt vad du lägger i ordet "manipulera", men det resonemanget blir ju all fotografi överhuvudet taget manipulation. Genom att välja objektiv, kameraposition och bildvinkel kan jag välja vad som bilden skall berätta. Jag kan.tex. välja att låta en stor avskrädeshög hamna utanför bilden och få ett landskap att framstå som mycket mer idylliskt än om jag hade tagit med den.
Visst ser jag en viss logik i det du skriver, Johan, men det blir så allmängiltigt att ordet urvattnas. Därför är jag tveksam om det bör användas på detta sätt överhuvudtaget...
mvh Janne
johanlundahl
Aktiv medlem
Loj skrev:
men det blir så allmängiltigt att ordet urvattnas. Därför är jag tveksam om det bör användas på detta sätt överhuvudtaget...
Jag tycker att ordet ger en fördjupad inblick i vad fotografering i mångt och mycket handlar om. I detta sammanhanget nyanseras ordet snarare än att urvattnas.
Loj
Aktiv medlem
Troligtvis det mest sanna som sagts i denna diskussion!arleklint skrev:
Det finns många olika tankar och värderingar i detta. Allt är subjektivt, allt är rätt och allt är fel.
Loj
Aktiv medlem
johanlundahl skrev:
Jag tycker att ordet ger en fördjupad inblick i vad fotografering i mångt och mycket handlar om. I detta sammanhanget nyanseras ordet snarare än att urvattnas.
Kan du utveckla dina tankar lute här...?
mvh Janne
johanlundahl
Aktiv medlem
Loj skrev:
Troligtvis det mest sanna som sagts i denna diskussion!
Jävligt kul, då kan dom ju lägga ner alla forum, sådär kan man säga om allt.
johanlundahl
Aktiv medlem
Insikten om att alla bilder vi ser endast avslöjar ett nålsöga av verkligheten, Finns den sanna bilden? Hur ska man förhålla sig objektiv i en värld som från utgångsläget är manipulerad? Bilden som är en manipulerad verklighet formar vår världsbild...massor av tankar dyker upp tycker jag.
Loj
Aktiv medlem
johanlundahl skrev:
Jävligt kul, då kan dom ju lägga ner alla forum, sådär kan man säga om allt.
Jag har inte för avsikt att starta ytterligare ett stickspår i denna diskussion, men det Jan Arleklint skrev är helt sant.
Vad vi lägger i ord som "manipulation" bygger helt på värderingar och erfarenheter. Där finns det inte något "rätt" eller "fel". "Så är det bara" för att använda dina egna ord.
Jag deltar i inte i den här diskussionen för att pressa på andra min "evigt oantastbara sanning" - det har jag ingen. Men genom att läsa vad du, Jan, Kim och de andra skriver och reflektera över det blir jag mer medveten om min ståndpunkt i frågan och underbygger den logiskt. Det stärker mig som hobbyfotograf och människa...
mvh Janne
Loj
Aktiv medlem
johanlundahl skrev:
Insikten om att alla bilder vi ser endast avslöjar ett nålsöga av verkligheten, Finns den sanna bilden? Hur ska man förhålla sig objektiv i en värld som från utgångsläget är manipulerad? Bilden som är en manipulerad verklighet formar vår världsbild...massor av tankar dyker upp tycker jag.
OK. I see..
Men finns det då enligt dig fotorafier i särskilda fallet och bilder i allmänna fallet som inte är manipulerade? Om ja, ge gärna exempel och motivera varför de inte är manipulerade?
mvh Janne
johanlundahl
Aktiv medlem
Kim7i skrev:
Du ljög i texten..det kunde du lika gärna göra om du inte beskurit den ju?
Jag bytte namnet på målningen så att konsekvenserna av manipulationen tydligare skulle framgå. Men visst måste du tycka att jag manipulerat med din målning, förändrat den helt från originalet och visst måste du väl hålla med om att jag skulle kunna göra samma sak med en av dina fotografier. Det är väl inte så att manipulation är beroende av vem som utför det.Målningen skulle väl vara lika beskuren och förändrad om du hade gjort det.
sagan
Avslutat medlemskap
Om jag som konstnär väljer att beskära den är det inte det minsta fel, eller manipulation.
det blir en lögn först när man ändrar på någon annans konstverk.
men det bara om du framställer den som obeskuren,
skriver du "något beskuren" och har fått lov av konstnären, så är heller inte det fel.
----------------------------------------------
"Det är väl inte så att manipulation är beroende av vem som utför det.Målningen skulle väl vara lika beskuren och förändrad om du hade gjort det."
Det är samma sak som att säga att det är manipulerat att ha riktat kameran åt det hållet istället för åt andra hållet..ingen skillnad..i båda fallen är det fotografen som väljer vad utsnittet ska bli.
det blir en lögn först när man ändrar på någon annans konstverk.
men det bara om du framställer den som obeskuren,
skriver du "något beskuren" och har fått lov av konstnären, så är heller inte det fel.
"Det är väl inte så att manipulation är beroende av vem som utför det.Målningen skulle väl vara lika beskuren och förändrad om du hade gjort det."
Det är samma sak som att säga att det är manipulerat att ha riktat kameran åt det hållet istället för åt andra hållet..ingen skillnad..i båda fallen är det fotografen som väljer vad utsnittet ska bli.
Senast ändrad:
Hassan
Aktiv medlem
johanlundahl skrev:
Är det inte också på det viset att den genom nålsögat skådade vekligheten ter sig olika beroende på vem som tittar. Finns den sanna betraktaren?
(ursäkta inbrottet