Omar
Aktiv medlem
Det är inte fel att beskära det gör ofta mina bildköpare när de publicerar mina bilder, men de ser mitt orginal och ser att jag kan ta bra bilder. Någon nämde att det var svårt att få en havsörn snyggt komponerad i bilden men en duktig fågelfotograf kan, det är det som är utmanningen. Man skulle kunna fotografera med sitt 50mm objektiv på en havsörn 100m bort och placera den helt i mitten (tråkig komposition). Visar man den på en diabildsvisning eller för en bildköpare så blir de knappast imponerade. Men beskär man den hårt och förstorar upp havsörnen och lägger den rätt i bilden med datorn så kommer man få betyg 5 här på fotosidan. Man kommer framstå som en super fågelfotograf som typ ligger ute alltid i fält för att få denna närbild och rättkomponerade bild. Folk här kommer bli jätte imponerade och en dag kanske någon vill köpa ens fina bilder pga ryktet som super fågelfotograf och de kommer få en chock när de ser orginalet, en liten fågel i bild och helt i mitten. En bild kan se snygg ut i datorn men det är en helt annan sak om denna bild duger kvalitets mässigt pga av korn, skärpa när den skall tryckas i en bok. Varför komponera och varför köpa tele och varför försöka komma nära tex en havsörn (kunskap hur man kommer nära djur, kunna artens biologi), det kan man ju ordna med datorns hjälp och framstå som en jätte duktig naturfotograf. Vår lilla naturfotogrupp visar dia och då kommer man inte undan.
Senast ändrad: