Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att börja med mellanformat.
- Trådstartare Caspary
- Start datum
Christer.jonsson
Avslutat medlemskap
En Hasselblad 500c eller 500 c/m, med ett standard planar 2,8/80 mm
En kamera att växa med, helt underbar kamera som håller i evigheter och så finns ju möjligheten att byta objektiv , den möjligheten finns inte på dom flesta tvåögda !
Allt mellan : 4000 - 15000 beroende på skick !
En kamera att växa med, helt underbar kamera som håller i evigheter och så finns ju möjligheten att byta objektiv , den möjligheten finns inte på dom flesta tvåögda !
Allt mellan : 4000 - 15000 beroende på skick !
Fredrik Ludvigsson
Aktiv medlem
Jag liksom Wilhelm går i samma funderingar men behöver nog läsa på mer om mellanformaskameror.
Vad menas med "tvåögd" och "planar" mm.?
Kanska någon har nåt bra tips om någon site med bra info för nybörjare-mellanformat.
Vad menas med "tvåögd" och "planar" mm.?
Kanska någon har nåt bra tips om någon site med bra info för nybörjare-mellanformat.
Här finns allt, om du inte redan snubblat över den webbplatsen.Fredrik Ludvigsson skrev:
Caspary
Aktiv medlem
Ni är alla till mycket stor hjälp och glädje!pej skrev:
I vilken prisklass? Vad ska du fotografera? Hur ska du visa upp bilderna?
Jag tänkte fotografera människor (porträtt) och arrangerade situationer där jag har gott om tid att ställa allt till rätta. Kameran behöver alltså inte vara smidig eller så. Bilderna skall antaligen visas i relativt stora kopior. Min budget är inte stor, men jag vet ju heller inte vad mina behov kostar att släcka.
Sonnaren
Aktiv medlem
Detta med smidighet..... en Olympus My I eller II är smidig. En systemkamera är det INTE. Vissa är mindre än andra men smidiga? Neej, det är de inte.
Är mellanformatskameror klumpiga? Inte i jämförelse med proffsvarianterna av 135-kamerorna.
Jag visade en bild här en gång föreställande min Nikon F5 bredvid en av mina Hasselbladare. Det var en del som hörde av sig med en ärlig förvåning. "Är inte en bladare större.....? Alltså finns det en hel del som sitter hemma och t r o r en massa om mellanformatskameror utan att ha sett dem i verkligheten - tydligen.
En Mamiya R? 67 är stor, jag vet, jag har haft en.
En bladare eller Bronica är inte speciellt stor, knappast smidig heller. Men det är som sagt inte proffssegmentet av 135 SLR heller.
Amatörsidans 135-kameror är mindre men tenderar att växa med batterihållare och annat som finns till numera.
Us
Är mellanformatskameror klumpiga? Inte i jämförelse med proffsvarianterna av 135-kamerorna.
Jag visade en bild här en gång föreställande min Nikon F5 bredvid en av mina Hasselbladare. Det var en del som hörde av sig med en ärlig förvåning. "Är inte en bladare större.....? Alltså finns det en hel del som sitter hemma och t r o r en massa om mellanformatskameror utan att ha sett dem i verkligheten - tydligen.
En Mamiya R? 67 är stor, jag vet, jag har haft en.
En bladare eller Bronica är inte speciellt stor, knappast smidig heller. Men det är som sagt inte proffssegmentet av 135 SLR heller.
Amatörsidans 135-kameror är mindre men tenderar att växa med batterihållare och annat som finns till numera.
Us
Lex
Aktiv medlem
Kolla in denna sajt, Där kan du finna fakta om olika modeller.
http://www.photo.net/bboard/forum?topic_id=35
http://www.photo.net/bboard/forum?topic_id=35
pej
Aktiv medlem
Det finns många portättfotografer som har börjat sina dagar med en tvåögd kamera, en så kallad TLR (twin lens reflex). Om du har råd att gå upp till prisklassen 1000-1500:- så tycker jag nog att det kan vara värt det. De har som sagt sina för- och nackdelar så rota lite i gamla trådar här på Fotosidan och på de andra länkarna som har rekommenderats.
Svartvita förstoringar kan du ''enkelt'' göra själv om du har tillgång till ett mörkrum som tar mellanformat. Det behöver inte vara så dyrt att komma igång. Det svåra brukar vara mörkrummet i sig. Annars kan man alltid gå med i en fotoklubb, de brukar ha tillgång till ett mörkrum. Om du är van att köra digitalt så kommer du nog att tycka att mörkrummet är långsamt men själv tycker jag att det har sin charm.
Däremot är det inte lika billigt och enkelt att själv förstora färg. Själv skickar jag iväg de förstoringarna till närmaste proffslabb. Följaktligen tar jag nästan bara färg när jag har någon som är villig att betala de förstoring åt mig.
Svartvita förstoringar kan du ''enkelt'' göra själv om du har tillgång till ett mörkrum som tar mellanformat. Det behöver inte vara så dyrt att komma igång. Det svåra brukar vara mörkrummet i sig. Annars kan man alltid gå med i en fotoklubb, de brukar ha tillgång till ett mörkrum. Om du är van att köra digitalt så kommer du nog att tycka att mörkrummet är långsamt men själv tycker jag att det har sin charm.
Däremot är det inte lika billigt och enkelt att själv förstora färg. Själv skickar jag iväg de förstoringarna till närmaste proffslabb. Följaktligen tar jag nästan bara färg när jag har någon som är villig att betala de förstoring åt mig.