Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ändra storlek på bilden.

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin K

Aktiv medlem
Jag kan tycka att bildkvalitén försämras när jag gör själva filen mindre, tex för att lägga upp en bild här på fs.

Vilket är det optimala och enklaste sättet att göra filen mindre utan att skada bilden? Mina är oftast jpeg.

Jag har inte tidigare haft ps cs4 utan bara förminskat bilden 50% i paint, kanske låter vansinnigt? Dödssynd?
 
Jag kan tycka att bildkvalitén försämras när jag gör själva filen mindre, tex för att lägga upp en bild här på fs.

Vilket är det optimala och enklaste sättet att göra filen mindre utan att skada bilden? Mina är oftast jpeg.

Jag har inte tidigare haft ps cs4 utan bara förminskat bilden 50% i paint, kanske låter vansinnigt? Dödssynd?

Nu har du alltså PS?

Bilder tappar framförallt skärpa när man skalar ner dem. Detta avhjälpes genom uppskärpning.
Hur mycket skärpa bilden tappar beror lite på HUR du minskar den.

För att skala ner i PS:
Image-> Image Size.
Välj lämplig storlek.
"Resample Image" måste vara ikryssat.
I Rutan under kan du göra några olika val. Det är två stycken som är intressanta i detta fall: Bicubic och Bicubic Sharpener. Använder du den sistnämnda tappar du minst skärpa, men ibland tappar man för lite och bilden ser dålig ut.

För att skärpa bilden finns det två alternativ som brukar användas. Oskarp Mask (Unsharp Mask, USM) och Smart Sharpen. Du hittar dem via Filter-> Sharpen.

100% och radie 0,2-0,5 fungerar bra för webben. Threshold/tröskelvärdet brukar jag sätta till 1 eller 2. Sätter man den till 0 kan bruset öka lite väl mycket, men har man en helt brusfri bild går det bra att ha den på 0.

Smart Sharpen skall vara ännu bättre (om man väljer "More Accurate"), men jag använder den i princip aldrig.

Överskärp inte för att kompensera missad fokus. Det blir aldrig bra =)
Skärpning gör man dessutom ALLTID sist av allt. Skärper man och sedan börjar trixa med bilden blir det inte alls bra.




Ytterligare ett tips:
Är bildens färgrymd AdobeRGB är det också bra att konvertera den till sRGB. AdobeRGB stöds oftast inte i webbläsare, och då blir färgerna lite tråkiga.
Edit-> Convert to Profile. Där hittar du start- och målfärgrymd. Står det sRGB i startrutan, då behöver du inte bry dig.
Det går även att ställa in färgrymden i kameran. AdobeRGB är en större och "bättre" färgrymd, men känner du att du inte behöver detta kan du ju bara ställa om det i kameran.


Detta är kanske inte det rätta eller bästa sättet, men det är garanterat bättre än Paint =)

Lycka till!


EDIT:
Ja just det.
Spara bilden genom File-> Save As.
Välj JPEG och välj högsta kvalitet (12). Då blir det bra.
Save for Web fungerar lika bra, bara du väljer lika bra kvalitet.
 
Tack!

Ja, jag ska köpa ps cs4 av en vän nu i dagarna.

Tack för ditt ingående svar, jag ska försöka gå igenom de steg du nämner! Det gäller väl att testa flera alternativ för att lära sig och se vad som blir bäst antar jag. Just nu har jag AdobeRGB inställt i kameran men det går ju enkelt att ändra till sRGB om det funkar bättre i ps. Färger går ju att förstärka senare om det behövs.
 
Det bästa är väl ändå välja just, "spara för web och enheter" i Arkiv menyn. Där tycker jag man behåller kvaliteten på bilden vid en förminskning






----------------
Listening to: Danko Jones - The Rules
via Foxy Tunes
 
Just nu har jag AdobeRGB inställt i kameran men det går ju enkelt att ändra till sRGB om det funkar bättre i ps. Färger går ju att förstärka senare om det behövs.

Nja. Det finns fler färger i ARGB än i sRGB. Väljer man bort dem går det aldrig att få tillbaka dem.
99% av oss dödliga har sällan någon användning för detta extra färgomfång, men det kan vara bra att ha ett original i ARGB för framtiden. Rätt vad det är blir man väldigt intresserad av bildbehandling och lär sig dra nytta av det extra omfånget.

Sånt där är ju upp till var och en =)
 
Nja. Det finns fler färger i ARGB än i sRGB. Väljer man bort dem går det aldrig att få tillbaka dem.
99% av oss dödliga har sällan någon användning för detta extra färgomfång, men det kan vara bra att ha ett original i ARGB för framtiden. Rätt vad det är blir man väldigt intresserad av bildbehandling och lär sig dra nytta av det extra omfånget.

Sånt där är ju upp till var och en =)

samt att om det ska upp på webben bör det vara i sRGB för dagens skärmar kan ändå inte visa adobeRGB (om de inte kostar skjortan och är gjorda för ändamålet)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.