Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

astrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

maningo

Avslutat medlemskap
undrar om de finns någon som håller på med detta å måste man ha grejor som kostar skjortan
å måste man ha grejor med motor föe att kompensera jordens rörelser ! slutartider ? mottager tacksamt tips råd å allt som rör detta område
 
astro fotografering

kändes väl lite dyrt börja köpa ny kamera utrustning ! men undrar om de gå få fina bilder med billigare teleskop utan jord rotations motor ! man vill ju inte bara fota månen ! mailade på ett teleskop som beggat kostar runt 4 å fick även lite bilder me på månen å dom va kanon man kunde se kratrar å annat men hur skulle de fungera på planeter å androider ? blir de bara skit om man inte ha motor som följer jordens rotation ?????
 
Dyrt? Check!
Tålamodskrävande? Check and double check!

Eftersom jorden roterar och exponeringstiderna blir långa är motor som följer ett måste. Man klarar sig med en vanlig systemkamera men det blir bättre med en modifierad systemkamera (IR-filtret borttaget) eller helst en specialkamera.

Det är pilligt på många plan. Man måste:

- Vara tekniskt lite klurig.
- Gilla att sitta vid datorn och processa bilder (HDR är en barnlek i jämförelse)
- Offra tid på kvällar o nätter
- Ha typ 10 lakan att satsa (minst - uppåt finns ingen gräns)

De jag känner som har astrofoto som hobby har ofta pysslat med astronomi i flera år och börjat fota med sitt typ fjärde teleskop.

Planeter blir generellt inte bra i vilket fall som helst, dom som får OK bilder jobbar med speciella videokameror och bor ofta nånstans där luften är mindre turbulent. I Sverige är det bättre att fota galaxer och nebulosor. Då är å andra sidan exponeringstiderna långa, man behöver stabila prylar och en massa annat.

Är man intresserad av astronomi är det bättre att köpa en bok om praktiska observationer och en liten kikare.
 
dyrt check

va ju lite som ja trodde ! nu e ju int 10 000 nått större problem ! men är väl mer rädd att det tar sån tid att man int orka hålla på ! men undrar oxå skulle de gå ta astro bilder med ett 500mm tele ? om man kör piggy back ? måste man sätta ihop bilderna räcker de inte med en enda exponering ! förstår ju att de inte bara e att slanta ett astro teleskop å fota ! det teleskopet ja kikat på har nån slags motor å program för att hitta igen stjärnor å planeter men de räcker tydligen inte eller
 
astro fotografering

jo men frågar ju eftersom ja e totalt novis inom området e tacksam för alla svar å tips
 
Har man ett bra stativ, kamera o lite objektiv i området 100-400 mm så kan man ju skaffa en Astro-Track för typ 5000.

Men tid tar det, var så säker!
 
Astro Track är inte alls något dumt alternativ. Det går ta många bra bilder av nebulosor, galaxer och stjärnor i landskapsmiljö med en sådan i kombination med ett vanligt tele. Har ingen sådan, men en hembyggd liknande anordning som jag med tillräcklig framgång använt upp till 300 mm och några minuters exponeringstid. Vet inte vilken brännvid Astro Track klarar, det beror ju också av exponeringstiden. Deras nya TT320X-AG med möjlighet till guidning verkar ju riktigt intressant: http://www.astrotrac.com/Default.aspx?p=tt320x-ag

Man når flera av de intressantaste fotomotiven som tex Andromedagalaxen och Orionnebulosan med en sådan utrustning. Dessutom kan man med lite skicklighet i bildbehandling fotografera spektakulära landskapsbilder med framträdande stjärnhimlar. Skulle vilja mena att detta är ett intressant alternativ till teleskop om man vill fotografera stjärnhimlen. Klart enklare, klart billigare och man når de för nybörjaren kanske klart intressantaste motiven. Nu är jag inte någon fullfjädrad expert på området, men jag har grottat runt en del i dessa marker de senaste två åren.

Om man behöver sätta ihop bilder eller ej beror dels på vilket objekt man fotograferar. Orionnebulosan innehåller tex en stor skillnad i ljushet mellan de ljusstarkaste och ljussvagaste delarna. Där fungerar vanlig HDR-teknik med sammanslagning av olika exponeringar. Fotograferar man ljussvaga objekt med därför högt ISO kan man vilja stacka (lägga ihop) flera exponeringar för att i programvaran på så vis reducera bruset.

Kolla in på Astronets forum, där finns en hel del, men jag tycker det är lite svårt att hitta det man söker efter: http://www.astronet.se/
 
astro track

helt klart intressant med astro track ! men vad har du byggt för grej å av vad nu blir ja ju intresserad berätta gärna ! har ett 150-500 sigma med os skulle de va användbart ?
 
Sigmat skulle nog fungera bra på ett sådant hembygge jag gjorde, kanske ända upp till 500 mm. Allt beroende på hur noggrann man är vid tillverkningen och hur väl man lyckas polinställa. Är man van skytt med diopter är det tämligen enkelt att åstadkomma. Bygget är av typen barn door tracker, googla på detta så hittar du massor. Principen är enkel, två brädlappar som sitter ihop i ena änden med ett gångjärn. Mellan brädorna i andra änden sitter en gängstång, medelst vilken man bringar brädorna att vika sig runt gångjärnet när man skruvar på en skruv på gängstången. Ena brädan fäster man på stativet, på den andra fäster man kameran. Riktar man då gångjärnet mot himmelspolen strax intill polstjärnan och skruvar i lagom takt på skruven så kommer kameran att följa stjärnornas vandring.

För att slippa motorisera barndooren för att kunna fotografera med längre brännvidder, modifierade jag konstruktionen jag hittade på nätet så vridningen blir enklare och precisare genom att jag konstruerade det hela med en visare mot en urtavla på kameravridarens framsida. Jag tyckte detta verkade enklare, än att med tillräcklig precision motorisera bygget. Dessutom föredrar jag så enkla lösningar som möjligt. Att modifiera konstruktionen var den enklaste lösningen för mig. Det funkar att montera vridaren på ett vanligt kamerastativ, men jag har gjort en stadig och enkel stativlösning av träreglar.

Så här ser det ut:
 

Bilagor

  • Kameravridaren 400 px.jpg
    Kameravridaren 400 px.jpg
    70.5 KB · Visningar: 2,136
  • Kameravridaren från sidan 400 px.jpg
    Kameravridaren från sidan 400 px.jpg
    82.8 KB · Visningar: 2,159
Fint bygge, en vacker "barndoor"!

Jag tycker det är en bra illustration till astrofotograferingens grundproblen. Antingen lägger man MYCKET tid och klurighet på problemet (och han ändå rätt mycket kostnader) eller så köper man sig nåt färdigt för mycket pengar (och har ändå en del pyssel kvar).
 
Fint bygge, en vacker "barndoor"!

Jag tycker det är en bra illustration till astrofotograferingens grundproblen. Antingen lägger man MYCKET tid och klurighet på problemet (och han ändå rätt mycket kostnader) eller så köper man sig nåt färdigt för mycket pengar (och har ändå en del pyssel kvar).

Mitt tips om man vill börja fotografera planeter eller stjärnor så skaffa en kamera där du kan ställa fokus och samtidigt se bilden på någon datorskärm. Min första kamera, 400D, på mitt Celestron 8" teleskop med 2000mm brännvidd och det var helt omöjligt att få bra skärpa.
Många objekt rör sig snabbt. Månen är lätt att fotografera eftersom den är så ljusstark, men den rör sig ganska "snabbt" eftersom den är så nära.
Man behöver inte så hög upplösning, några Megapixlar räcker. Kameror som man kan köpa för ändamålet har ofta kylning för att ge mindre brus i bilderna. Vill man ta IR bilder så tänk på att det i alla SLR kameror sitter ett IR-filter som man då måste ta bort. Titta bland begagnade teleskop, det är inte så mycket som kan gå sönder i dem så livslängden är ganska lång - om det är hyfsad kvalitet. Övergången från kamera till teleskop normalt 1,25 eller 2 tum, googla efter "T2-adaptor".
Bygget i inlägget ovan ser ju väldigt fint ut! Vill man bygga ett stativ så kan man också titta på polar-mount stativ för äldre parabolantenner som hade motorstyrning. De bygger på samma princip som för ett teleskop.
 
Sigmat skulle nog fungera bra på ett sådant hembygge jag gjorde, kanske ända upp till 500 mm. Allt beroende på hur noggrann man är vid tillverkningen och hur väl man lyckas polinställa. Är man van skytt med diopter är det tämligen enkelt att åstadkomma. Bygget är av typen barn door tracker, googla på detta så hittar du massor. Principen är enkel, två brädlappar som sitter ihop i ena änden med ett gångjärn. Mellan brädorna i andra änden sitter en gängstång, medelst vilken man bringar brädorna att vika sig runt gångjärnet när man skruvar på en skruv på gängstången. Ena brädan fäster man på stativet, på den andra fäster man kameran. Riktar man då gångjärnet mot himmelspolen strax intill polstjärnan och skruvar i lagom takt på skruven så kommer kameran att följa stjärnornas vandring.

För att slippa motorisera barndooren för att kunna fotografera med längre brännvidder, modifierade jag konstruktionen jag hittade på nätet så vridningen blir enklare och precisare genom att jag konstruerade det hela med en visare mot en urtavla på kameravridarens framsida. Jag tyckte detta verkade enklare, än att med tillräcklig precision motorisera bygget. Dessutom föredrar jag så enkla lösningar som möjligt. Att modifiera konstruktionen var den enklaste lösningen för mig. Det funkar att montera vridaren på ett vanligt kamerastativ, men jag har gjort en stadig och enkel stativlösning av träreglar.

Så här ser det ut:

hur långa slutartider kör du ? tänkte om man nu ska vrida den där visaren en gång i minuten
 
Jag har exponerat som längst i åtta minuter med 300 mm, det är det längsta jag provat med den brännvidden. Det känns som att fem minuter ligger någorlunda inom komfortzonen. Man måste vrida oavbrutet på visaren i samma takt som sekundvisaren på klockan. Kommer man några sekunder fel syns det på bilderna. Jag vill helst ligga inom sekunden exakt. Noggrann polinställning blir också viktigare ju längre man exponerar och ju längre brännvidd man har. Hela manövreringen av vridaren kräver 100-procentig uppmärksamhet. Vill man kan man motorisera. Jag tyckte dock som sagt detta var enklast. Det är dessutom ganska kul, det blir helt plötsligt ett hantverk att fotografera. Misslyckas man på minsta lilla vis syns det direkt på bilderna :) Arrangemanget är dock vindkänsligt och fungerar bäst vid vindstilla, men jag har nu gjort en liten modifikation som jag tror skall förbättra detta. Om det nu bara ville bli bra förhållanden att åka ut innan snön kommer....

Fotograferar man med kortare brännvidder blir det dock inte lika kinkigt. Har kört den med 8 mm vidvinkel, då är det praktiskt att vrida fram för var femtonde sekund.

Tekniken är att ta så många bilder man orkar/hinner med lämplig exponeringstid. Sedan stackar man dessa i tex Deep Sky Stacker som reducerar bruset genom att ta medelvärdet av bilderna. Ju fler bilder, desto bättre resultat.

Här är ett resultat på fem minuter: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2133257.htm
 
ANNONS