Annons

Assistans vid datorköp

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
måste nog erkänna att jag inte är nå´n hejare på datorer, men nu måste jag ta mig i kragen och köpa mig en burk. Har kollat lite i forumet och fått uppfattningen att grafikkort är av mindre betydelse och det man ska lägga pengar på är minne och processor stämmer det? Hittade ett paket på datorbutiken http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-OPI1
som går lös på ca.5500kr om man väljer 1gb. minne, verkar det som en bra dator för bildbehandling?
Dator´n kommer bara att användas för ps och för att surfa på, några åsikter runt detta paket?
 
Med 1GB minne blir den nog klockren. Känner du att grafiken begränsar dig kan du alltid senare komplettera med ett annat grafikkort. Men du får vänta en månad, såg att leverans var 050220.
 
Iofs en bra dator om du ENBART skall hålla på med Word eller Excel eller maila...

Om du skall hålla på med bildbehandling så tycker JAG att du skall uppgradera grafikkortet redan nu. Du kan GLÖMMA allt vad något annat än text heter med det inbyggda grafikkortet. Visst, enklare saker kan du alltid göra, men inbyggda grafikkort suger hårt, inse fakta.

Ett ATI9200 duger alldeles ypperligt till både grafiskt arbete (ATI har lite mer "must" i färgerna än t.ex. Nvidia) och annat (dock ej de absolut senaste spelen) och lite mer "icke arbetsrelaterat".

Om du har någon i din närhet som kan bygga ihop datorn åt dig så tycker jag att du skall låta denne personen bygga ihop datorn åt dig, skippa installations/testning av Datorbutiken.com och istället för de pengarna inhandla en DVD-brännare.
Jag har själv en NEC-3510 och är mer än lycklig över den.

Som sagt, till enbart "arbete" så duger datorn, men satsa på ett grafikkort (ATI 9200 ca 500 kronor), en DVD-brännare och skippa installationsavgiften.

Detta är MIN PERSONLIGA åsikt...
 
Wreckdiver skrev:
Iofs en bra dator om du ENBART skall hålla på med Word eller Excel eller maila...

Om du skall hålla på med bildbehandling så tycker JAG att du skall uppgradera grafikkortet redan nu. Du kan GLÖMMA allt vad något annat än text heter med det inbyggda grafikkortet.

Lite väl kategoriskt och felaktigt. Visserligen duger det inte till de senaste 3D-spelen, men :

Text är 2D-grafik. Det var länge sen man körde text som text (DOS). Photoshop är 2D-grafik. Möjligen kan man ha synpunkter på färgåtergivning och ramdac:ens kvalitet (men jag tror en bra skärm är viktigare). Bildbehandlingen är nog knappast något problem med Intels Graphics Media Accelerator 900 som sitter på det moderkort han är intresserad av. Den har 4 pixelpipelines, integrerad hardware pixel shaders 2.0 och software vertex shaders 2.0 och en core på 333Mhz, det duger gott till Photoshop...
 
Ytterligare en svaghet angående grafikkort, är
den inte har AGP-port, som krävs för de nya grafikkorten. Om du räknar med att kunna köpa till ett sedan, skall du nog se till att du får en dator med AGP-port.
 
arldic skrev:
Ytterligare en svaghet angående grafikkort, är
den inte har AGP-port, som krävs för de nya grafikkorten. Om du räknar med att kunna köpa till ett sedan, skall du nog se till att du får en dator med AGP-port.

Hallå, den har PCIe .. (PCI express), det är standarden som följer EFTER Agp. Nyare, snabbare.
 
Fredrik, jag kanske var lite väl "snäv" i mitt resonemang, och givetvis så har du rätt i det du skriver, men skall man köpa en dator så kommer man nog säkerligen att testa något spel eller något mer "avancerat" program, och märker då snabbt att det inbyggda grafikkortet inte är direkt tillfredsställande...

Nu skall jag erkänna att jag inte läste VILKET integrerat gfx-chip som satt på moderkortet, men min GENERELLA uppfattning/åsikt om integrerad grafik är att den/det suger.

Som sagt, du har HELT RÄTT i ditt inlägg och jag var lite väl snäv...
 
Wreckdiver skrev:
Ett ATI9200 duger alldeles ypperligt till både grafiskt arbete (ATI har lite mer "must" i färgerna än t.ex. Nvidia) och annat (dock ej de absolut senaste spelen) och lite mer "icke arbetsrelaterat".

Jag skall också köpa ny dator och är inte heller någon stjärna på nutida hårdvara. Tycker att Andreas (trådstartaren) hittat en burk som kan passa mig.

När det gäller grafikkort är jag mest osäker. Jag arbetar i huvudsak professionellt med PhotoshopCS och i andra hand med Indesign och Illustrator. På den här datorn har jag inte tänkt pyssla med spel alls. Det är också viktigt att datorn är TYST.

Jag hittar inte ATI9200 för PCIe hos Datorbutiken och har egentligen ingen susning om vad som passar mig. Vill inte snåla, eftersom det handlar om ett arbetsredskap som jag kommer att använda mycket, men vill självklart inte heller slänga pengar i sjön.

Någon som har ett gott råd?

I övrigt plockade jag ihop följande:

* Black Thunder Miditower Black/Silver 300W ATX
* Intel Avalon i915G 4DDR-DIMM 4PCI 2PCIe SATA Audio LAN VGA Socket775 ATX
* Intel Pentium 4 530 Prescott 3.0GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775
* Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL3
* Maxtor DiamondMax 10 6B300S0 300Gb 7200rpm 16Mb S-ATA
* Standard 1.44Mb 3.5" floppy Black
* NEC ND-3500 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 4X DVD+RW 16X DVD-R 4X DVD-RW 48X CDR 24X CDRW
* Creative Soundblaster Audigy ES bulk PCI
* TekComm Modem v.90 PCI
* Microsoft Windows XP Pro Svensk OEM (endast med ny dator)
* Montering/test av datorsystem
* Totalt exkl moms 7603.20

Ser det OK ut tro?

Funderar även på att lägga till ytterligare arbetsminne.

/G
 
Med den prestanda som maskinen i övrigt erbjuder, så tycker jag att du ska strunta i att lägga pengar på ett annat grafikkort än det som sitter på moderkortet. Du ska arbeta mest i Photoshop CS skriver du, och då är det inte befogat att köpa ett grafikkort som är snabbt på 3D.. Sjävklart finns det kort som är snabbare på 2D än det grafikkort som sitter på moderkortet, men Photoshop är i huvudsak tungt för processorn.

Lägg hellre pengarna på en riktigt bra skärm, och gärna ännu mera minne.
 
Som du säger, du kommer inte att spela spel alls med denna datorn, och då tycker jag den duger alldeles utmärkt.

Som jag skrev ovan, jag kanske "tog i lite snävt" när jag svarade första gången (mitt inlägg angående grafikkort), så det inbyggda grafikkortet på moderkortet duger om du enbart skall köra Officepaketet (Word, Excel osv) samt Photoshop-serien.

Det som är viktigt att tänka på (som du själv säger) är att du skall prioritera MINNE istället för något annat när du jobbar med bilder. Eventuellt kan du snegla på en starkare processor...

Du vill ha en TYST dator ? Gå då för en Seagate-Barracuda disk. Den är riktigt tyst. Iofs så är de nya Maxtor diskarna också relativt tysta, men jag köpte en Seagate när jag byggde ihop min HTPC just för ljudnivån´s skull och blev positivt överraskad över hur stilla den var !

Du skall inte spela spel, skippa då ljudkortet. Det inbyggda ljudkortet duger mer än utmärkt om du enbart skall lyssna på mp3:eek:r när du editerar dina bilder i Photoshop. Där sparar du in pengar.
Har du bredband ? Skippa då modemet, där sparar du in ytterligare någon hundralapp.
Kan du montera ihop datorn själv (eller någon kompis kan göra det för en pizza och en öl) ? Skippa då monteringskostnaden och spara in ytterligare ett par hundralappar.

För pengarna du sparar in på valen ovan kan du ju alltid köpa någon extra fläkt eller liknande.

Lycka till !
 
Jag tror det mesta har sagts här,

- Mycket RAM (minst 768 MB)
- Hyffsat snabb processor (behöver inte vara det senaste å snabbaste)
- Mycket diskplats (kan aldrig blir för mycket)
- Hyffsat grafikkort (går initialt bra med det inbyggda - behöver ej vara 3D för bildbehandling)
- DVD brännare som klarar dual layer (glöm CD brännare)

Det jag kan tillföra är

- Någorlunda många och snabba USB portar (tro mig, i början har man ingen aning om varför man skulle behöva mer än 4, men vänta bara...)
- KÖP AMD istället för Pentium om det blir billigare (vanligtvis). Finns idag ingen anledning att betala 1000 spänn mer för en liten lapp som det står "Pentium inside" på.
- En bra och stor skärm med många inställningsmöjligheter.

Överväg en tyst dator/låda om möjligt.
 
jkene skrev:
- KÖP AMD istället för Pentium om det blir billigare (vanligtvis). Finns idag ingen anledning att betala 1000 spänn mer för en liten lapp som det står "Pentium inside" på.

Värt att känna till kan vara att många av filtren i Photoshop (Gaussian blur, Unsharpen mask etc.) är optimerade för Intels processorer. AMD's processorer har däremot en effektivare FPU (flyttalsprocessor) så i verkligheten är det nog nära på dött lopp.
 
ebbhead skrev:
Värt att känna till kan vara att många av filtren i Photoshop (Gaussian blur, Unsharpen mask etc.) är optimerade för Intels processorer. AMD's processorer har däremot en effektivare FPU (flyttalsprocessor) så i verkligheten är det nog nära på dött lopp.

Det visste jag inte. Jag har kört AMD och Photoshop i ett år nu, men jag har aldrig haft några besvärande väntetider, fast det enda jag har att jämföra med är min gamla Pentium II 500MHz, och där gick det i sirap :).
 
Tack för goda råd så här långt.

Men hmm... Känner mig fortfarande tveksam till det inbyggda grafikkortet på Intel Avalon i915G. Även om jag inte behöver 3D-accelerator så kanske man skulle satsa en slant på ett lite häftigare kort.

Förutsättningar:

Jag har redan en riktigt bra bildskärm på 22".

Kortet måste vara bra på färghantering.

Jag vill gärna kunna köra 2 CRT-skärmar i 1600*1200 utan förlorad prestanda. Den ena för bild (foto) och den andra för paletter, texteditor, browserfönster mm.

/G
 
Varför inte köra en månad eller två med det inbyggda grafikkortet och se om du blir nöjd med det. Du kan ju alltid komplettera med ett annat grafikkort senare om du inte gillar det inbyggda.

Jag kan ju säga som så här, att jag var kategoriskt motståndare till allt inbyggt. Inget annat än de bästa grafikkorten dög. Men sen skaffade jag mig en Shuttle (liten PC med allt inbyggt, sk barebone där man bara köper till minne+processor+hårddisk+ev brännare), och den har ett ganska enkelt grafikkort från Intel.

Jag skulle egentligen inte ha Shuttlen till bildbehandling var det tänkt. Döm om min förvåning när jag upptäckte att grafikkortet var minst lika bra, om inte bättre, än mitt dyra Matrox-kort. Så, våga testa att köra på det inbyggda kortet ett par veckor iaf.

Ska kanske tillägga att jag inte är så road av att spela spel.
 
Visst är det bra konstigt ändå, en humla borde ju inte kunna flyga men skiter i de eftersom hon inte vet bättre.
Min 6 år gamla Dell med 128mb minne borde inte gå att använda till Ps,bilder o.s.v men jag vet inte bättre så det funkar finfint ;)
Mvh/Gunte..
 
gerhardp skrev:
Tack för goda råd så här långt.

Men hmm... Känner mig fortfarande tveksam till det inbyggda grafikkortet på Intel Avalon i915G. Även om jag inte behöver 3D-accelerator så kanske man skulle satsa en slant på ett lite häftigare kort.

Det inbyggda kortet har stöd för två skärmar.. men köp vilket grafikkort du vill. Du kommer inte märka någon skillnad i Photoshop, men känns det bättre så :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.