Annons

Assistans vid datorköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, behöver också lite hjälp...
Lidl ska snart öppna där jag bor och de säljer i sitt annonsblad följande datorpaket:
PC Athlon 64 3000+
* 512 MB Ram
* 200GB
* 7 in 1 kortläsare
* DVD Rom 16x (Toshiba)
* TV-kort med fjärrkontroll
* Trådlöst tangentbord och mus
* 56K softmodem
* 6-kanals hemmabio
* Nätverkskort
* 6x USB/2xFireWire
* Microsoft Worksuite 2004
* Windows XP
* Norton Antivirus 2004
* Pinnacle Studio 8.8
* Pinnacle Instant CD/DVD
Alltihop för 4990:-
OK, vad tror ni om paketet. Jag har liknande krav som Gerhard och Andreas.
//Stefan
 
Du behöver en brännare, helst DVD. 512MB är på gränsen om du tänker köra Photoshop. I övrigt ser den helt OK ut.
 
jkene skrev:
Du behöver en brännare, helst DVD. 512MB är på gränsen om du tänker köra Photoshop. I övrigt ser den helt OK ut.
OJ... glömde den har en brännare.
Pinnacle System.
8x DVD+R/4xDVD-R
4x DVD+RW/2xDVD-RW
40x CD-ROM/12xDVD
40x CD-R/24x CD-RW
 
OK, ser bra ut. Investera i 256-512 MB RAM extra så står du dig långt. Grafikkortet lär nog duga initialt och kostar inte dyrt om du vill ha ett bättre längre fram.
 
Jag håller med Fredrik Palm....sluta örga i grafikkortet du kommer inte märka nån skillnad i photoshop. Skulle du nu börja spela spel så köp efter ett kort i framtiden.!!!

Det som du skall se till att få mycket av är internminne, köp det du har råd med helst 1 Gig gärna mer för det går åt i photoshop som smör i solsken, satsa på en snabb hårdisk så stor du har råd med. Hårddiskar är gjorda för att alltid bli fulla....:))))

Samt en Dvd brännare för att kunna lagra dina bilder.

Jag tror nog ingen märker skillnad mer än i plånboken förståss på en dator med 3 Ghz och en 3.6 Ghz processor eller ett inbyggt grafikkort kontra ett Agp eller Pci express kort. Jo det är klart om man skall konvertera 30 st. Raw bilder på stöten kanske man tjänar lite tid.

Det är ju "hysteri" från tillverkarna som får folk att tro att man har skitgrejor och måste köpa nytt...det värsta som finns självklart.
Jämför med att man MÅSTE ha turbo, lustgas mm. i bilen samt att man MÅSTE byta/uppgradera den varannan månad när man ändå bara kör 50 km/h på motorvägen.....

Sedan säger du ju att kortet har stöd för 2 skärmar.... då är det ju bara att slå till tycker jag, det är helt underbart att kunna ha bilden på en skärmen och jobba med verktygspaletterna på den andra. Jag har 2 skärmar på jobbet och man blir ruskigt bortskämmd med det.

/Jonas
 
Senast ändrad:
Blir lite förvirrad. Verkar som om de flesta hävdar att det inte skiljer speciellt mycket i kvalité vad gäller 2D-grafik mellan de vanligaste grafikkorten?

Är det verkligen så? Kan man köpa ett hyfsat 3D-kort från ATI eller Nvidia som klarar spel och dylikt och samtidigt få BRA bildkvalitet för användande av PS, etc?
 
I 2D-kvalitet och 2D-hastighet skiljer det nog inte mycket på morderna 3D-kort.

Vad som kan skilja är tex. max uppdaterings frekvens vid en viss upplösning och 32 bitars färgdjup, detta gäller både analoga och digitala utgångar.

Fick själv nyligen leta efter ett prisvärt kort som klarade 1920x1200 på digitala DVI-I utgången. (det bidde ett ASUS N6200GE á 900:)

Andra saker som skiljer IN & UT gångar - tex. dubbla VGA eller dubbla DVI-I eller mixat, DVI-I är att föredra efter som den stödjer både CRT-skärmar (med en liten adapter) och platta TFT-skärmar.
Vissa kort har även HDTV eller S-video IN/UT...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.