Annons

ASLR-ägare, vad har ni för kompaktkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja ska alla de kameror som räknats upp ovan kallas kompakter, då har jag många kompakter. De mest kompakta kameror jag har är en VEB Zeiss Ikon Taxona (neg.format 24x24mm) och en Zeiss Ikon Ikonta 35 (24x36) med infällbar optik, båda med förnämliga Tessarer. Lite tunga men stabila och kompakta och passar bra i fickan.
 

Bilagor

  • pict0192.jpg
    pict0192.jpg
    33.5 KB · Visningar: 380
Olympus XA är favoriten. Passar mig perfekt. Går mycket med svartvitt i.

Olympus Pen EE, nyinköpt halvformatare som jag snart skjutit färdigt första rullen med.

Olympus My1 har jag men tycker den är bedrövlig att använda eftersom den tar sån tid på sig från avtryck till tagen bild. Därför två jular på samma rulle. Inbyggd blixt är ju praktiskt förstås, och bra närgräns har den.

och Kiev 35A...nja, använder jag inte så mycket som jag skulle vilja. Sitter en rulle dia i som jag ska korsframkalla vilket år som helst.

Konica Hexar är väl på gränsen till att kunna kallas kompakt...
 
Re: Re: ASLR-ägare, vad har ni för kompaktkameror?

Benganbus skrev:

Och med exponeringsstickan Tekno från Ingenjörsfirman Tekno i Katrineholm,
då blir man helt batterifri!

jag måste ha exponeringsstickan tekno. var kan jag få tag på en sådan?
 
Numera Contax T och Canon Ixus L-1.
Min första kamera var en Minox B för filmformatet 8x11 mm. Tyvärr såld för länge sen.

Olle
 
Leica M2. Har testat även Rollei 35 Se, och Minolta Cle men det är ända Leican med 35 mm som jag använt mest under alla år.
 
Analoga kompakter...

Jag använder mig av två olika kompaktkameror - lite beroende på vad jag vill plåta:
I bilen ligger ALLTID min Rollei AFM35 laddad med Provia 100F och den slinker ofta med i fickan när jag digitalplåtar också - om utifall...
An kanonkamera med superoptik och många bra manuella möjligheter.
Sedan har jag en Fuji GA645zi - en suverän "resekamera" som verkligen tar superbilder. Kort zoom (45-90mm) och bra inbyggd blixt ökar möjligheterna. Båda har autofokus - men med manuella möjligheter.

//Peter
 
Fick en Ricoh FF-1s av en bekant för en vecka sen eller så. Det blir min förstavalskompakt, efter vad jag hört så har den väldigt bra optik. Har dock inte hunnit framkalla första rullen sv/v än. :)
 
Hej.
Jag använder en Konica Hexar AF som kompakt, men den är väl nästan ett gränsfall...

I övrigt en underbaar liten kamera.

/Jacob vP
 
Okej då, om ni pressar mig:

Fujifilm Natura S i rosa. Och ja, det är en 24 mm f/1.9 glugg i den. Kostade 2100 inkl frakt. Känslan i kameran imponerar. Den håller säkert ett par år.

Har inte framkallat första rullarna än. Det kommer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.