Annons

Arg ordningsvakt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Blomgren

Aktiv medlem
Tja!
Letade runt efter liknande tråd, men hittade inget som svarar på min fråga.
Så, igår var jag på ett releaseparty och givetvis följde kameran med.
Inga som helst problem att få fota.
Jag satt med mina vänner o drack en öl då plötsligt 2 security-damer (vet dock ej deras riktiga "titel") haffar en överförfriskad man som betett sig illa. Jag ger kameran till min kompis för att ta en kul bild (jag sitter inte i bra vinkel). Hon tar en bild, då rusar vakten fram till henne, slår hårt på kameran så kompisen får den rakt i ansiktet och kameran nära att falla i golvet. Vakten var ursinnig och säger att "du får fan inte fota mig i tjänst" osv.

Jag förstår nu att det är klart att de reagerar, de är väl ganska vana vid att se sig själva i pressen med rubriken "övervåld " etc. Jag bad om ursäkt och ville att de skulle be mig och min kompis om ursäkt också. Samt att nästa gång de råkar ut för något liknande så kan de försöka sköta det verbalt istället. Men de vägrade lyssna, hotade istället oss med att inte släppa in oss på något ställe de jobbar på i framtiden.

- Får man inte fotografera sådant?
- Vad hade hänt om kompisen blivit skadad
- Vad hade jag kunnat göra om kameran hade gått sönder?
MVH Eric

Självklart får du fotografera! Jag vet inte så mkt om vad som hänt om kompisen hade blivit skadad eller kameran gått sönder men förmodligen hade du kunnat polisanmäla vakten.

Läs gärna Mikael Pertmanns artikel om vad man får fotografera. Den är jätte bra.

Kompisen vart inte skadad, dock vart hon lite skakad.
Kameran klarade sig också!
Undrade mest om de får göra så... Hon vart helt galen, det rök ur öronen på henne!
Hon verkade ha mer testo än alla killar på stället totalt hehe

Hon får absolut inte göra vad hon gjorde!!! Överfall kallas det och försök till misshandel. Tycker absolut att det borde anmälas!!!

Låtsaspoliser skall hållas efter!!!

Om du inte är beredd att polisanmäla så tycker jag att det minsta du skall göra är att ta ett snack med vaktbolaget ifråga och även arrangören av releasepartyt.

Vore ju väldigt bekvämt för "ordningsmakten" (vakter och polis) om dom kunde bestämma vad som får fotograferas.

Dom måste lära sig att det kan "kosta" att attackera fotografer.

Anmäler man en vakt så kan man lugnt räkna med en motanmälan för våld mot tjänsteman el dyl. och då står ord mot ord där "tjänstemannens" version väger tyngst i rätten.
Se därför till att ha bra bevis eller flertalet vittnen som stöder din version.

Staffan

Min erfarenhet är att det oftast är kvinliga poliser/vakter som är mest hetsiga och våldsamma. Det är som om dom måste hävda sig.

Greven

Skjut tjejerna först!

Var den tyska polisens regel när de hade problem med Bader-meinhoff och röda arme fraktionen. De ansåg att de tvekade mindre att skjuta än männen.

Mvh

Martin

Nej, någon anmälan har jag inte tänkt göra. Pratade med arrangören, som jag känner väl, och hon tog ett snack med vakterna.
Hörde nyss av en annan bekant som e arrangör att vakten som slog är en riktig idiot i vanliga fall med hehe

Jo, men någon anmälan vill jag inte göra...
Jotack, vittnen har jag dock, säkert 5-6 som såg exakt vad som hände hehe
Något våld mot tjänsteman kan det aldrig kallas, då vi inte ens rörde henne. Hon slog på kameran.
/E

Btw - Skulle det vara olagligt att lägga bilden på mitt galleri här på fotosidan?
Typ man har inte medgivande från "foto-offret" för att publicera bilden?

Eric Blomgren skrev:
Btw - Skulle det vara olagligt att lägga bilden på mitt galleri här på fotosidan?

Det vore onödigt, eftersom du hittills inte gjort något fel.

Jag vore intresserad av att få veta vad stället heter du var på.

Eric Blomgren (Eric Blomgren) skrev:

Det är ett moment i ditt agerande som faktiskt kan anmälas, både av vakter och den berusade....
I övrigt är det bara att fota på så länge arrangören går med på det.....

Vill också passa på att tipsa dig om att anmända "Besvara med citat" när du svarar, blir lätt svårt att se vem du svarat annars. Framförallt då svaret inte kommer direkt efter kommentaren

// Anders

aceeo skrev:
Det är ett moment i ditt agerande som faktiskt kan anmälas, både av vakter och den berusade....
I övrigt är det bara att fota på så länge arrangören går med på det.....

Vill också passa på att tipsa dig om att anmända "Besvara med citat" när du svarar, blir lätt svårt att se vem du svarat annars. Framförallt då svaret inte kommer direkt efter kommentaren

// Anders

Oki, hade inte tänkt lägga upp den, men bra att veta.
Tack för tipset! /E

Ja du det finns alltid låtsaspoliser som måste hävda sig, Ofta är det kvinnliga vakter som börjar gorma och skrika och vägrar ge sig, Hade det varit en manlig vakt så hade jag sopat på han en smäll men eftesom jag aldrig skulle kunna slå en tjej hade jag nog bara tagit några fler kort på henne och sagt att hon ser tjock ut i sin vaktutstyrsel

RickardForsberg skrev:
Ja du det finns alltid låtsaspoliser som måste hävda sig, Ofta är det kvinnliga vakter som börjar gorma och skrika och vägrar ge sig, Hade det varit en manlig vakt så hade jag sopat på han en smäll men eftesom jag aldrig skulle kunna slå en tjej hade jag nog bara tagit några fler kort på henne och sagt att hon ser tjock ut i sin vaktutstyrsel

*Asg* hahaha, bra slutkläm! "Du ser tjock ut" haha
Grejen är att då hade hon förmodligen våldtagit mig :(

Eric Blomgren skrev:
*Asg* hahaha, bra slutkläm! "Du ser tjock ut" haha
Grejen är att då hade hon förmodligen våldtagit mig :(

Du får väl se det positivt; det hade varit helt fritt att plåta då, hon kan i alla fall inte hävda att det är under tjänsteutövning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar