Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Arctic butterfly" - ny sensorrengöringsmanick från Visible Dust

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Läs hela!!!

Tonyeagle skrev:
Varför tror du att man använder nafta och inte T-doja för att göra rent penslar från oljebaserad färg?

Man övergav terpentinen för att man återfettar naturhårs-penslarna samtidigt som naftan tar bort färgen.
I det här fallet så tror jag att det är mycket bättre med bara diskmedel, eller en oljefri sprit.

Jag har i stort sett aldrig rengjort sensorn, nån gång har jag blåst till lite med en gummiblåsa. Jag byter objketiv ofta. Mina bilder blir bra ändå. Om det nån gång dyker upp synligt damm på bilden är det borta på nån sekund med hjälp av klonverktyget i photoshop. Jag tycker det är lite för stor hysteri kring det här med damm, det är inte ett så stort problem.

Tycker det är helt otroligt vilka priser dom lyckas kränga rengöringsverktyg för, men de klart, finns det en marknad så går ju allt o sälja.

Undvik penslar på Canons fullformatare, dom har nämligen olja på baffeln runt sensorn för smörjning, det är nästan omöjligt att inte få olja på penseln när du för ner den vilket resulterar att du smetar ut olja över sensorn när du skall försöka göra rent.

På övriga kameror fungerar pensel utmärkt, det svaret fick jag ifrån en penseltillverkare.

Jag använder Sensor Swab istället, funkar klockrent !

Sensor-Swab finns att köpa här...
http://www.yfo.se/product.php?_task=product_group&product_group_id=214

Vill man komma billigt undan så är Coppermind metoden ett bra val, funkar lika som Sensor-Swab, skillnaden är att man klär svabverktyget själv med Pec-Pads.

Sensor-Swab kostar 595:- för 12 st färdiga swabbar, dyrt ? Ja det kan man väl tycka, men gör man rent varannan månad så räcker dom i två år.

300 spän per år, inte mycket pengar om man jämför kostnaden för att lämna in för rengöring.

Med Coppermind metoden kostar det väl ett par tior om året, själv föredrar att köpa kliniskt rena inplatsade swabbar från fabrik :)

Zoso skrev:
Undvik penslar på Canons fullformatare, dom har nämligen olja på baffeln runt sensorn för smörjning, det är nästan omöjligt att inte få olja på penseln när du för ner den vilket resulterar att du smetar ut olja över sensorn när du skall försöka göra rent.

På övriga kameror fungerar pensel utmärkt, det svaret fick jag ifrån en penseltillverkare.

Jag använder Sensor Swab istället, funkar klockrent !

Jag använde Sensor Swab för att rädda sensorn från det jag åstadkom med penseln, med det räcker tyvärr inte.

Totalkostnaden kommer att bli rätt otäck ...

starnut skrev:
Jag tycker det är lite för stor hysteri kring det här med damm,

lite för stor hysteri! Dagens understatement nr1:)

Tycker att detta för närvarande verkar vara ett större problem än växthuseffekten;-)

//Larsa

Ja nog kan det upplevas som att många har nån sorts mani/fobi om damm på sensorn.
Men det är inte kul med stora mörka fläckar i snön eller på den annars blå himlen på varenda bild...

Den där manicken heter ju visible dust och det tror jag att den gör för att den tar bort damm som syns vid en normalexponering. Det finns alltid lite småskit kvar som man bara ser efter flera sekunders exponering, har jag märkt. Det får sitta kvar numera.

Idag åkte jag förbi Stockholms Centralservice. De gjorde rent sensorn för 500:- (inkl. moms) medan jag väntade.

Nu ser det klart bättre ut, och nästa gång sensorn blir så skitig att jag inte orkar klona bort dammet får det bli en ny färd till Upplands Väsby :)

butterfly funkar kanon!

Jag tycker att butterfly funkar alldeles utmärkt.
Själv tycker jag det är viktigt med ren sensor för det tar alldeles för lång tid att klona massa bilder från damm.
I första hand använder jag hamas blåsbälg sedan butterflyen.Skulle sensorn vara riktig skitig så kör jag med sensor swab.
Om jag säger så här jag skulle inte vilja vara utan butterflyen för den funkar väldigt bra.Det har besparat mig massor med tid framför datorn på rensa bilder från damm.
Bland dom få nackdelar med ff-frame är att den är en dammsamlare.

Dom tar då löjligt mycket betalt för den :)

Borde det inte funka lika bra med en billig el-borrmaskin från Rusta ?

Zoso skrev:
Dom tar då löjligt mycket betalt för den :)

Borde det inte funka lika bra med en billig el-borrmaskin från Rusta ?

Jag antar att du skämtar, men du får ett seriöst svar ändå
En uppladdningsbar borrmaskin snurrar inte lika fort. Dessutom är den ju några hundra gånger större och för klumpig för det finlir som en sensorrengöring är.
Däremot så är det många som laddar sina penslar med tryckluft istället. Kolla lita andra trådar för mer info..

ANNONS