ANNONS
Annons

"Arctic butterfly" - ny sensorrengöringsmanick från Visible Dust

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Hos The Luminous Landscape kan man läsa om en ny ta-bort-damm-fråm-sensorn-manick från Visible Dust i Canada. Kostar USD 72 och finns i olika trendiga neonfärger.
Den batteridrivna "Arctic butterfly" arbetar utan tryckluft och påminner lite om en eltandborste.
Enligt tillverkaren är den främst ansedd som reserengöring då man inte har tillgång till luft på burk, och ersätter inte Visible Dusts vanliga sensorborstar.

Avslutande visdomsord från The Luminous Landscape:
"Don't spend your time being neurotic about dust. Clean it when it gets bad. Don't spend your life worrying about the odd spec of dust. Learn how to use the Spot Healing Brush and Clone Tools in Photoshop. Photographers have been dealing with dust on their negatives for 150 years. Just be glad that you don't have to "spot" every print, the way we used to."

Nu finns den hos A&T phototech också... Är det någon här som har provat den och kan säga om den är bra eller dålig?

Jag har köpt en och använt den på min D70 en gång. Den fungerade perfekt, men jag var tvungen att (som instruktionen anger) provfotografera och därefter göra om det en gång.

Andra draget tog den med de sista dammkornen och inget syntes på provfotograferingen.

Nöjd.

Jag fick en dylik levererad idag, och när jag testade första gången såg det hemskt ut. Nästan som om penseln smetat av sig något flottigt på sensorn. Jag tror jag fick bort det mesta andra vändan, men den känns inte helt säker att använda ...

Asch då, efter att jag skrivit det förra inlägget läste jag på Visible Dusts hemsida att bl.a. Canon 5D ofta har en massa fett i spegelhuset, och att man först ska rengöra det med någon annan av deras produkter.

Nåväl, då blir det väl till att göra rent där med något slags tops och isopropylalkohol innan jag kör borsten nästa gång. Suck ...

Fungerar

Jag köpte en för ett tag sedan. Två drag sen var det dammfritt. Den lokale fotohandlaren tog hem den från A&T Phototech.

/Mats

cowboy skrev:
Avslutande visdomsord från The Luminous Landscape:
"Don't spend your time being neurotic about dust. Clean it when it gets bad. Don't spend your life worrying about the odd spec of dust. Learn how to use the Spot Healing Brush and Clone Tools in Photoshop. Photographers have been dealing with dust on their negatives for 150 years. Just be glad that you don't have to "spot" every print, the way we used to."
Gud va rätt! Men nu börjar det dock bli dax för mig också att rengöra, nu ser jag ett par prickar på bilder tagna med liten bländare utan att behöva söka:)

Usch... en nogrannare kontroll visar att min sensor numer ser ut så här

Jag tror det blir en tripp till apoteket i morrn för inköp av lämpligt medel.

Kul att jag just lagt ut 1100:- på en pryl jag inte kommer våga använda mer :(

Re: Re: "Arctic butterfly" - ny sensorrengöringsmanick från Visible Dust

.Z. skrev:
Gud va rätt! Men nu börjar det dock bli dax för mig också att rengöra, nu ser jag ett par prickar på bilder tagna med liten bländare utan att behöva söka:)

Sant, så sant ... Man ska inte rengöra i onödan, men jag köpte borstprylen för att slippa lämna in kameran för att bli av med några oerhört irriterande fläckar som syntes även med lite större bländaröppningar.

Då instruktionerna som skickades med borsten inte nämnde ett skvatt om att vissa Canonkameror inte bör rengöras med den (åtminstone inte utan vissa förberedelser) åker jag nu på en långt värre rengöring.

/AFE som kommer fortsätta tjura tills sensorn ser ut som folk!

AFE skrev:
Usch... en nogrannare kontroll visar att min sensor numer ser ut så här

Jag tror det blir en tripp till apoteket i morrn för inköp av lämpligt medel.

Kul att jag just lagt ut 1100:- på en pryl jag inte kommer våga använda mer :(

Det där ser ut som ett fall för Digipads!
Dom har jag provat efter jag smetade ner hela sensorn med drivgasfett från en tryckluftsflaska.
Mycket effektiva men dyra i längden.
Det känns inte heller helt ok att blaska med vätskor och peta på sensorn. Ingen höjdare att släpa med sig på semestrar och dyl

Jag har kört Visible Dust ett par gånger på min KM 5D. Den fungerar bra tycker jag. Men det är ingen 100% metod. Det blir alltid några korn kvar. Jag har märkt att det blir bättre om man jobbar sig inåt med stängd spegel först och blåder rent huset med en gummiblåsa. Sen öppnar man spegeln, blåser av sensorn innan man laddar Visible dusten. Och när den har snurrat ett tag släpper man knappen och drar den försiktigt över sensorn.
Den är lätt att ha med sig på semestrar och sånt.
Den ska passa alla märken lika bra....

Har du tryckt på knappen så att Visible dusten har snurrat i kamerahuset?

Senast ändrad:
Idag köpte jag en förpackning sensor swabs, och med hjälp av dem fick jag bort det värsta. Tyvärr blir det nog ändå en tur till Stockholms Centralservice nästa vecka för att få den ordentligt ren ...

I framtiden håller jag mig till att blåsa på sensorn med gummitutan och lämnar in huset för rengöring när det blir för skitigt.

Ajajaj.....

Min sensor såg ännu värre ut när jag hade fått drivgas på den.
Jag använde 4 st digipads på raken innan det försvann.

Då är väl penseln flottig nu?
Ring A&T Phototech och hör om han har nya penslar eller om den går att tvätta.

Om jag förstått saken rätt ska det gå att tvätta penseln med isopropanol (alkohol), men den lär ju bli flottig igen om något strå letar sig in i kanten av sensorn ...

diskmedel

Du ska ALLTID tvätta ut en ny pensel oavsett om det är en billig nylonpensel för 80 kr eller en lurdyr specialpensel (Ingen skillnad i funktion dock) Använd ljummet vatten och vanligt diskmedel, skölj minst 5 gånger ordentligt så att du får väck diskmedlet. Torka med tryckluft och låt den stå och lufttorka innan du använder den. Har du fått fett på den så gör den ren med t.ex. lacknafta innan du kör diskmedelsrengöringen.
p.s det funkar säkert också med sprit som föregående talare rekomenderade men lacknafta löser fett mycket bättre.

Re: diskmedel

Tonyeagle skrev:
Du ska ALLTID tvätta ut en ny pensel oavsett om det är en billig nylonpensel för 80 kr eller en lurdyr specialpensel (Ingen skillnad i funktion dock) Använd ljummet vatten och vanligt diskmedel, skölj minst 5 gånger ordentligt så att du får väck diskmedlet. Torka med tryckluft och låt den stå och lufttorka innan du använder den. Har du fått fett på den så gör den ren med t.ex. lacknafta innan du kör diskmedelsrengöringen.

Må så vara, men i det här fallet blev ju penseln smutsig av kameran.

Re: diskmedel

Tonyeagle skrev:
p.s det funkar säkert också med sprit som föregående talare rekomenderade men lacknafta löser fett mycket bättre.

LACKNAFTA INNEHÅLLER FETT!!!!

Läs hela!!!

För att effektivt lösa fettet används bäst nafta. Jag skriver ju att man därefter ska använda ett vattenlösligt lösningsmedel (diskmedel) för att lösa upp resten (eventuella rester). Du löser inte lika effektivt upp ett fett med alkohol däremot skulle det säkert gå bra med sk. alkogel då man lättare kan gnugga fram en emulsion som torde fungera bätre. Varför tror du att man använder nafta och inte T-doja för att göra rent penslar från oljebaserad färg?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto