müsli
Avslutat medlemskap
Metafor för köttslig lusta?Estethia skrev:
vad kan då detta kallas?
Nä, ser snarare en ironi över vår kärlek till kött som föda, kanske ett statement från en vegetarian?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Metafor för köttslig lusta?Estethia skrev:
vad kan då detta kallas?
wsaar skrev:
Exempel, ett foto av en papperslapp med texten "hej" har ikonerna papper och text, ett index som säger att texten skrevs med blyerts, och texten utgör en symbol som symboliserar en hälsning.
För mig är det onekligen en stark bild, även om det jag ser inte är vad du tänkt med bilden.Estethia skrev:
inget stämde in på mig och mina tankar med bilden.
men det var kul att höra åsikter iaf. D
kan dock inte komma på nåt bra ord för bildens mening...
Välkommengitte edelman skrev:
(Jag hoppar in här lite från sidan i den här intressanta tråden...)
Precis.gitte edelman skrev:
<...> Det är alltså viktigt att fråga sig om en bild lyckas med att ta ett tecken och omvandla det till en symbol, eller om bilden misslyckas och tecknet bara förblir ett tecken.
<...>
Men visst blir en bild stark när ett tecken läses som en symbol? Det ger ju den där känslan av att bilden visar på något större, något allmängiltigt, något som sträcker sig långt utanför bildramarna.
Något som berör oss alla.
/Gitte
Tack!müsli skrev:
Välkommen
Man kan t ex helt enkelt kasta sig i bildskapandet och lära sig på vägen, eller man kan gå den teoretiska vägen, eller försöka kombinera lite av båda. Hur lätt man hittar fram till ett fungerande användbart språk är nog mycket beroende på person, precis som med fallenheten för språk.
Hehe, jo, jag vet, hade väl hoppats på fler inlägg med argument liknande dina här.Anders Östberg skrev:
... eller borde jag säga monologen (?) ;-)
Estethia skrev:
vad kan då detta kallas?
Jo, jag överdrev väl lite.müsli skrev:
...
Jag tror inte det handlar om att, som du säger, "kallt kalkylerande designa" bilder.
Jämför med att lära sig ett språk: Det handlar om att kunna sätta samman nya meningar, inte bara göra parafraser på gamla meningar. Efter ett tag talar man mer flytande, inget kallt kalkylerande över det. Bara smidigare.
...
Håller med om att det direkta är ju en symbol: hjärtformen symboliserar onekligen kärlek.Jamas skrev:
Nä, ingen metafor, snarare en symbol, ett tecken.
Utmärkt synpunkt. Absolut inget stickspår.Anders Östberg skrev:
Jag utöver musik i form av bas-spel, och efter att jag började spela och förstå lite musikteori så tycker jag att jag har svårt att lyssna på musik själv utan att t.ex. fastna i och notera små finesser och konstruktioner i individuella instruments del av arrangemanget. För en kompositör eller musiker är det ju förstås nödvändigt att förstå vad som fungerar, det är nog i analogi med vad en fotograf behöver för att skapa en bild med förutbestämt budskap, men som lyssnare/betraktare förlorar jag en del av magin. Jag är lite rädd att förlora den upptäckarglädjen i fotografin, jag är redan miljöskadad i den meningen att jag t.ex hakar upp mig på diagonaler och tredjedelar i kompositionen.
Det är väl två sätt att närma sig en bild, och två synsätt som jag tror är svåra att kombinera. Man får väl hitta skönheten i bildskapandet istället för betraktandet kanske.
Det här var lite stickspår känner jag, sorry.
Håller helt med. Att sträva efter att analysera "sönder" bilder, dvs plocka ner den i beståndsdelarna, är sällan givande, tvärtom.Graal skrev:
Jag tycker inte att man ska analysera en bild för mycket,analysera "sönder" den så att säga.
Låter alldeles utmärkt. Du "talar bildspråk" helt enkelt.Graal skrev:
Många gånger talar bilder för sig själva, utan ord, och det är då de är som bäst. Har själv ofta svårt att i ord uttrycka vad jag vill säga med mina bilder. Ibland kanske jag inte vill säga någonting, enbart förmedla något vackert eller en känsla.
müsli skrev:
Utmärkt synpunkt. Absolut inget stickspår.
Är det verkligen så? Att man förlorar litet av nöjet med musiken som musiker? Är det inte mer så att du helt enkelt höjt kraven i ditt lyssnande? Det som förut var intressant känns nu mer genomskinligt och därmed ointressant? Ungefär som låtsas-franskan som barnen kan hålla på med. Men när dom lär sig språket på riktigt så blir det helt ointressant med låtsas-franska.
müsli skrev:
Håller med om att det direkta är ju en symbol: hjärtformen symboliserar onekligen kärlek.
Men blir det inte samtidigt i bildens kontext en metafor för suktandet efter kaffe?
Jag är osäker på skillnaderna metafor och symbol, men en symbol representerar något annat (fysiskt eller abstrakt). En metafor påvisar ett samband eller tillstånd, det är ett mer övergripande begrepp, eller?
Metaforen i det här sammanhanget blir helt enkelt tillståndet "kärlek till kaffe".
* osäker *
Låt säga att vi bytte ut kaffebönorna mot gelehallon. Det är ju samma symbol, men bilden får en annan betydelse.