müsli
Avslutat medlemskap
Håller helt med. Bra uttryckt.theresef skrev:
Jag tror språket kan utveckla oss som fotografer, genom att diskutera bilder och formulera tankarna kan man bli mer medveten av man själv håller på med. Och svåra krångliga ord är ju bara ett hinder innan de känns bekanta.
Samtidigt tror jag som Will Saar att teknik och mening/känsla flyter ihop. Om man behärskar tekniken kan man kanske renodla sitt bildspråk så att bildens känsla/syfte framgår så tydligt att den inte ställer så höga krav på mottagaren vid tolkning. Här på FS kan jag tänka att likriktitad kritik och frågor som kommentar (som Terje ptatade om) kan bottna i osäkerhet på sin förmåga.
Det här är definitivt ett problem. Känner igen mig själv där.theresef skrev:
Jag törs inte riktigt kritisera någon helt öppet som jag uppfattar som en bättre fotograf än jag själv måste jag erkänna...
"Jag tror inte att bilden är avsedd för mig", typ.
Men om man tänker som så att man ju faktiskt är mottagare per definition, bilden är ju publicerad i ett kontext du är del av, så har du i princip rätt att ställa krav på att bilden använder ett språk du förstår, eller? Varför skulle man annars kritisera överhuvudtaget? (Protestera gärna!)
Varför skulle inte du kunna som kritiker, oavsett kunskapsnivå, säga sanningen, att du inte förstår bilden? Det ger ju fotografen information om att bilden inte klarade att förmedla något till dig (och därmed många andra). Sen är det ju upp till fotografen att ta till sig informationen på bästa vis, förhoppningsvis som konstruktiv kritik.