Det var många fina ord här i diskussionen. De flesta av dessa är nya för mig (vi säger att det är för att jag är norrman...). För mig gäller dock en betydligt enklare grund i bildskapandet.
Förutsättning 1 - FILOSOFI
Förutsättning 2 - PERCEPTION
Förutsättning 3 - VISUALITET
Förutsättning 4 - TEKNISK FANTASI
Så enkelt var det...
Själva den skapande processen är given, för mig! Det är det som är klurigt.
Vad som blir fel för många är att man går vilse i teknikaliteterna (kamerateknik eller bildteknik) med övertygelsen att det är tekniken som ger lösningarna.
Minns vad Einstein sa: Fantasi är viktigare än kunskap!
Ett scenario typiskt för FS:
Första konklusion: VAD MOTIVET FÖRESTÄLLAR - är det konkret frågar ingen, är det abstrakt frågar nästan alla. Ett flertal stannar här om de inte får veta...
Andra konklusion: HUR HAR FOTOGRAFEN GJORT - här känner vi nästan en tvång att måste veta, antingen genom gissning eller rentav med att fråga fotografen. Vi måste veta - kanske för att vi vill göra något liknande? Ett flertal stannar här, för att de vill lära instruktionerna till en bra bild. De tror att instruktionerna är låsta och kommer inte vidare...
Tredje konklusion: VAD VILL FOTOGRAFEN BERÄTTA - här känner några av oss en tvång att gissa. Många av oss ser det som en gissningslek, där många är otåliga och slutligen måste fråga fotografen. Bara för att få bekräftat, att man gissat rätt?
Här stannar nu de flesta av de kvarvarande - de har nu fått veta det de tror behövs för att göra bättre bilder: VAD BILDEN FÖRESTÄLLER, HUR BILDEN GJORTS och VAD SOM FOTOGRAFEN VILLE BERÄTTA.
Stannar vi här - blir vi enbart kopior. Av andra och deras bilder!
Vi glömmer det mest väsentliga:
Fjärde konklusion - VÄRFÖR VILL FOTOGRAFEN BERÄTTA och HUR VÄLJAR FOTOGRAFEN ATT BERÄTTA - här ligger inte några svar, men en guidning till det att skapa bilder. Bilder som är annorlunda, egna, personliga eller innovativa. Originalen.
Hoppas ni har hängt kvar nu - kanske blev det oerhört krångligt förklarat detta. Huff, hoppas ni ursäktar...
Terje