skarpedjup
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Jo, jag överdrev väl lite.
En annan vinkling... lite fladdrande tankeverksamhet idag, måste bero på febern ...
Jag utöver musik i form av bas-spel, och efter att jag började spela och förstå lite musikteori så tycker jag att jag har svårt att lyssna på musik själv utan att t.ex. fastna i och notera små finesser och konstruktioner i individuella instruments del av arrangemanget. För en kompositör eller musiker är det ju förstås nödvändigt att förstå vad som fungerar, det är nog i analogi med vad en fotograf behöver för att skapa en bild med förutbestämt budskap, men som lyssnare/betraktare förlorar jag en del av magin. Jag är lite rädd att förlora den upptäckarglädjen i fotografin, jag är redan miljöskadad i den meningen att jag t.ex hakar upp mig på diagonaler och tredjedelar i kompositionen.
Det är väl två sätt att närma sig en bild, och två synsätt som jag tror är svåra att kombinera. Man får väl hitta skönheten i bildskapandet istället för betraktandet kanske.
Det här var lite stickspår känner jag, sorry.
Tänk inte så! Man kommer över det tillslut.
Det är olika språk man måste lära sig för att uttrycka sig.
Har gått igenom samma musikfas själv med, så jag vet.
Jag tror inte det finns något som kommer rakt oförsört ut som man skapar. Det är alltid
resultet av något man lärt sig, om det är genom skola eller man läst sig till det.
Man påverkas på så många olika sätt, inget är fel.