Annons

ARBETSMETODIK VID SVARTVITKOPIERING

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!
Jättebra beskrivet.

Jag kan även passa på att bidra med mitt bästa mörkrumstips -- snåla inte med pappret! Gör man det leder det oftast till att man slösar bord en massa tid och papper, men bilderna blir ändå inte bra. Detta insåg jag förra året, och det har blivit mycket roligare och fler bra bilder sedan dess.
 
Det här har hållit mig vaken en stund??? Jag får be så hemskt mycket om ursäkt om mitt svar på det inlägg som tog upp digital massproduktion uppfattades så tokigt. Det var inte min mening att trampa någon på tårna. Men faktum kvartsår, det är två olika tekniker, varav den ena (efter grundhantverket med att färdigställa filen och hitta rätt inställningar, papper, bläck etc) ger möjlighet att producera precisa utskrifter och kopior i flerfald medans man exempelvis tar en kopp kaffe. Den andra kräver hantverk för varje bildexemplar. Någon värderng av detta har jag inte gjort, bara beskrivit skillnaderna, om det nu var så farligt?

Jag tror att de som i varje bokstav letar anledningar att starta krig mellan digital/traditionell teknik ska försöka ta det lite lugnare. Vi har så många artiklar och trådar om digitalt datorarbete och utskrift och de få, bl.a jag själv, som i motvind försöker vidmakthålla intresset för mörkrumsbild här på fotosidan, blir allt färre. Jag funderar själv på om denna sida är något för mig längre och det här får mig inte mindre tveksam. Sorgligt nog...........???
 
Graal skrev:
Jag tror att de som i varje bokstav letar anledningar att starta krig mellan digital/traditionell teknik ska försöka ta det lite lugnare. Vi har så många artiklar och trådar om digitalt datorarbete och utskrift och de få, bl.a jag själv, som i motvind försöker vidmakthålla intresset för mörkrumsbild här på fotosidan, blir allt färre. Jag funderar själv på om denna sida är något för mig längre och det här får mig inte mindre tveksam. Sorgligt nog...........???

Det vore verkligen beklagligt om du lämnar sidan efter dina artiklar, men jag kan inte förstå den känsla av att vara motarbetade och i motvind. Vi är nog rätt många som idag arbetar digitalt, men fortfarande har en stor kärlek till den analoga bilden.

Men jag kan inte se den stora skillnad som du ständigt upprepar i den analoga hantverket och den digitala massproduktionen. Jag har stor erfarenhet av båda områden och vet att det ställer stora krav om man ska nå optimal kvalitet.

Stefan
 
Mkt bra måste jag säga! Är nybörjare vad gäller mörkrum & svartvitt så sådant här är väldigt bra för mig.. kul!
 
jerevan skrev:
...tvåbadsframkallning har kommit i skymundan för splitgrade-kopiering och bländarstegskopiering (mitt försök till översättning av "f/stop timing") men alla tre har sitt värde som bra verktyg i rätt situation.

...men jag skulle tycka att det vore skoj med en ny, fräsch vinkel på de teknikerna i ett mer aktuellt perspektiv.
Vad exakt menar du med splitgrade?

Att bara använda mjukaste & hårdaste filtret med 2 tider är ingen skillnad mot att sätta rätt filtrering & köra med en exponering. Det kostar mest längre tid som ger en längre mörkrumsljusexponering.

Lokal splitgrade ser jag syftet med. Om man pjattar & efterbelyser i de olika kontrastlägena då har man nytta av det genom att man skapar lokala kontrastskillnader.

Det finns en sådan guide skriven av folk från studio 10an, Conny Nord & Sören lindqvist. Tidningen FOTO gav ut den som serie under ungefär 1 års tid under namnet mörkrumsskolan.
 
Trevlig artikel. Tack, Nils för att håller intresset för den analoga fotograferingen och hantverket levande.
 
Nils!

Vilka minnen du väcker med din artikel...! :)

Mörkrumsarbetet!

Det här är fotografi!!


Mvh Bengan


Ps. Var tvungen att kolla att jag har min EL-NIKKOR 50 mm 1:2,8 kvar i plastpåsen.....
Man vet aldrig...
 
Jättebra arikel Nils, tydligt och inspirerande vad man kan läsa av inläggen. Det hade varit fint om man kunde samla " det analoga i ett eget forum" men det
krävs ju mycket jobb.Det digitala är här för att
stanna och utvecklingen går fort på den fronten. Och det är ju spännande när det går att kombinera det digitala och analoga. Det vore tråkigt om du skulle lämna fotosidan med dina erfarenheter som du på ett så fint sätt delar med dig av.

" Rock the tray man!! "

mvh
Lasse
 
KUL!

Tack för intressant läsning. Har mekkat mkt i mörkrummet men det var nåra år sedan nu.

Är nu lat, bekväm (modern?) och mekkar i datorn istället. Men KÄNSLAN kommer alltid att finas kvar. Tycker lite synd om dom som aldrig har prövat på mörkrumsarbete och tycker absolut att din (och dina kommande?) artiklar borde få en uppmärksammad avdelning här på FS. För mig väcker artikeln intresset igen att jobba "analogt".

//Mattsen
 
Erik Schalin skrev:
Vad exakt menar du med splitgrade?

Att bara använda mjukaste & hårdaste filtret med 2 tider är ingen skillnad mot att sätta rätt filtrering & köra med en exponering. Det kostar mest längre tid som ger en längre mörkrumsljusexponering.

Ja, det fungerar alldeles utmärkt att sätta rätt filtrering direkt. Men eftersom jag i dagsläget inte utifrån ett negativ kan se att "det här blir grad 2,5" på papper och att det sedan också blir det, använder jag mig av splitgrade som ett mål att nå dit. Den dagen jag med ett ögonkast ser direkt - då är tekniken ointressant.

Jag kör med grad 00 först i 1/4 bländarsteg för att bestämma högdagrar på ett testpapper, därefter samma 1/4 bländarsteg på grad 5 på annat papper för lågdagrar. På två testpapper kommer jag fram till exponeringstid och kontrast. Alternativet vore att göra grad 00 och 5 på samma papper.

Splitgrade har väl annars främst nytta vid, som du säger, finjustering av kopian genom att belysa eller hålla tillbaka saker. Hade jag bara använt fasta papper hade jag nog mer noga kalibrerat filmexponering och framkallning för att få grad 2 eller 3 rakt av.

Oavsett, exakt hur man gör spelar mindre roll, så länge man begriper sej på sina verktyg och inte slösar en massa papper i jakten på en vettig grundkopia. Låter detta förfarande helt åt Hälsingland, får du/ni gärna kommentera!
 
Som total amatör borde jag nog vara tyst egentligen, men men...
Ska börja med att säga väldigt vacker bild!
Men sen en fråga. Någon anledning till det exakta valet av beskärning?
Är säkert bra jag, men stör mig ganska mycket på att man fortfarande ser lite av fotavtrycket ute till höger...
 
jerevan skrev:
Bra artikel. Skulle gärna se att dina två artiklar (och även framtida sådana, även av andra nya och gamla mörkrumsrävar) lades upp någon annanstans också, gärna med lite större bilder.
...

Mycket är standard och mycket har inte alls ändrat sig på 20-30 år eller mer, men utgångspunkterna för tekniker och material förändras - tvåbadsframkallning har kommit i skymundan för splitgrade-kopiering och bländarstegskopiering (mitt försök till översättning av "f/stop timing") men alla tre har sitt värde som bra verktyg i rätt situation.

Jimi, du kan väl skriva ihop något om splitgrade och bländarstegskopiering tycker jag. Ju mer som finns att läsa om olika mörkrunmstekniker på fotosidan desto bättre.
 
Jag kör med grad 00 först i 1/4 bländarsteg för att bestämma högdagrar på ett testpapper, därefter samma 1/4 bländarsteg på grad 5 på annat papper för lågdagrar. På två testpapper kommer jag fram till exponeringstid och kontrast. Alternativet vore att göra grad 00 och 5 på samma papper.

Nu väcker denna intressanta tråd till liv igen. Jag förstår inte hur man räknar i 1/4 bländarsteg? Min förstoringsapparat har bara hela steg??
 
Det finns fina tidur som räknar i bländarsteg.
Engelskt fabrikat om jag kommer ihåg rätt. Har för mig att de räknar i 1/6 dels steg.
Det är väl största anledningen att ange tider på det sättet.
Annars är ett steg dubbla/halva tiden o skalan är väl exponentiell.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.