henrik.f
Aktiv medlem
Jag har skaffat en skanner och försöker klura ut hur jag skall jobba med den bl.a. vilka inställningar jag skall välja vid skanning. Funderar t.ex. på att skaffa nåt program för att göra scannerprofiler. Men det är en sak som förundrar mig litet. När jag läser om ämnet så verkar folk lägga väldigt stor vikt vid att man skall utgå ifrån den storlek som slutprodukten skall ha. Men det förutsätter ju att man vet det. Då kan man förstås optimera flödet från skanner till printer eller web. Själv har jag diverse gammalt material som jag tänkte ta in i datorn men inte vet jag vid skanningsögonblicket vad det i slutändan blir av en enskild bild.
Skannern är ju bara en sorts digital kamera. När jag fotograferar med min egentliga kamera har jag praktiskt taget alltid största möjliga upplösning. Inte vet jag i vilken storlek jag kommer att printa fotot när jag tar det. Kanske det bara blir nåt för webben. Ho vet! Sen laddar jag resultatet i PS, gör dom beskärningar och manipulationer som behövs, printar och skapar kanske versioner för webben. Det naturliga för mig skulle vara att göra likadant med skannern. Men inte är jag helt obildbar så om jag blir övertygad om annat så kan jag anstränga mig att lära mig göra annorlunda.
Att skanna i hög upplösning tar tid och kräver lagringsutrymme. När man förminskar bilden förlorar man data. O.s.v. Många variabler att tänka på.
Skulle vara kul att veta hur ni gör och varför.
Skannern är ju bara en sorts digital kamera. När jag fotograferar med min egentliga kamera har jag praktiskt taget alltid största möjliga upplösning. Inte vet jag i vilken storlek jag kommer att printa fotot när jag tar det. Kanske det bara blir nåt för webben. Ho vet! Sen laddar jag resultatet i PS, gör dom beskärningar och manipulationer som behövs, printar och skapar kanske versioner för webben. Det naturliga för mig skulle vara att göra likadant med skannern. Men inte är jag helt obildbar så om jag blir övertygad om annat så kan jag anstränga mig att lära mig göra annorlunda.
Att skanna i hög upplösning tar tid och kräver lagringsutrymme. När man förminskar bilden förlorar man data. O.s.v. Många variabler att tänka på.
Skulle vara kul att veta hur ni gör och varför.