Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde Illustrator till PS osv.

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Jag har börjat leka lite med att göra tidningsomslag och vet att t ex loggor skall vara vektorgrafik.
Hur eller i vilket format spar man sen loggorna för att importera dom till PS?

Är det någon som kan förklara hur man går till väga alltså arbetsflödet när man gör ett omslag? Vad som görs i Illustrator och vad som görs i Ps osv.


Mvh Magnus
 
jarnjungfrun skrev:
Jag har börjat leka lite med att göra tidningsomslag och vet att t ex loggor skall vara vektorgrafik.
Hur eller i vilket format spar man sen loggorna för att importera dom till PS?

Är det någon som kan förklara hur man går till väga alltså arbetsflödet när man gör ett omslag? Vad som görs i Illustrator och vad som görs i Ps osv.


Mvh Magnus

Loggorna gör du i Illustrator och sparar dem i EPS-format, bilderna fixar du till i Photoshop och slutligen så monterar du loggan och bilderna i Indesign.

Använd inte Photoshop till att göra tidningsomslag. Har du inte Indesign så är det bättre att du gör omslagen i Illustrator.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh Mikael
 
...jag verkar inte hitta hur man sparar i eps formatet i Illustrator???

Indesign säger du... skall kolla in det.

Tack för svaret!

/ Mange
 
dovearea skrev:
...i Illustrator CS2 (och förmodligen CS3 som jag lär få när som helst)

OT: Beställde du CS3 på svenska eller engelska? Någon som har en susning om när den svenska versionen börjar levereras?
 
bra där!
Är det någon som har en bra tutorial länk till Indesign?? Sökte lite snabbt på nätet men hittade ingen bra...
 
dovearea skrev:
Hela svenska sviten tillsammans med ny Mac Pro är beställt på jobbet. Jag har dock ingen aning om leveransdatum.

Också jag beställde den svenska versionen av CS 3 (Design Premium) och såg nu att preliminärt börjar utskeppningen den 24/6. Fast jag funderar på om jag ska ändra till den engelska versionen istället, då nästan all bra litteratur ändå är på engelska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.