Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde Camera Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Hej.

Skulle behöva seriöst mycket hjälp egentligen, men de jag har funderat på mest är hur jag ska lägga upp mitt arbetsflöde.. som det ser ut nu fotar jag i NEF/RAW format.

1. lägger alla "NEF/RAW" filer i en mapp
2. öppnar dom i "Camera Raw"
3. gör lite justeringar
4. markerar alla bilder och sparar dessa som jpg

min största undran är: sparas bilderna inte med färgprofilen "sRGB" om jag inte väljer detta manuellt någonstans?

har upptäckt att om jag högerklickar på den slutgiltiga bilden och kollar (egenskaper > information) så verkar inte profilen vara där? de står inte "sRGB" på "Färgpresentation"? kan man få camera raw att spara som sRGB på något sätt, eller hur ska jag göra?

som ni kanske förstår så är jag inte precis så haj på det här med färgprofiler osv..
men ni kan väl skriva ner ert eget arbetsflöde också, och lite tips till en mindre kunnig som jag :)

Tacksam för alla svar jag kan få.
 
tack för svaret men jag har hittat länken och ändrat till sRGB som färgrymd men när jag sedan sparar dom står de inte det någonstans ändå.. ska de inte stå i egenskaper > information > färgpresentation? (sRGB alltså)
 
Jag har ingen aning om hur det ser ut på PC men på MAC så ser man profilen genom att ctrl-/högerklicka på filen och välja visa info. Under mer info ser man då en massa exif-info och bl a vilken profil bilden är taggad med.

//D
 
Jag har samma problem med högerklickta egenskaper. Men det finns möjlighet att
kolla färgpresentation av JPEG bilder i Photoshop - du öppnar där din bild och du ser dess
färgpresentation längst ner till vänster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.