Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbeta som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Satt och snackade med en polare idag och vi kom in på det här med att driva eget företag, inkomster och framtid. Jag bedriver idag min egen fotoverksamhet som en enskild firma men har även ett annat jobb bredvid som gör att jag inte tvingas leva på fotojobben. Hur skulle det kunna fungera och se ut om jag skulle vilja jobba 100% med fotografin?

Till att börja med; finns det en framtid som fotograf med egen firma?

Hur mycket räknar man med att omsätta för att kunna plocka ut en hyfsad lön t.ex. 25k? ca 80k i månaden i omsättning?

Går det att leva på att jobba mot privatpersoner eller är det företagsjobb (produktfoto, reklam ect) som är grejen om man vill ha en chans att lyckas?

Var med en tjej på lyxfällan ikväll som drev en fotofirma med lokal/studio och lite utrustning och dom räknade ut att för varje hundring hon drog in till firman så fick hon ut 5 spänn i rena pengar, 5spänn!!

Så det gäller nog att hålla nere omkostnaderna.

Senast ändrad:
Hur mycket räknar man med att omsätta för att kunna plocka ut en hyfsad lön t.ex. 25k? ca 80k i månaden i omsättning?
Ja, för att få ut 25000 kr netto (efter skatt alltså) behöver du dra in 70000-80000 kr (plus moms). Och då är inga omkostnader inräknade (mer än pensionsavsättningar och sånt).

Om man tar 1000 kr i timmen behöver man alltså 80 debiterbara timmar per månad. Normal arbetstid är ungefär 165 timmar per månad.

Om du menar en bruttolön på 25000 kr i månaden räcker det med att debitera 40000-45000 i månaden. Plus omkostnader, förstås. Och moms. En bra tumregel är att ta bruttolönen gånger 1,7 för att få fram den summa man behöver debitera. Då är sociala avgifter, semester och rimliga pensionskostnader inräknade.

... dom räknade ut att för varje hundring hon drog in till firman så fick hon ut 5 spänn i rena pengar, 5spänn!!
Den uträkningen skulle det ha varit intressant att se. Hon måste ha haft extrema omkostnader! Eller mycket små intäkter...

Som han sa innan så är det en jäkla massa utgifter att tänka på moms,försäkring,utrustning,lokal,reklam,revisor,semesterkompensation mm mm.

Som det var där, ungerfär 5 kr av 100 gick till lön. man kanske kan dubbla det med lite tur :)

Ja, för att få ut 25000 kr netto (efter skatt alltså) behöver du dra in 70000-80000 kr (plus moms). Och då är inga omkostnader inräknade (mer än pensionsavsättningar och sånt).

Om man tar 1000 kr i timmen behöver man alltså 80 debiterbara timmar per månad. Normal arbetstid är ungefär 165 timmar per månad.

Om du menar en bruttolön på 25000 kr i månaden räcker det med att debitera 40000-45000 i månaden. Plus omkostnader, förstås. Och moms. En bra tumregel är att ta bruttolönen gånger 1,7 för att få fram den summa man behöver debitera. Då är sociala avgifter, semester och rimliga pensionskostnader inräknade.

Den uträkningen skulle det ha varit intressant att se. Hon måste ha haft extrema omkostnader! Eller mycket små intäkter...

Men räknar du med lokalhyra,reklam,hemsida,utrustningskostnader mm i dom beräkningarna ?

Bjuder på denna med som kan ge lite hjälp.
https://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

Nog är det så, ett faktum, mycket få fotografer blir rika på sin verksamhet!
Så har det alltid varit!
Bäst att vara anställd, driva egen firma, nej, nej!

Det finns tusentals amatörer med mycket lång erfarenhet, som kan matcha ett pro, i perfekta bilder, speciellt idag, med nästan total automatik i varje kamera, det behövs bara ett gott bildsinne och det har de flesta.

Men räknar du med lokalhyra,reklam,hemsida,utrustningskostnader mm i dom beräkningarna ?
Nej, precis som jag skrev i mitt förra inlägg har jag inte räknat med några omkostnader (utöver normala lönebikostnader för anställda) -- helt enkelt för att de så olika från fotograf till fotograf och omöjliga att göra en schablon på.

Har man kontoret hemma och en måttlig utrustning handlar det ju bara om avskrivningar på ett par tusen i månaden. Har man studio och lite mer exklusiva prylar kan det bli tiotusentals kronor i månaden. Har man dessutom en assistent är det kanske 100000 kr i månaden...

Va?, om man fakturerar 80 000 kr + moms på en månad så borde man väl kunna ta ut ca 40 000 kr i lön om man inte har några omkostnader i övrigt alltså.?

Va?, om man fakturerar 80 000 kr + moms på en månad så borde man väl kunna ta ut ca 40 000 kr i lön om man inte har några omkostnader i övrigt alltså.?
Ja, det blir till och med några tusen över till omkostnader.

Finns det något företag i världen som inte har andra omkostnader ?
Vissa omkostnader har förstås även t ex en frilansfotograf, men de behöver inte vara jättestora.

En anständig dator plus Photoshop kostar 25000 (inkl moms), skrivs av på tre år. Två kamerahus (t ex en 50D och en 5D mk2) kostar 40000 kr, skrivs av på tre år (dvs man köper ett nytt hus var 18e månad). Säg att man lägger lika mycket på objektiv, dvs 13000 kr per år. Alltså 35000 kr per år vilket motsvarar 2500 kr (exklusive moms) per månad. Plus försäkringar och revisor för nån tusenlapp per månad.

Man skulle alltså behöva fakturera ytterligare 3000-4000 per månad för att täcka omkostnaderna.

Senast ändrad:
Allting är relativt..!
Man måste ta skitjobb för att kunna överleva, det var en annan visa förr på den analoga tiden, då var iofs utrustnigen ännu dyrare med tanke på materiel som film, framkallning, kemi osv.. Men jag drog in mer pengar på den tiden.

Idag säger alla att de är fotografer, ja de äger en kamera men frågan är om de säljer några bilder? Jag märkte en sak i år och det är vid koncertfotografering det var inte lika många i diket på Malmöfestivalen i år när de skärpte reglerna ordentligt.

För många fotografer betyder låga priser och i stället för att man gör ett bra jobb måste man stressa genom flera jobb för att man får dåligt betalt. En annan sak är alla som skickar in bilder till tidningarna som de tagit med mobiler eller dåliga kameror, idag tror många tidningar de kan få allt gratis.

Att vara renodlad fotograf är nog tufft.
För många blir det nog att expandera verksamhetsområdet.
Erbjuda hela mediakoncept, helhetslösningar.

Framförallt gäller det att inte låta kulorna rinna ut i onödiga utgifter. Inte köpa på sig allting för att det är bra att ha utan starta i liten skala och jobba sig uppåt.

Ha kontoret samt studion hemma om det är möjligt och låta firman hyra in sig. Att ha ytterligare sidoverksamhet är nog inte ovanligt, åtminstående initialt.

Oavsett vilka utgifter man har, var det läänge sedan jag fick möjligheten att fakturera 80.000:- +moms/ månad.

Mitt problem ligger snarare i att hitta de kunder som är villiga att betala för mina tjänster. Ju äldre och mer erfaren jag blivit ju svårare för mig har det blivit att hitta en kund som vill betala för det.

De hittar andra lösningar, någons barn har "en fin kamera", tex.

Missade en grej;

Jag filmar oxå. Köpte på mig redigering, kamera, ljus, stativ å allt.
Sedan blev det populärt med Mediaskolor.

På Mediaskolorna hittade mina kunder till slut avgångelever som gärna jobbade billigt med skolas utrustning - de fick jobben!
Men när eleverna gick ut ur sin skola och startade eget - gick kunden till nästa kull avgångselever.

Det låter som en saga och att jag är bitter? Rätt på båda!

Allting är relativt..!
Man måste ta skitjobb för att kunna överleva, det var en annan visa förr på den analoga tiden, då var iofs utrustnigen ännu dyrare med tanke på materiel som film, framkallning, kemi osv.. Men jag drog in mer pengar på den tiden.

Idag säger alla att de är fotografer, ja de äger en kamera men frågan är om de säljer några bilder? Jag märkte en sak i år och det är vid koncertfotografering det var inte lika många i diket på Malmöfestivalen i år när de skärpte reglerna ordentligt.

För många fotografer betyder låga priser och i stället för att man gör ett bra jobb måste man stressa genom flera jobb för att man får dåligt betalt. En annan sak är alla som skickar in bilder till tidningarna som de tagit med mobiler eller dåliga kameror, idag tror många tidningar de kan få allt gratis.

Men man ska samtidigt inte heller glömma att det väller av folk som tar saftigt betalt & jobbat som fotograf i många år som blir slagna på fingrarna av massor med hobbyfotografer med.

Hur skärptes reglerna ?

Oavsett vilka utgifter man har, var det läänge sedan jag fick möjligheten att fakturera 80.000:- +moms/ månad.

Mitt problem ligger snarare i att hitta de kunder som är villiga att betala för mina tjänster. Ju äldre och mer erfaren jag blivit ju svårare för mig har det blivit att hitta en kund som vill betala för det.

De hittar andra lösningar, någons barn har "en fin kamera", tex.

...
En av mina frågor tangerar nog detta; är det lönt att satsa på en fotokarriär med privatpersoner som målgrupp?

Lika svårt måste det vara att jaga försäljning i dagspress

80k i månaden för t.ex. 80h produktfotograferingar känns inte lika svårt att få ihop.

Allting är relativt..!
...
Av ren nyfikenhet, vad räknar du som skitjobb?

Senast ändrad:
Var med en tjej på lyxfällan ikväll som drev en fotofirma med lokal/studio och lite utrustning och dom räknade ut att för varje hundring hon drog in till firman så fick hon ut 5 spänn i rena pengar, 5spänn!!

Så det gäller nog att hålla nere omkostnaderna.

Jo men så kom hon ju på slut att hon kunde ta betyligt bättre betalt för sin tjänster, Hon betalade typ 200 kr när hon kunde ta 700 nått.

Idag såg jag i Östgöta Correspondenten en annons där det stod att
en av Linköpings mer kända fotografer gått i konkurs.

En sak är klar , tänker man sig en framtid som fotograf så gör man nog klokt
i att förbereda sig på ett knapert liv.

Jag undrar hur "fattig" då tex. Mattias Klum är. Inget är omöjligt. Kämpar man på kan man nog tjäna pengar, men det tar nog ett tag innan man kommer igång.

Jag undrar hur "fattig" då tex. Mattias Klum är. Inget är omöjligt. Kämpar man på kan man nog tjäna pengar, men det tar nog ett tag innan man kommer igång.
Jag hade ju inledningsvis ett par frågor och en av dem är om det går att göra en hyfsad karriär på att sälja till slutkonsumenter?! Jag misstänker att det numera är stört omöjligt och vi kommer nog se allt fler ateljéer få slå igen.

Klums lön betalas inte direkt av privatpersoner i första hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar