Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aps 9

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad har jag gjort för fel när jag bara kan redigera JPEG filer. Får ej programmet att ta RAW ( NEF ). Jag är helt nybörjare på detta ;).

Kan inte beskära Raw filer i programvaran till min Nikon 610 och sedan spara ner på hårddisken. När bilden visas i windows så visas bara orginalbeskärningen. Funkar med JPEG bilder.

Är "APS9" någon slags esoterisk benämning på någonting som är mera känt, exempelvis en förkortning av Adobe Photoshop eller rentav Photoshop Elements?

Photoshop bearbetar överhuvudtaget inte råfiler, utan det är ett separat program, ett instick, som kan kopplas till Photoshop, vare sig det är kreativsviten eller Elements. Insticket heter ACR, som står för Adobe Camera RAW.

Och i programmets hjälpmeny ska man kunna uppdatera till senaste versionen av ACR, men jag kan inte lova att den kommer att öppna filerna från din kamera.

Annars kan man hämta det här: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5264

Photoshop 9 var väl "gratisversionen" CS2? Knappast någon av dagens kameror som den hanterar.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto