Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)
O inte en enda här har nämnt ordet jailbreak.
Jailbreakar dom iPaden så kommer den ju bli så grymt najs att använda. Skillnaden mellan en icke jailbreakad och en jailbreakad iPhone är ju ganska enorm, men på en iPad så lär skillnaden bli ääääääääännu enormare.

Så det jag vill ha är en jailbreakad iPad där jag koppla in mitt minneskort från kameran och editera nef-filer i 16-bit läge med nåt litephotoshop-program (och då menar jag inte litelitelitephotoshop som finns till iPhonen just nu). Då köper jag instant.
 
Ännu en "applespecialkontakt" istället för en USB direkt. Idioti.
Det är samma kontakt (med 30 stift) som Apple använder för alla iPhone och alla iPod (250 miljoner!) de redan har sålt. Det finns mängder av tillbehör som passar.

Vad är alternativet om man vill kunna ansluta USB, ljud, video, mm till en liten iPod eller iPhone? Det finns inte lika mycket plats som på en stationär PC, så vad ska Apple göra?
 
Jag kan tänka mig att denna kommer att bli väldigt populär av folk som studerar. Tänk er själv va bekvämt att bara ha med sig en Ipad istället för tio olika, stora tunga böcker till/från skolan. Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en Ipad och ha i stället för alla läroböcker i plugget (Hoppas bara att all kurslitteratur finns digitalt).
Helt plötsligt skulle ju t ex kameran få plats i väskan :)
 
Ännu en "applespecialkontakt" istället för en USB direkt. Idioti.
Visst skulle man kunna önska sig en vanlig usb-kontakt (men skulle det isf vara en hane eller hona?) men det är inget speciellt för Apple. Även t ex SonyEricsson har "idiotiska" specialkontakter på sina apparater
 
Jag arbetar på ett tidningsförlag och här funderar man på hur framtidens digitala tidningar ska se ut och användas. Och här tror jag Ipad som plattform är ett stort steg i rätt riktning.
Personligen tror jag att den skulle kunna vara den pryl som sätter fart på den digitala magasinproduktionen.
Den kanske inte är optimal när det gäller läsvänlighet, batteritid och pris. Men, som sagt, ett steg i rätt riktning.
 
Va!? Kan jag inte köra mina Maya 3D renderingar på den?! Kan jag inte bygga specialeffekter i After Effects i 1080p?! Kan jag inte spela Crysis i FullHD!?

Epic fail som det heter nu för tiden.

Jag tror många hade hoppats på något mycket kraftfullare, samtidigt hade ingen köpt en 15kkr MacBook utan tangentbord.

De flesta verkar jämföra den med datorer och då i synnerhet Netbooks, när jag tycker man mer ska se på den som en elektronikpryl. Apple vill på vanligt manér ha full koll på prylarna de säljer. Jämför med andra elektronikprylar: du kan inte installera och köra vad som helst på din digitalkamera, du kan fota/filma kanske editera lite och göra lite olika inställningar. Om man inte ser på iPaden som en dator utan just som en stor iPhone (som man ironiskt nog inte kan ringa på ;-) ) eller annan elktronikpryl tror jag man kommer närmare vad Apple tänkt sig. Du kan inte göra ”allt” som du kan med en dator men du kan surfa, lyssna på musik, kolla på video och spela. Allt detta på ett väldigt lättförståligt sätt utan rätt konfigurerade virusskydd, brandväggar, programuppdateringar, codecs. Dessutom är den som scouterna alltid redo och du behöver inte vänta på att nåt OS ska snurra igång. Att de flesta beskriver den som mycket rapp och responsiv i användarinterfacet plus snabb laddning/rendering av websidor tycker jag visar på att Apple som vanligt brytt sig om hela användarupplevelsen och är en mycket viktig egenskap för mig.

Det är nog inte omöjligt att det kommer ligga en iPad på mitt vardagsrumsbord i framtiden.
 
Det är nog inte omöjligt att det kommer ligga en iPad på mitt vardagsrumsbord i framtiden.
Det är helt omöjligt att det inte kommer ligga en iPad på mitt vardagsrumsbord till våren.

Jag har under många år önskat mig en platta för diverse aktiviteter hemma, surfning, TV-tablå, mail, fjärrkontroll mm. En iPad uppfyller mina önskningar väldigt bra.

De som vill ha en platta som är lika kraftfull som en bärbar dator och med möjlighet att köra samma program som en bärbar dator har haft denna möjlighet i många år med Windows-plattor. Uppenbarligen fungerar det inte att köra vanliga applikationer utan tangentbord och mus för dessa plattor har inte blivit någon försäljningsframgång.
 
Bristen på multitasking är iPad-dödaren för min del. Om jag ska köpa en sån här så vill jag helst att den ska både kunna spela musik OCH göra någonting annat samtidigt. Mac OS ringde precis och ville ha tillbaka sitt 90-tal.

Jag tror multitasking kommer i någon form till både iPod/iPhone och iPad så småningom. Det är en av Androids stora trumfkort. Dessutom funkar det ju redan på jailbreakade iphones.
Dessutom går det redan idag att spela musik på iPhone samtidigt som man tex. surfar. Apple har bestämt att musikspelaren ska multitaska alltså..
 
Visst, möjlighet till belysning är toppen. Men en skärm som kräver belysning för att vara läsbar över huvud taget är inte toppen. Har du läst på en skärm som kindles någon gång? Det är väldigt mycket mindre ansträngande än att läsa på en vanlig plattskärm.

Kanske det, men det hindrar nog inte iPad att sälja rätt bra ändå.
Jag ser det som konkurrenternas stora chans. Nu kan de släppa riktigt grymma läsplattor med e-papper. De båda teknikerna lär komplementera varandra rätt bra.
Jag kan tänka mig köpa både en iPad och nån annan läsplatta så småningom, precis som jag har flera kameror.
 
Den har en given plats på köks/rumsbordet. Notera att den startar upp på en sekund - bara en sån sak. Internet kommer att få en helt annan innebörd med en sån mojäng bara för den skull. Man kan snabbt kolla busstider, biografer, systembolaget, kartor, addresser, facebook blabla och sätta sig i fåtöljen om man ser nåt intressant utan att bekymra sig för att datorn inte är igång.
En laptop är inte ens på samma spelplan. Bra på sitt sätt, men jag som är notorisk soffsurfare kommer garanterat att älska den. Har redan slitit ut ett par laptops och snart en iPod (men den verkar vilja hålla ganska länge.)
 
O inte en enda här har nämnt ordet jailbreak.
Jailbreakar dom iPaden så kommer den ju bli så grymt najs att använda. Skillnaden mellan en icke jailbreakad och en jailbreakad iPhone är ju ganska enorm, ...

Vad menar du med enorm? Vad är det som är så bra med jailbreak?
 
När iPhone var alldeles ny för drygt ett par år sedan skaffade jag en jailbreakad telefon. Då var man tvungen att göra det för att få den att fungera i Sverige. Den fungerade, men problemen var ganska många, så när den så småningom nådde svenska marknaden köpte jag en ny "laglig" iPhone.

Som jag ser det finns det ingen som helst anledning att jailbreaka en iPad eftersom den inte är låst till någon operatör. Vill man låsa upp den för att skaffa programvaror utöver de 140 000 som finns på Appstore ger man sig nog mer bekymmer än vad man får nytta av det.
 
Jag skulle se denna som en ersättare för en traditionell netbook. Thats it. Precis vad jag vill ha. Den är riktigt häftig.

Men jag tror jag väntar tills tredje versionen kommer.. Jag vill inte ha Ipad, inte heller Ipad 4G, men däremot tänker jag köpa Ipad 4Gs. :)
 
Jag skulle se denna som en ersättare för en traditionell netbook. Thats it. Precis vad jag vill ha. Den är riktigt häftig.

Men jag tror jag väntar tills tredje versionen kommer.. Jag vill inte ha Ipad, inte heller Ipad 4G, men däremot tänker jag köpa Ipad 4Gs. :)

Det är nog ett smart resonemang. Tyvärr har mitt habegär ett starkt grepp över alla förnuftiga tankar, så jag skaffar den första varianten :)
 
Det är nog ett smart resonemang. Tyvärr har mitt habegär ett starkt grepp över alla förnuftiga tankar, så jag skaffar den första varianten :)

Jag köper lätt först den första versionen, sedan 4G versionen:) SÅ mycket pengar är det inte frågan om. Som för ett bra amatörobjektiv ungefär.'

Ett litet aber - jag är inte helt intresserad av ett särskilt abonnemang för iPad. Jag vill köra 3G (de få gånger jag vill det) via min telefon som har 3G. Vad jag förstår går det bra om jag bara rootar min Hero och kör den som WLAN hub,

Hursomhelst kommer jag köra min iPad 99% av tiden hemma i bostaden.
 
När iPhone var alldeles ny för drygt ett par år sedan skaffade jag en jailbreakad telefon. Då var man tvungen att göra det för att få den att fungera i Sverige. Den fungerade, men problemen var ganska många, så när den så småningom nådde svenska marknaden köpte jag en ny "laglig" iPhone.

Som jag ser det finns det ingen som helst anledning att jailbreaka en iPad eftersom den inte är låst till någon operatör. Vill man låsa upp den för att skaffa programvaror utöver de 140 000 som finns på Appstore ger man sig nog mer bekymmer än vad man får nytta av det.

Problem? Min iphone funkade som bäst i 1.1.4, alltså innan iPhonen kom till sverige med 2.0
Anledningen till att man vill jailbreaka är ju för att få använda telefonen precis hur man vill.
Visst, en jailbreaking nuförtiden kanske inte är riktigt lika viktigt som förut eftersom apple har släppt upp lite på vissa låsningar, men det finns fortfarande massa småsaker som en jailbreakning kan "laga".

T ex en ficklampa (som alltså ökar själva ljusstyrkan på skärmen till max också), möjligheten att ha upp till typ åtta kolumner med ikoner säkert lika många på höjden på springboardet (samtidigt som man sätter en lagom liten o cleanare storlek på ikonerna också) o flytta flera ikoner samtidigt, mms på iphone 2g, möjlighet att se hur många bokstäver man skrivit i ett sms, möjlighet att dela in springboardet i sidor med hjälp av snabblänkar (så man slipper skrolla en miljard sidor för att hitta sina spel på sidan sju), möjligheten att ha en kamera direkt på lockscreenen (tar 1-2 sek att kunna ta en bild istället för ~8), ha väderleksrapporter, kalender, preview på senast inkomna mail osv osv på lockscreenen, filma med en 2g/3g (iofs kom det i Appstore för nån månad sen, fast jag själv har ändå kunnat göra det i två år nu med min 2g), bla bla bla.

Eller varför helt enkelt inte en sån rolig liten sak som TEMAN. Vem vill ha nåt som ser exakt likadant ut som alla andras grejer?
Och så alla som klagar på att iphonen (eller kommande ipaden) inte stöder multitasking. Jailbreakar du så funkar det alldeles utmärkt.

Vad för mer nytta en jailbreak på en iPad kan göra mer än det jag nyss rabblade upp vet jag inte, men antagligen ganska rejält mycket mer eftersom folk har ganska hyfsat fria tyglar när dom får göra saker utanför Appstore.
Men såklart, ni kan ju sitta där med era vanliga tråkiga, opersonliga iPhones/iPads och tillbe Guden Steve Jobs för hans produkt är PERFEKT redan från början. ... eller vänta nu? ;P
 
Men såklart, ni kan ju sitta där med era vanliga tråkiga, opersonliga iPhones/iPads och tillbe Guden Steve Jobs för hans produkt är PERFEKT redan från början. ... eller vänta nu? ;P
Det där har jag funderat på, är Jobs verkligen Gud eller någon (livstils)Guds profet? För Gudar brukar väl inte nedlåta sig till att kommunicera direkt med folket. Och vad händer när Jobs dör, Gudar är väl odödliga?

Nej, Steve Jobs måste vara en profet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.