Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)
Enkelhet

Det jag har börjat fundera på är just hur de har lyckats med enkelhet och lyckats med att rationalisera bort saker som vi har tagit som en självklarhet, filsystem, fysiska tangentbord, etc...

INTERFACE
Interface --> multitouch
Förut begränsades telefoner/palms/handdatorer av dåliga interface jag har haft massa varianter som hade knappar, tangentbord och små stylusar. Pilligt fånigt och inte stringent sätt att jobba.

Plötsligt kommer multitouch utan några tangenter alls, ramaskr var är mitt tangentbord. Hardcoredatornördarna säger helt värdelöst, men för den stora massan funkar det utmärkt.

MJUKVARA/APPS
Att gå från mjukvara --> apps
Plötsligt har en tillverkare förändrat sättet man köper och installerar mjukvara, du hittar all mjukvara på ett ställe, enkelt att handla ett par tryck och applikationen laddas ner. Jämför med att köpa/installera till en vanlig dator. Avinstallera - ett långt tryck, ett tryck ok. Tre tryck borta och inget problem.

Hardcoredatornördarna jailbraikar "Jo jag kan ju få den höär funktionen som jag inte kan leva utan" (jo jag har gjort det med) men för nästan alla duger den vanliga.

MONOPOL
En leverantör inte fritt att installera hur man vill
Det finns mer än 140000 apps och några har blivit stoppade. Jag tror vi överlever. Samma sak här hardcoredatornörden skriver fasansfullt, monopol. Medan 99% bryr sig inte...

iPAD
Hardcordatornörden skriker, värdelös, ingen Nvidia grafikkort, ingen USB och VGA
Ingen multitasking, bara virtuellt tangentbord, ingen kamera...

De vanliga användarna ser det som en lättanvänd dator, jag vet flera som stänger webbläsaren på en vanlig dator när de skall titta på bilder. "Det blir ju så många fönster". För den vanliga användaren kommer iPad vara fantastik maskin. Enkel att använda, inga sladdar och annat jox. Tunn liten, snygg och lättanvänd.

Sjävklart blir det en iPad så snabbt den finns att köpa.
 
Det där har jag funderat på, är Jobs verkligen Gud eller någon (livstils)Guds profet? För Gudar brukar väl inte nedlåta sig till att kommunicera direkt med folket. Och vad händer när Jobs dör, Gudar är väl odödliga?

Nej, Steve Jobs måste vara en profet.

Jag gillar många av Apples produkter (inte alla), men för mig är Jobs bara en otroligt skicklig industriman. Få personer besitter mer pondus på en scen t.ex, titta bara på alla Keynotes som har visats. Barack Obama kan nog mäta sig med Jobs på den punkten och hade Jobs blivit politiker istället hade det säkert gått bra.
Men det är klart, även jag tycker att det blir lite väl mycket väckelsemöte över det hela, men det är ett amerikanskt fenomen som bara funkar där skulle jag tro.

Men såklart, ni kan ju sitta där med era vanliga tråkiga, opersonliga iPhones/iPads och tillbe Guden Steve Jobs för hans produkt är PERFEKT redan från början. ... eller vänta nu? ;P

Jag tror de allra flesta som köper en produkt har nog inte som första mål att förändra den. Men om det berikar ditt liv så är det bara att gratulera. Vi vanliga tråkiga människor fortsätter att använda våra produkter och kan åberopa garanti om den går sönder, försök det med en jailbreakad enhet...
 
så...kort sagt.. apple riktar sina produkter till dumma medel-svenssons som inte har förmågan att vara kreativ ? ...eller iaf så tillåts de inte att ha en fri vilja och de som protesterar stämplas som hardcore nördar ?

Rätt korkat att försvara inlåsningen , det säger bara hur nära röven på steve vissa hamnat.
Som någon sade tidigare i tråden så undrar man om vissa betraktar steve som gud ? ..Apple world is the only world i need ?

Jag tror många apple anvädare borde vara lite mer kritiska ..speciellt på ett fotoforum där just kreativa personer florerar .. en så enkel sak
som att göra iphonen personlig med animerade teman kan väl knappast kallas hardcore nörderi ?
Att det sedan orsakar garantiproblem är kärnan i pudeln..
 
Jag tror många apple anvädare borde vara lite mer kritiska ..speciellt på ett fotoforum där just kreativa personer florerar .. en så enkel sak
som att göra iphonen personlig med animerade teman kan väl knappast kallas hardcore nörderi ?
Är du lika upprörd över att Nikon "riktar sina produkter till dumma medel-svenssons som inte har förmågan att vara kreativ" och inte tillåter att du gör din kamera "personlig med animerade teman"? Eller du kanske har hittat nåt roligt sätt att hacka den också?
 
så...kort sagt.. apple riktar sina produkter till dumma medel-svenssons som inte har förmågan att vara kreativ ? ...eller iaf så tillåts de inte att ha en fri vilja och de som protesterar stämplas som hardcore nördar ?

Rätt korkat att försvara inlåsningen , det säger bara hur nära röven på steve vissa hamnat.
Som någon sade tidigare i tråden så undrar man om vissa betraktar steve som gud ? ..Apple world is the only world i need ?

Jag tror många apple anvädare borde vara lite mer kritiska ..speciellt på ett fotoforum där just kreativa personer florerar .. en så enkel sak
som att göra iphonen personlig med animerade teman kan väl knappast kallas hardcore nörderi ?
Att det sedan orsakar garantiproblem är kärnan i pudeln..

Mycket ska man tåla som Appleanvändare...

Det där resonemanget är så dumt att det egentligen inte är värt att bemöta. Kan dock inte låta bli. Om vi nu pratar om iPad, vad består inlåsningen i? Vilken annan enhet i hela världen har tillgång till 140 000 valfria applikationer?

Att personifiera sin iPhone/iPad, är det verkligen det viktigaste? I så fall kanske man ska ta sig en funderare hur ens liv ser ut...

Ang okreativa och dumma människor, de flesta macavändare ÄR kreativa människor. Plattformen har sedan början på 90-talet varit självklar på reklambyråer etc.
 
så...kort sagt.. apple riktar sina produkter till dumma medel-svenssons som inte har förmågan att vara kreativ ? ...

Yepp o just därför har alla fria människor med kreativa yrken alltid valt Macintosh och andra begåvade produkter från Apple. Fotografer, reklamfolk, konstnärer, musiker och alla andra som tänker fritt, stort och rätt. Resten får väl köra PC, kanske bättre än inget, men jag tvivlar.
 
Edit: Vi pratar här inte om Mac datorer , utan apples tänk vad gäller Iphone och kanske även då ipaden det tråden handlar om.
-----------------

Om teman är viktigt för produkten eller inte spelar ingen roll , problemet är att apple hindrar de användare som vill ändra utseendet på ett effektiv sätt.
Men skulle teman finnas på Itunes så vet både ni och jag att det skulle inbringa lika mycket eller mer downloads än något annat.
Har ni glömt behovet av att stå ut och visa sin personlighet är stor hos människan..varför bär ni olika kläder ,varför har ni inte samma färg på bilarna , varför har ni inte alla samma bakgrundsbild på datorn ?
osv osv ..

Att inte tillåtas ändra så simpla saker skapar irritation , inte mot produkten i sig som är jävligt bra.. men mot apple.
Hoppas ipaden blir mer användarvänlig.. och då menar vänlig mot alla användare och inte bara mot vissa.

Att detta system skapar en ökad stabilitet hos produkterna iomed att allt testas hos apple först förstår jag.. men det utesluter inte att användaren ska kunna få välja fritt utanför appleworld och ta eget ansvar precis med allt annat här i livet.

Har ni sett filmen equilibrium? ..applicera den på apple/iphone(kanske även ipad) och se likheten alt förstå kritiken.
För de som inte sett den eller inte vill se, så är det en framtidsvärld där ledaren fått alla medborgare att äta piller som trycker ned möjligheten att känna känslor , det skapar i sin tur en konfliktfri och effektiv värld utan problem där befolkningen är en
homogen grå massa.
Och alla som vägrade ta pillret för att kunna känna och njuta av konst/böcker och en färgladare värld blev skjutna på fläcken.

Apple är en effektiv gubbe i kavaj och slips .. inte den kreative ynglingen som ses i deras reklamfilmer.. de har fått allt det där bakvänt tror jag.
 
Senast ändrad:
"Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större"

Yepp o just därför har alla fria människor med kreativa yrken alltid valt Macintosh och andra begåvade produkter från Apple. Fotografer, reklamfolk, konstnärer, musiker och alla andra som tänker fritt, stort och rätt. Resten får väl köra PC, kanske bättre än inget, men jag tvivlar.
Och vad är det som säger att dessa typer du rapar upp är sinnebilden för fritt tänkande personer? Det är ju nästan så man vill slänga ut macen här hemma om man genom att äga en sådan förknippas med ett kotteri som reklamfolk.
 
förknippas med ett kotteri som reklamfolk.

Suck...

Istallet for att diskutera fordelar och vad denna pryl kan gora for fotografer, sa ska Apple, och inte minst Steve Jobs, attackeras.

Att hata leder ingen vart utom mojligtvis till en enkel biljett Afghanistan for att hata lite mer tillsammans med Talibanerna.

Kom igen, vad spelar det for roll att Apple anvands av reklamfolk? Vad spelar det for roll att det bara finns 140,000 apps till iPad, som dessutom okar med 1000 per dag.. Om du inte vill ha den, sa ar ju det ditt val. Sjalv tror jag att det beror pa en av tva saker: pengar eller begransat sinne.
 
Edit: Vi pratar här inte om Mac datorer , utan apples tänk vad gäller Iphone och kanske även då ipaden det tråden handlar om.
-----------------

Om teman är viktigt för produkten eller inte spelar ingen roll , problemet är att apple hindrar de användare som vill ändra utseendet på ett effektiv sätt.
Men skulle teman finnas på Itunes så vet både ni och jag att det skulle inbringa lika mycket eller mer downloads än något annat.
Har ni glömt behovet av att stå ut och visa sin personlighet är stor hos människan..varför bär ni olika kläder ,varför har ni inte samma färg på bilarna , varför har ni inte alla samma bakgrundsbild på datorn ?
osv osv ..

Att inte tillåtas ändra så simpla saker skapar irritation , inte mot produkten i sig som är jävligt bra.. men mot apple.
Hoppas ipaden blir mer användarvänlig.. och då menar vänlig mot alla användare och inte bara mot vissa.

Att detta system skapar en ökad stabilitet hos produkterna iomed att allt testas hos apple först förstår jag.. men det utesluter inte att användaren ska kunna få välja fritt utanför appleworld och ta eget ansvar precis med allt annat här i livet.

Har ni sett filmen equilibrium? ..applicera den på apple/iphone(kanske även ipad) och se likheten alt förstå kritiken.
För de som inte sett den eller inte vill se, så är det en framtidsvärld där ledaren fått alla medborgare att äta piller som trycker ned möjligheten att känna känslor , det skapar i sin tur en konfliktfri och effektiv värld utan problem där befolkningen är en
homogen grå massa.
Och alla som vägrade ta pillret för att kunna känna och njuta av konst/böcker och en färgladare värld blev skjutna på fläcken.

Apple är en effektiv gubbe i kavaj och slips .. inte den kreative ynglingen som ses i deras reklamfilmer.. de har fått allt det där bakvänt tror jag.

Du avslöjar din okunskap när du påstår att det inte går att personifiera en iPhone/iPad (eller mac för den delen). Själv tycker jag att sådant är oviktigt, jag använder produkten istället.

Frågan kvarstår: Nämn en annan telefon eller "läsplatta" som har ett rikare utbud av programvaror än Apples prylar...
 
Att detta system skapar en ökad stabilitet hos produkterna iomed att allt testas hos apple först förstår jag.. men det utesluter inte att användaren ska kunna få välja fritt utanför appleworld och ta eget ansvar precis med allt annat här i livet.
Men det är väl inget som hindrar att man gör det, om man nu tycker att det viktigaste tecknet på kreativitet är ett "personligt" tema på mobiltelefonen? Bara att jailbreaka...
 
Finns inga andra produkter som är lika fina eller har ett så stort utbud(apps) som apples. Är inte det som är problemet.

Problemet är att det kräver för mycket av användaren(mig) att öppna upp produkten och tillåtas installera det som finns i gråzonen som igentligen borde finnas att tillgå på ett lättare och framför allt på laglig väg.. för apple försöker till och med döda möjligheten till jailbreak(den fria vilja) vad jag förstår.
Därav liknelsen till equilibrium.

Ett annat exempel som kom upp tidigare.
Att inte kunna filma med kameran på iphone(min 3g version) , finns i appstore nu,, men det är enbart tack vare att det fanns att tillgå via jailbreak för längesedan som apple nu gav upp och gav massan lite smulor av finesser som man kan frambringa med denna produkt.

Förstår fortfarande inte varför man försvarar systemet så illvilligt.
 
När den kan köra OSX, har sd-läsare och iallafall en usb-port beställer jag pronto! Perfekt komplement till min iMac och mbp.
 
Finns inga andra produkter som är lika fina eller har ett så stort utbud(apps) som apples. Är inte det som är problemet.

Problemet är att det kräver för mycket av användaren(mig) att öppna upp produkten och tillåtas installera det som finns i gråzonen som igentligen borde finnas att tillgå på ett lättare och framför allt på laglig väg.. för apple försöker till och med döda möjligheten till jailbreak(den fria vilja) vad jag förstår.
Därav liknelsen till equilibrium.

Ett annat exempel som kom upp tidigare.
Att inte kunna filma med kameran på iphone(min 3g version) , finns i appstore nu,, men det är enbart tack vare att det fanns att tillgå via jailbreak för längesedan som apple nu gav upp och gav massan lite smulor av finesser som man kan frambringa med denna produkt.

Förstår fortfarande inte varför man försvarar systemet så illvilligt.


Lat oss saga att du gora en Volvo, V50 med navigation, osv. osv. Klagar du pa Volvo for att de inte later dig installera programvaror i datorn som finns i din Volvo? Jailbreakar du din Volvo?
 
När den kan köra OSX, har sd-läsare och iallafall en usb-port beställer jag pronto! Perfekt komplement till min iMac och mbp.
Usb-port och sd-läsare är inga problem, det finns, men att den använder en variant av Iphone OS och inte OSX är ju hela vitsen med apparaten. Körde den OSX vore det bara en Macbook utan tangentbord...
 
Adapters? Nej tack... Bara fler grejer att hålla reda på. Hemskt att hålla reda på när man reser, och dessutom fult. Inbygd sd-läsare i nya iMacen var en deal-breaker för mig. Rent och snyggt ska det vara:)

Nya iMac har en inbyggd SD lasare.

Adaptrar ar ett maste om man reser mycket. Sjalv hade jag nastan 200 dagar pa hotell forra aret och mer an 150 000 airline miles.

Jag har adaptrar for Australien, UK, Sverige, Japan, adaptrar for att fa en serial port, adaptrar for att ansluta till en DVI ingang, VGA ingang, osv osv.
 
Nya iMac har en inbyggd SD lasare.
Som jag skrev; en av anledningarna till att jag köpte den.

Adaptrar ar ett maste om man reser mycket. Sjalv hade jag nastan 200 dagar pa hotell forra aret och mer an 150 000 airline miles.

Jag har adaptrar for Australien, UK, Sverige, Japan, adaptrar for att fa en serial port, adaptrar for att ansluta till en DVI ingang, VGA ingang, osv osv.
Precis. Desto större anledning att slippa ytterligare en.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.