När iPhone var alldeles ny för drygt ett par år sedan skaffade jag en jailbreakad telefon. Då var man tvungen att göra det för att få den att fungera i Sverige. Den fungerade, men problemen var ganska många, så när den så småningom nådde svenska marknaden köpte jag en ny "laglig" iPhone.
Som jag ser det finns det ingen som helst anledning att jailbreaka en iPad eftersom den inte är låst till någon operatör. Vill man låsa upp den för att skaffa programvaror utöver de 140 000 som finns på Appstore ger man sig nog mer bekymmer än vad man får nytta av det.
Problem? Min iphone funkade som bäst i 1.1.4, alltså innan iPhonen kom till sverige med 2.0
Anledningen till att man vill jailbreaka är ju för att få använda telefonen precis hur man vill.
Visst, en jailbreaking nuförtiden kanske inte är riktigt lika viktigt som förut eftersom apple har släppt upp lite på vissa låsningar, men det finns fortfarande massa småsaker som en jailbreakning kan "laga".
T ex en ficklampa (som alltså ökar själva ljusstyrkan på skärmen till max också), möjligheten att ha upp till typ åtta kolumner med ikoner säkert lika många på höjden på springboardet (samtidigt som man sätter en lagom liten o cleanare storlek på ikonerna också) o flytta flera ikoner samtidigt, mms på iphone 2g, möjlighet att se hur många bokstäver man skrivit i ett sms, möjlighet att dela in springboardet i sidor med hjälp av snabblänkar (så man slipper skrolla en miljard sidor för att hitta sina spel på sidan sju), möjligheten att ha en kamera direkt på lockscreenen (tar 1-2 sek att kunna ta en bild istället för ~8), ha väderleksrapporter, kalender, preview på senast inkomna mail osv osv på lockscreenen, filma med en 2g/3g (iofs kom det i Appstore för nån månad sen, fast jag själv har ändå kunnat göra det i två år nu med min 2g), bla bla bla.
Eller varför helt enkelt inte en sån rolig liten sak som TEMAN. Vem vill ha nåt som ser exakt likadant ut som alla andras grejer?
Och så alla som klagar på att iphonen (eller kommande ipaden) inte stöder multitasking. Jailbreakar du så funkar det alldeles utmärkt.
Vad för mer nytta en jailbreak på en iPad kan göra mer än det jag nyss rabblade upp vet jag inte, men antagligen ganska rejält mycket mer eftersom folk har ganska hyfsat fria tyglar när dom får göra saker utanför Appstore.
Men såklart, ni kan ju sitta där med era vanliga tråkiga, opersonliga iPhones/iPads och tillbe Guden Steve Jobs för hans produkt är PERFEKT redan från början. ... eller vänta nu? ;P