Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)
Tala gärna om för mig hur man får över mp3 filer till en iPod utan iTunes för det skulle jag gärna vilja veta. Då kanske man rent av kan koppla eländet till en annan dator utan att fanskapet nollställs.

Jag använder förstås iTunes, har aldrig begripit vad som är dåligt med det, andra filer (och mp3 "vid behov") kan jag flytta trådlöst med Air Sharing och lägga i valfria mappar.

Tror det var gratis eller om det kostade sju spänn...
 
Själv är jag såpass gammal att jag har direkt motsatt uppfattning. Jag skulle vilja att även vanliga pocketböcker (och dagstidningar) hade inbyggd belysning, så att jag kan läsa även på vintern utan att tända alla lampor.

Visst, möjlighet till belysning är toppen. Men en skärm som kräver belysning för att vara läsbar över huvud taget är inte toppen. Har du läst på en skärm som kindles någon gång? Det är väldigt mycket mindre ansträngande än att läsa på en vanlig plattskärm.
 
Bristen på multitasking är iPad-dödaren för min del. Om jag ska köpa en sån här så vill jag helst att den ska både kunna spela musik OCH göra någonting annat samtidigt. Mac OS ringde precis och ville ha tillbaka sitt 90-tal.
 
Synd att skärmen antagligen inte funkar med penna. Hade varit kul om man kunde använda den som en Wacom Cintiq 21UX. Men det finns väl ingen utgång för att koppla den till annan dator heller.
 
Bristen på multitasking är iPad-dödaren för min del. Om jag ska köpa en sån här så vill jag helst att den ska både kunna spela musik OCH göra någonting annat samtidigt. Mac OS ringde precis och ville ha tillbaka sitt 90-tal.

Det går utmärkt att t ex lyssna på musik och surfa samtidigt med iPod i standardutförande, så varför skulle inte det fungera på en iPad?
 
Bristen på multitasking är iPad-dödaren för min del. Om jag ska köpa en sån här så vill jag helst att den ska både kunna spela musik OCH göra någonting annat samtidigt. Mac OS ringde precis och ville ha tillbaka sitt 90-tal.

Finns en "app" till iPhone så du kan köra multitasking, så om inte iPad skulle fixa det blir jag då förvånad.
 
I nästa bersion av iPhone/iPad OS version 4 så ryktas det om multitasking. Det skulle vara väldigt förvånande om det inte kom.

Och det är ju just det som är grejjen. Det kommer nya funktioner som man kan lägga in på sin redan köpta produkt. Min iPhone är inte samma iPhone som jag köpte för 8 månader sedan. Hårdvarumässigt, Ja. Mjukvarumässigt, Nej.
 
iPhone har väl "vald" multitasking, dvs någon kan ringa, du kan ta mot mail/sms osv när du gör annat med den. Androids problem är att multitasking saggar ner produkten, den blir slö. iPhone känns aldrig slö. Säga vad man vill om Apples slutna system, men användarupplevelsen är alltid i fokus.

När Apple valde tillåta iPhonen att agera modem ("tethering") så gjorde man det i somras och en skjutknapp av/på. That's it, sen funkar det. Jag vet inte hur många veckor jag spenderat de senaste 10 åren på att ställa i PC och telefoner i "dial up networking" med portkonflikter, hårdvara som inte hittas, drivrutiner som saknas och annat strul. Med iPhonen blev det ett knapptryck.

Jag tycker iPad verkar spännande.

(och tycker också f.ö. att nån moderator borde döpa om tråden)
 
Nä, det är bättre att produkten är beige och att det står Microsoft på den :)
Måste vara jobbigt att gilla en produkt men inte kan tillåta sig köpa den för att det finns ett äpple på den.

Historiskt sett har MS aldrig velat släppa in Apple, macfiler och macar i nätverk. Det har alltid funnits ett motstånd. Däremot har Apple stöd för utbyte av filer mellan plattformarna. Att Apple skulle låsa in dig är verkligen fel, det är precis tvärt om!

Beige ??? du kan få dom flesta pc mm i så gott som vilken färg du vill utbutet på den fronten är typ allt från liknande apple design till rosa,svart,grått,blå mm mm mmm.

släppa in apple ? så fort någon är inärheten av nått sånt så drar apple fram 411 advokater för att man ger sig på deras patenterade saker.
 
släppa in apple ? så fort någon är inärheten av nått sånt så drar apple fram 411 advokater för att man ger sig på deras patenterade saker.

Det är självklart att de gör. Det gör alla företag som vill skydda sina patent. Även Microsoft.

Vad jag pratar om är utbyte av filer och samverkan i nätverk mellan plattformarna. Där är Microsoft en sluten mussla jämfört med Apple.
 
Det har ju gjorts försök att lansera sådana här mellanstora apparater förut. Jag förstår inte varför tiden skulle vara mogen för det mer nu än då. Mojängen är ju antingen för liten eller för stor. En telefon (i iPhone storlek eller mindre) är ju behändig att ha med, maila med och till nöds surfa med. Om man ändå ska släpa på en så där stor grej som iPad tar man ju lika gärna med något som har ett riktigt tangentbord. När man har de bohoven blir paden "för liten". Den ser i alla fall snygg ut. Jag skulle nog inte använda den så mycket även om jag fick en, den uppfyller inget behov. Kan man ringa med den förresten?
 
Det har ju gjorts försök att lansera sådana här mellanstora apparater förut. Jag förstår inte varför tiden skulle vara mogen för det mer nu än då. Mojängen är ju antingen för liten eller för stor. En telefon (i iPhone storlek eller mindre) är ju behändig att ha med, maila med och till nöds surfa med. Om man ändå ska släpa på en så där stor grej som iPad tar man ju lika gärna med något som har ett riktigt tangentbord. När man har de bohoven blir paden "för liten". Den ser i alla fall snygg ut. Jag skulle nog inte använda den så mycket även om jag fick en, den uppfyller inget behov. Kan man ringa med den förresten?

nej du kan inte ringa med den.
 
Det är ganska komiskt att läsa alla kritiska kommentarer till iPad. Jag minns MYCKET tydligt de otroligt besvikna reaktionerna från alla håll när Jobs visade upp iPod första gången (2002). Det blev världens mest sålda produkt efter gemet, typ..

Visst har Apple lanserat produkter som floppat men iPad är inte en av dem. ..
Själv köper jag den direkt. Jag kan sitta i evigheter och bara titta runt i Google Maps.
Med ett GPS program (Navitronics) som redan finns för iPhone ersätter den en hyfsad kartplotter i båten. En sån med samma skärmstorlek kostar 20 000 eller mer.
Det är risk för att du råkar hamna vilse för såvitt jag förstår har den inte inbyggd GPS och inte heller kamera för t ex ljusspotmätning etc. och inte heller nån USB-port för att ansluta saker. Men den kan ju vara kul att ha ändå..
 
Adapter finns till både USB och Sd-läsare
Det var ju användarvänligt :p

Jag tycker att ett av problemen med prylar i allmänhet är att de inte kan kommunicera med varandra tillräckligt effektivt. Varför inte bluetooth eller liknande i alla apparater och ett litet standardiserat operativsystem med de enklaste funktionerna (filhantering, bildvisning, ljuduppspelning och lite till) så att man kan låta kameran eller "vilken som helst pryl" snacka med TV:n, mp3-spelaren, datorn, kompisens kamera, kreditkortet, biljettautomaten, bilen... Det är ju inte fler konstiga "standarder" vi behöver och inte fler sladdar.
 
Det är risk för att du råkar hamna vilse för såvitt jag förstår har den inte inbyggd GPS och inte heller kamera för t ex ljusspotmätning etc. och inte heller nån USB-port för att ansluta saker.
Visst har den gps. Och kompass. Och man kan ansluta "saker", t ex en kamera för att läsa in bilder. Och den har bluetooth.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.