Annons

Apple större än Microsoft

Produkter
(logga in för att koppla)
Jättesuccéerna med iPhone och iPod har ju gjort sitt till. Jag tänker dock inte köpa någon mer utan endera. Inte nöjd. Visst, snygg design. Men inte speciellt användarvänliga trots allt och är dessutom väldigt strypta. Inte imponerad.

Då kanske det är som det ska vara. Apple var trots allt 4 år före IBM's första PC, då med MS-DOS.

Jättesuccéerna med iPhone och iPod har ju gjort sitt till. Jag tänker dock inte köpa någon mer utan endera. Inte nöjd. Visst, snygg design. Men inte speciellt användarvänliga trots allt och är dessutom väldigt strypta. Inte imponerad.

Och vad vill du säga med detta ???

Jag skulle säga att de säljer så bra för att de är fullständigt överlägsna konkurrensen.

iPhone är så otroligt mycket bättre än alla andra telefoner jag har provat så det nästan är löjligt. Visst kan man störa sig på iTunes litegrann men telefonen i sig är ju i en helt egen liga.

Jag skulle säga att de säljer så bra för att de är fullständigt överlägsna konkurrensen.

iPhone är så otroligt mycket bättre än alla andra telefoner jag har provat så det nästan är löjligt. Visst kan man störa sig på iTunes litegrann men telefonen i sig är ju i en helt egen liga.

Detta är ett roligt argument man ofta hör att försäljningssiffror skulle vara knutna till överlägsenhet. Det är ofta som det inte alls hör ihop. Enda gången det är knutet till verkligheten är gällande operativsystem där Microsoft har 90% av marknaden. :)

/Karl

Detta är ett roligt argument man ofta hör att försäljningssiffror skulle vara knutna till överlägsenhet. Det är ofta som det inte alls hör ihop. Enda gången det är knutet till verkligheten är gällande operativsystem där Microsoft har 90% av marknaden. :)

/Karl

Att Microsoft har en så stor del av marknaden beror ju främst på att de var affärsmässigt överlägsna under 90-talet att låsa sitt operativsystem i varje PC och att de alltid kunnat utnyttjat sin monopoliserande ställning. Numera är Microsoft på sin höjd en skräckinjagande dinosarie: en bjässe med dystra framtidutsikter. Allt fler stora företag överger Windows för tex Linux eller öppna lösningar eftersom deras produkter är dyra och besvärliga. Att trogna PC användare letade med ljus och lykta efter datorer som fortfarande såldes med XP på istället för Vista säger väl det mesta.
När kom Microsoft senast med något riktigt innovativt?

Det är så sa**ns skönt att skita helt i att välja "rätt" varumärke och införskaffa det man behöver eller vill ha helt utifrån den egna kravspecen.

Ms/Apple och Canon/Nikon-diskussioner där hela tråden går ut på att man själv aldrig skulle välja vad den andre redan valt, helt utifrån märket, är ju egentligen ett mått på hur lite man själv kan ställa sig kritisk i sitt tänkande.

Varför snöar folk in så hårt på varunamnen? Inget varumärke har hittills varit konsekvent i sin kvalité, men ändå konsumerar folk varierande kvalité för att supporta "sitt" varumärke.

/Karl

Fast jag tycker att kvaliteten är överlägsen, särskilt för iPhone, alla som har en förstår precis vad jag menar, den är i det närmaste en revolution på mobilmarknaden. Jag argumenterade inte för att "försäljningssiffror skulle vara knutna till överlägsenhet" utan precis tvärtom. Eller så läser du vad som passar dig och kommenterar därefter.

Jag har använt Microsoft hela mitt liv och har ingen lust att delta i något varumärkeskrig, jag bedömde bara en produkt. En produkt som dramatiskt har förändrat mitt och miljontal andra människors sätt att använda sin mobiltelefon. En i mina ögon, otroligt användarvänlig och mycket bra produkt.

Att trogna PC användare letade med ljus och lykta efter datorer som fortfarande såldes med XP på istället för Vista säger väl det mesta.
Det säger väl inget annat än att XP var bättre än Vista. Men nu är det 2010 och windows 7 är ett enormt kliv framåt från XP och Vista.

Sen är väl inte Apple större än Microsoft?

Värt mer på grund av att de plockar ut grymma överpriser på allt de lägger tassarna på, men de lär ju inte ha större del av marknaden på ett tag :)

Nej, Apple är inte större. Dom har ett högre marknadsvärde på börsen - för tillfället.

Nej, det är börsvärde det är frågan om och det kan ju ändras, för att uttrycka sig försiktigt.

Sedan haltar jämförelsen en hel del, även om det eviga kriget Apple vs Microsoft som alltid är populärt. Microsoft är främst en mjukvaruleverantör, medan Apple i huvudsak är en hårdvarudito som för att kunna kränga på folk hårdvaran även levererar mjukvara.

Att Microsoft har en så stor del av marknaden beror ju främst på att de var affärsmässigt överlägsna under 90-talet att låsa sitt operativsystem i varje PC och att de alltid kunnat utnyttjat sin monopoliserande ställning. Numera är Microsoft på sin höjd en skräckinjagande dinosarie: en bjässe med dystra framtidutsikter. Allt fler stora företag överger Windows för tex Linux eller öppna lösningar eftersom deras produkter är dyra och besvärliga. Att trogna PC användare letade med ljus och lykta efter datorer som fortfarande såldes med XP på istället för Vista säger väl det mesta.
När kom Microsoft senast med något riktigt innovativt?

"Allt fler stora företag överger Windows för tex Linux eller öppna lösningar eftersom deras produkter är dyra och besvärliga. " Syftningsfel?

Det är väl inte så att "alltfler stora företag överger Windows" för att Linux skulle vara mindre besvärligt eller? Det är väl snarast för att Linix marknadsförs som gratis, vilket alla seriösa betraktare inser är en stor överdrift. Alla system behöver daddas (driftas) på ett eller annat sätt och Linux är inget undantag. Fördelarna med Linux ligger på andra plan. Det som är viktigt i slutänden är möjligen Total Cost of Ownership och det finns undersökningar som visat att det inte nödvändigtvis blir billigare bara för att man kan få Linux gratis. Många väljer trots allt att köpa färdigförpackad Linux för att få tillgång till någon som tar ansvar för det de plockat ihop. Man kan ju annars fråga sig varför folk överhuvudtaget är beredda att köpa "inplastad Linux" om man nu faktiskt kan få den gratis. Linuxtekniker har länge varit dyrare än tekniker med Microsoft-profil, då konkurrensen varit hårdare bland de senare. Man kan uttrycka det som att i ena fallet har OS:et varit billigare men konsulterna dyrare. Slutsiffran hamnar ofta på ungefär samma nivå.

Jag tror annars att alla välkomnar Linux framgångar på server och databassidan. Det är bra för alla som länge varit i händerna på oligopolet IBM/Microsoft/Oracle. Ett bra tryck från Linux på server/databassidan välkomnas även av de som kör Windows Servrar och SQL Server för det tvingar övriga inklusive Microsoft att tänka över sin prissättning, men på klientsidan är Linux ett klockrent hejdundrande fiasko. Mycket väsen för ingenting är verkligen ett understatement. De som inte ser detta är bara att beklaga för de talar i tungor precis som många andra religiösa galningar. Hur många år har Linux stångat mot Microsoft/Apple på klientsidan utan annat än mikroskopika framgångar.

2008 skrevs följande på "Linuxportalen" under rubriken "Genombrott för Linux": "Med stolthet meddelas härmed att Linux marknadsandel nu har nått magiska gränsen 1% efter att jag förr om åren har tjatat om Linux genomnbrott. Nu är det här; aldrig förr har Linux varit så stort som det är nu. Bara resten kvar då, och stackars Mircosoft får se sin marknadsandel krympa till 94.5% och MacOS har ökat till 4%".

Uppgifterna går dock isär och man vet inte vem man ska lita på för Sweclockers skriver : "Webbanalysföretaget Net Applications har de senaste åren fört statistik vilka operativsystem som används mest på nätet. I april månad stod Linux för 1,02 procent. För bara ett år sedan svarade Linux endast för 0,68 procent av nätanvändarna." Ska man tro detta sker ju genombrottet ett år senare om det nu ska betecknas som ett sådant överhuvudtaget.

Kritiken mot Windows och Vista var till stor del relevant och många såg små skäl att uppgradera. Många fick dock problem därför att de inte tog till sig de maskinkrav systemet krävde (bl.a. bättre grafikkort än en del faktiskt hade. De borde aldrig installerat Visat överhuvudtaget). Jag har kört 64 bitars Vista utan större problem efter att uppgraderat grafikkort.

Vi får väl se framöver om Microsoft lyckas migrera sin installerade bas till Windows 7 som faktiskt verkar vara det Vista borde varit från början. Jag kan väl snarast tycka att det är rent remarkabelt att Linux inte lyckats ta betydligt större marknadsandelar under de år Microsoft å det grövsta misslyckades sälja Vista till sina användare. Frågan man ställer sig nu är om inte Linux missat ett historiskt tillfälle att rubba Microsoft på klient-OS marknaden.

Microsoft Windows 7 är verkligen inte svaret på folks alla drömmar om ett klient-OS men det upplevs som en ganska stor förbättring i jämförelse med både XP och Vista av tillräckligt många för att göra Microsoft svåra att rubba på klienterna. Ser vi till datorerna är Windows fullständigt ohotat idag. Det som däremot är nytt är att klinter som Apple iPhone och andra "intelligenta telefoner" blivit reellt alternativ som "surfingbräda", vilket avspeglar sig i den totala statisktiken över fördelningen sett över samtliga typer av klienter. Återigen - på persondatorerna är allt annat marginellt utom Windows.

Senast ändrad:
Fast jag tycker att kvaliteten är överlägsen, särskilt för iPhone, alla som har en förstår precis vad jag menar, den är i det närmaste en revolution på mobilmarknaden.

Jag vill gärna inflika en viss reservation här trots att det är off topic. Att iPhone är en revolution på mobilmarknaden håller jag med om. Ett underbart och intuitivt gränssnitt som jag hittills inte sett fungera lika bra hos någon annan tillverkare. Telefonen i sin nuvarande form lider av tre brister som jag ser det och de är följande:

1. Dålig kvalite på baksidan som är av plast. Den spricker väldigt lätt, särskilt runt headset-pluggen. Detta löses förhoppningsvis med den nya modellen som släpps i sommar.

2. Den tar in damm innanför displayglaset och det är chockerande uselt av en telefon i den prisklassen. Alla tycks dock inte drabbas av detta.

3. Man är låst till Itunes för att kunna ladda in den minsta låt till telefonen. Det är t.o.m så illa att man måste använda Itunes för att ens kunna ringa med iPhone eftersom telefonen måste aktiveras genom Itunes.

Trots dessa brister kommer jag högst sannolikt skaffa mig ännu en iPhone när den nuvarande slutar fungera vilket jag hoppas dröjer länge :)

Tittat på HTC nya Android-mobiler? Tror inte du upplever iPhone som överlägsen om du gjort det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar