Om han säger att det bara är försäljningsargument att säga att det finns på sikt skillnader mellan dessa två serier så vet han inte vad han talar om, precis som jag sa i mitt föregående mail. Jag har också sett flera andra gånger där han uttalat sig mycket kategoriskt utan att vara insatt i fallet.
Jag har nu fått svar från Eizo om hårdvaruskillnaderna mellan CG243 och SX2462. Var och en som vet hur man konstruerar och producerar elektronikprodukter, inser att ingen har råd att kasta bort exemplar som fungerar fullt ut, men som inte uppfyller de allra högst ställda kriterierna. Därför marknadsför Eizo olika modeller av samma bildskärm med minimala skillnader, men där toppversionerna är selekterade varianter som förses med speciella egenskaper för att tilltala ett nischat marknadssegment. Samma sak gäller för NEC Multisync vs Spectraview Reference.
Enligt Eizo skiljer sig CG243 och SX2462 hårdvarumässigt åt via logikkortet, som i CG-skärmen inkluderar 3D-LUT och hantering av utökade färgrymder. Eizo påstår att den noggrannare fabrikskalibreringen av bl a ytjämnheten skapar bättre data för att kompensera för lysrörens åldrande och bara ColorNavigator kan utnyttja detta maximalt. 3D-LUTen skulle också vara bättre på att kompensera för olinjär avvikelse enligt Eizo.
Såvitt jag kan bedöma vidimerar Eizo det jag sagt tidigare, dvs att CG243 och SX2462 är exakt samma skärm fram till den punkt där CG-varianterna selekteras ut och förses med uppgraderat logikkort, vilket i huvudsak syftar till att förbättra kalibreringsmöjligheterna hos skärmen.
CG-versionerna har fullständiga kalibreringsfunktioner, där skärmen kan hårdvarukalibreras via Eizo ColorNavigator (och tredjepartsmjukvaror som t ex BasicColor), medan SX-versionerna endast kan hårdvarukalibreras med EasyPix2 som begränsar kalibreringsmöjligheterna markant. Alternativet är mjukvarukalibrering via grafikkortet med tredjepartsmjukvara typ Datacolor Spyder 3, X-Rite i1 etc.
Mot bakgrund av att du tidigare sa att du inte har testat långtidsegenskaperna hos CG-serien jämfört med SX-serien, framstår det för mig rätt märkligt att du påstår att Andrew Rodney snackar skit när han utifrån min beskrivning kallar Eizo’s påståenden för Marketing hype. Det finns såvitt jag kan se inget påvisbart som skulle göra gällande att CG-versionerna inte åldras lika snabbt som SX-versionerna. Att CG-skärmen är bättre i utsorterat skick har inget med hur den åldras att göra.