Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple skärm eller annat märke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klarar jag mig med en mindre noggrann skärm men i gengäld får jag kalibrera med en spyder 3 varje dag för att vara säker.

Du vinner ingenting genom att kalibrera om skärmen så ofta eller så sällan. En bra skärm håller sin kalibrering under flera veckor och att då kalibrera om den medför bara att du får små variationer i hur den visar färgen. En dålig skärm (och då talar jag om riktiga grafiska skärmar) varierar över dagen, så att du skulle behöva kalibrera den två, tre gånger om dagen efterhand som skärmens arbetstemperatur går upp.

Stefan
 
Det finns en kille från Eizo som skriver här i en annan tråd att när skärmarna är nya ser man ingen skillnad på dem, men åren två till fem skulle CG-varianten inte degenerera lika fort. Jag betvivlar starkt att detta stämmer och killen i fråga svarar inte vidare i tråden. Jag skickade ett e-mail till Andrew Rodney och frågade vad han trodde om saken. Han svarade kort "marketing hype".

Finns en hel del som Andrew inte vet så mycket om, men som han uttalar sig med amerikansk självsäkerhet. Bara för att man har skrivit böcker om färghantering innebär det inte att man kan allt om skärmtillverkning. Jag säger inte att jag har testat hur skärmarna förändras över tiden och om CG är bättre, jag säger att man ska ta det som Andrew säger med lika stor skepsis som det som Anders från Eizo hävdar.

Men den skillnaden som Anders talar om är skillnaden mellan mjukvaru- och hårdvarukalibrering. Om inte Andrew förstår denna skillnad så är det lätt att avfärda detta som marketing hype.

Att Andrew är en stor förespråkare för NEC är också enkelt att se om man följer med på detta område.
 
Finns en hel del som Andrew inte vet så mycket om, men som han uttalar sig med amerikansk självsäkerhet. Bara för att man har skrivit böcker om färghantering innebär det inte att man kan allt om skärmtillverkning.

Varför känner du dig tvingad att hoppa på Andrew? Vore det inte bättre att du bemöter argument istället?

Men den skillnaden som Anders talar om är skillnaden mellan mjukvaru- och hårdvarukalibrering.

Så här skrev Anders från Eizo:

"Men i huvudsak är det år 2-5 du ser den stora skillnaden, CG är byggd för åldring på ett helt annat sätt än SX både mjukvarumässigt och hårdvara"

Hur kan detta uttalande syfta på skillnaden mellan mjuk- och hårdvarukalibrering?

Att Andrew är en stor förespråkare för NEC är också enkelt att se om man följer med på detta område.

Och vi som har följt med på detta område över åren vet att tidigare var det Barco och Sony Artisan skärmar han förespråkade. Andrews argument för NEC är just att de kostar nästan hälften mot Eizo i USA.

Du är ju själv förespråkare för Eizo, vad är dina argument för det ena eller andra märket?
 
Varför känner du dig tvingad att hoppa på Andrew? Vore det inte bättre att du bemöter argument istället?

Om han säger att det bara är försäljningsargument att säga att det finns på sikt skillnader mellan dessa två serier så vet han inte vad han talar om, precis som jag sa i mitt föregående mail. Jag har också sett flera andra gånger där han uttalat sig mycket kategoriskt utan att vara insatt i fallet.



Så här skrev Anders från Eizo:

"Men i huvudsak är det år 2-5 du ser den stora skillnaden, CG är byggd för åldring på ett helt annat sätt än SX både mjukvarumässigt och hårdvara"

Hur kan detta uttalande syfta på skillnaden mellan mjuk- och hårdvarukalibrering?

När en skärm är ny behövs egentligen inte hårdvarukalibrering så mycket, om den är väl byggd från fabriken. Efterhand som skärmen åldras krävs det i allt större utsträckning att man kan kalibrera skärmen för att nå fram till bra värden.[/QUOTE]



Och vi som har följt med på detta område över åren vet att tidigare var det Barco och Sony Artisan skärmar han förespråkade. Andrews argument för NEC är just att de kostar nästan hälften mot Eizo i USA.

Du är ju själv förespråkare för Eizo, vad är dina argument för det ena eller andra märket?
Jag är inte förespråkare för Eizo. Jag är förespråkare för bra grafiska skärmar, och där finns NEC, Quato och Eizo enligt de tester jag gjort.

Stefan
 
Trots att kanske Dell som nämts här inte har "jämnare ljus över ytan och som håller konstant ljusnivå både under din arbetsdag och sett över längre tid"

Skärmarna i detta segment har kanske en mindre noggrann färgmappning?

Med detta i åtanke funderar jag på skillnader. Visst är det så att man får vad jag betalar för men det hade varit intressant att se tester på en "semiproffs" vs "proffs" skärm.

Klarar jag mig med en mindre noggrann skärm men i gengäld får jag kalibrera med en spyder 3 varje dag för att vara säker.

Sammanfattningsvis kan man konstatera efter era inlägg.

De dyrare skärmarna har jämnhet och stabilitet medan de billigare skärmarna inte har det

det som skiljer Eizo från andra är bla elektroniken i skärmen, mjukvara samt att Eizo har mycket högre kravspecifikationer på de paneler som de köper in från paneltillverkaren .

Får man ett bra ex av Dell 27" så är det en utmärkt skärm till ett jämförelsevis lågt pris .
 
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87277
+
http://www.1stcameras.com/pd_x-rite_eye-one_display_2.cfm
+
http://www.basiccolor.de/basiccolor-display-4/

Bra hårdvarukalibrering och profilering av bra skärm till bra pris enligt mig som jag använder själv.

MVH,

matias

Dessutom kan man använda den inbyggda licensen i eye-one till att använda deras programvara utan extra kostnad till andra skärmar/datorer, tex. din laptop. Men det är väl ingen som orkar följa länkarna eller lyssna ifall man inte skriver en massa mombojumbo i sina inlägg ;)
/matias
 
Vi som har provat ett antal skärmar vet att skärmen du förespråkar är bra om än lite liten, samt att jag själv använder Eye One 2 tillsammans med Colornavigator och Eizo och EyeOne Match programmet till andra skärmar exv macbook pro
 
Vi som har provat ett antal skärmar vet att skärmen du förespråkar är bra om än lite liten, samt att jag själv använder Eye One 2 tillsammans med Colornavigator och Eizo och EyeOne Match programmet till andra skärmar exv macbook pro

:)

Ja 20 tum är inte mycket idag, men jag gillar 4:3 formatet och så har jag så lite plats :) Nec/basiccolor kör dock lite konstiga bundles och begränsningar. Köpte min 2090 och ione 2 i en bundle med "nec":s kalibrering/profilerings-mjukvara. hade ett H-vete innan jag förstod var jag skulle vända mig för få köpa mjukvara som tillät mig att göra mina egna inställningar. Ingen på nec hade någon aning, ingen i affären där jag köpte skärmen heller :)
/matias
 
Talar vi skärmar för professionell efterbearbetning så har Eizo, Nec och Quato ett stort försprång mot övriga märken, de har hållit på med den här typen av skärmar långt, långt före de övriga. Eizo och Nec är dessutom de två ledande tillverkarna av andra typer av specialskärmar, till exempel för medicinskt bruk där kraven är ännu mer extrema.

Jag har jobbat mycket med Eizo och Quato -skärmar på jobbet, men alltid köpt betydligt mer prisvärda skärmar hemma. Jag måste dock säga att så länge man håller sig till aRGB så är skillnaden otroligt liten numera (det är ingen skillnad som är uppenbar för mina ögon) mellan prosumer (HPs och Dells vassaste kanske kan man även räkna in Apple här) och profsskärmarna (Eizo, Nec och Quato). Prosumerskärmarna har gått ner i pris och dessutom tagit rejäla kliv i kvaliteten dom senaste 18 månaderna, skillnaden har aldrig varit så liten som den är nu enligt mig.

Visst är färgmappningen och jämnheten bättre på proffsskärmarna, men för mig så är prosumerskärmarna tillräckligt bra nu. När man har 1 milj färger så spelar det rätt liten roll om färg 6743289 motsvar färg 6743285-6743293.

Skall man börja jobba i andra färgrymder som t.ex. UGRA så blir skillnaden större då skärmen då behöver kalibreras om ganska mycket vilket proffsskärmarna brukar var mycket bättre på.

Så om endast det bäst är tillräckligt bra så är det Eizo, Quato eller NEC (och då deras värstingar, Eizo har också skärmar som inte uppfyller proffskraven) som gäller. Jag tror dock att dom flesta skulle klara jobbet gallant med en prosumerskärm numera.

/Karl
 
Så om endast det bäst är tillräckligt bra så är det Eizo, Quato eller NEC (och då deras värstingar, Eizo har också skärmar som inte uppfyller proffskraven) som gäller. Jag tror dock att dom flesta skulle klara jobbet gallant med en prosumerskärm numera.

/Karl

För de som inte arbetar med bilder som ska tryckanpassas har du säkert rätt, men ska du använda skärmen för skärmkorrektur är det fortfarande stor skillnad enligt min erfarenhet. Kalibrera två skärmar lika i prosumerklass och de ser inte lika ut. Gör det med en bra skärm och de ser lika ut.

Stefan
 
För de som inte arbetar med bilder som ska tryckanpassas har du säkert rätt, men ska du använda skärmen för skärmkorrektur är det fortfarande stor skillnad enligt min erfarenhet. Kalibrera två skärmar lika i prosumerklass och de ser inte lika ut. Gör det med en bra skärm och de ser lika ut.

Stefan

Min HP-skärm är trots sina brister faktiskt tillräckligt bra tryckanpanning så länge vi håller oss i aRGB-rymden. Jag kan ha fått ett bra ex det vet jag inte, men enligt mig är skillnaden så liten att jag inte skulle skämmas för att jobba med den skärmen. För två år sedan fanns det ingen prosumerskärm som jag hade sagt detsamma om.

/Karl
 
Marknadsföring. Det krävs för det mesta minst 3 provtryck från tryckerierna (trots EIZO och Quato-skärmar) i vilket fall innan alla är nöjda med färgerna. För det mesta är det otroligt känsligt med färgerna i Logor.

/Karl

Loggor som trycks i dekorfärger är svåra att hantera både på skärm och i många provtryckssystem. Men om ni behöver göra tre provtryck för bilder så undrar jag hur ni har kalibrerat skärmarna. Och det är inte så kaxigt som det låter.

Jag har varit ute på stora reklambyråer och tdningsredaktioner som har skärmar som inte är korrekt kalibrerade, skärmar som står i rum med helt felaktigt belysning, skärmar som stått mot en färgad vägg. Alltså, man har gjort färgbedömningar utan att ha koll på omgivningen, vilket är lika viktigt som att ha en bra skärm.

Stefan
 
Loggor som trycks i dekorfärger är svåra att hantera både på skärm och i många provtryckssystem. Men om ni behöver göra tre provtryck för bilder så undrar jag hur ni har kalibrerat skärmarna. Och det är inte så kaxigt som det låter.

Jag har varit ute på stora reklambyråer och tdningsredaktioner som har skärmar som inte är korrekt kalibrerade, skärmar som står i rum med helt felaktigt belysning, skärmar som stått mot en färgad vägg. Alltså, man har gjort färgbedömningar utan att ha koll på omgivningen, vilket är lika viktigt som att ha en bra skärm.

Stefan

På våra skrivare får vi det alltid rätt, men tryckerierna verkar vara bra på att få det fel och med tanke på hur korta ledtider vi har kan vi sällan jobba med samma tryckeri utan ta det som har ledig kapacitet för tillfället.

/Karl
 
Om han säger att det bara är försäljningsargument att säga att det finns på sikt skillnader mellan dessa två serier så vet han inte vad han talar om, precis som jag sa i mitt föregående mail. Jag har också sett flera andra gånger där han uttalat sig mycket kategoriskt utan att vara insatt i fallet.

Jag har nu fått svar från Eizo om hårdvaruskillnaderna mellan CG243 och SX2462. Var och en som vet hur man konstruerar och producerar elektronikprodukter, inser att ingen har råd att kasta bort exemplar som fungerar fullt ut, men som inte uppfyller de allra högst ställda kriterierna. Därför marknadsför Eizo olika modeller av samma bildskärm med minimala skillnader, men där toppversionerna är selekterade varianter som förses med speciella egenskaper för att tilltala ett nischat marknadssegment. Samma sak gäller för NEC Multisync vs Spectraview Reference.

Enligt Eizo skiljer sig CG243 och SX2462 hårdvarumässigt åt via logikkortet, som i CG-skärmen inkluderar 3D-LUT och hantering av utökade färgrymder. Eizo påstår att den noggrannare fabrikskalibreringen av bl a ytjämnheten skapar bättre data för att kompensera för lysrörens åldrande och bara ColorNavigator kan utnyttja detta maximalt. 3D-LUTen skulle också vara bättre på att kompensera för olinjär avvikelse enligt Eizo.

Såvitt jag kan bedöma vidimerar Eizo det jag sagt tidigare, dvs att CG243 och SX2462 är exakt samma skärm fram till den punkt där CG-varianterna selekteras ut och förses med uppgraderat logikkort, vilket i huvudsak syftar till att förbättra kalibreringsmöjligheterna hos skärmen.

CG-versionerna har fullständiga kalibreringsfunktioner, där skärmen kan hårdvarukalibreras via Eizo ColorNavigator (och tredjepartsmjukvaror som t ex BasicColor), medan SX-versionerna endast kan hårdvarukalibreras med EasyPix2 som begränsar kalibreringsmöjligheterna markant. Alternativet är mjukvarukalibrering via grafikkortet med tredjepartsmjukvara typ Datacolor Spyder 3, X-Rite i1 etc.

Mot bakgrund av att du tidigare sa att du inte har testat långtidsegenskaperna hos CG-serien jämfört med SX-serien, framstår det för mig rätt märkligt att du påstår att Andrew Rodney snackar skit när han utifrån min beskrivning kallar Eizo’s påståenden för Marketing hype. Det finns såvitt jag kan se inget påvisbart som skulle göra gällande att CG-versionerna inte åldras lika snabbt som SX-versionerna. Att CG-skärmen är bättre i utsorterat skick har inget med hur den åldras att göra.
 
Såvitt jag kan bedöma vidimerar Eizo det jag sagt tidigare, dvs att CG243 och SX2462 är exakt samma skärm fram till den punkt där CG-varianterna selekteras ut och förses med uppgraderat logikkort, vilket i huvudsak syftar till att förbättra kalibreringsmöjligheterna hos skärmen.
Vilket gör det enklare att kalibrera en skärm som är äldre, vilket är det jag sagt hela tiden och du nu fått bekräftat från Eizo.

Stefan
 
Bra köp?

Måste fråga. vad ni tycker om Eizo ColorEgde 243WK. Är den ett bra köp? Eller klarar man sig lika bra med en lite billigare skärm?

Jag har fått ett i mitt tycke bra pris på just den skärmen och jag vill ha något som är bra mycket bättre än den 23" apple skärm jag sitter på.

Jag använder skärmen till foto och framställning av grafiskt material. Jag känner nu att den 23" skärm jag har idag inte hänger med alls. Så något som är bättre och som håller länge är det jag vill ha.

Så är det den bästa skärmen? Tänkte komplettera med en Colormunki så att jag kan kalibrera skrivaren och skärmen tillsammans.
 
OK Nu har ni tuppfäktats om skärmar så vad säger nu Stefan Olsson, som tror sig stå högst på gödselhögen, om skärmkallibrerare; räcker det med den dyraste skärmen eller måste man ha en skärmkalibrerare som mäter rätt också? Tidigare har det självutnämnda färgkalibreringsgeniet ansett att den dyraste skärmen varit fullt tilfräckligt för ett perfekt resultat oavsett precisionen i skärmkalibratorn. Är det så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.