Annons

Apple Fusion Drive

Produkter
(logga in för att koppla)
Intel SRT fungerar som sagt inte exakt likadant som FD, men väldigt lika och finns inbyggt, kostar gratis och fungerar med vilken SSD som helst (som cachedisk). Det enda man behöver göra är att se till att Intelcontrolern är inställd i RAID-läge när man installerar Windows (även om man inte använder RAID) - annars fungerar det inte, och det är krångligt att ändra i efterhand. När Windows är installerat på snurrdisken är det bara att välja "Enable acceleration" i Intel RST-programmet.

Intels variant är väl en ren prestanda höjande cachelösning, där man "tappar" SSD-utrymmet som man använder som cache.

/Karl

Jamen va bra då kommer det säkert ett jämförande test mellan dessa två :)

Förmodligen inte eftersom FD bara fungerar med OS/X och Intels variant så vitt jag vet endast med Windows så en riktigt bra test blir svårt.

Ska bli intressant att se hur mycket snabbare den är en momentus XT. Momentusen har mycket mindre SSD-cache men förmodligen en mycket snabbare snurrdisk då den snurrar 7200rpm.

/Karl

Det gör ju FD också.

Det beror uppenbarligen på vilken dator man köpt:

1) Den är väldigt tyst, säkerligen beroende på att man övergått till att använda en 5400 varvs disk precis som i portabler.

Själv ämnar jag testa hur Intels lösning fungerar som cache till tre stycken velociraptor (som snurrar i 10 000 RPM i RAID-0) - gissningsvis vinner jag inte jättemycket på det, förutom att SSD:n kan vara SATA-3 och snurrdiskarna är SATA-2.

I 27-tums iMac är det 7200. I den lilla (och alla mini, vad jag vet) är det 5400.

För övrigt kan man själv sätta ihop en FD med i princip vilken ssd respektive hd man vill.

Ungefär som Intel SRT då alltså :)

Jag gissar att teknikerna är ganska likvärdiga prestandamässigt, men det går som sagt inte att testa i och med de bara fungerar på Windows eller OS/X.

Förmodligen inte eftersom FD bara fungerar med OS/X och Intels variant så vitt jag vet endast med Windows så en riktigt bra test blir svårt.

Ska bli intressant att se hur mycket snabbare den är en momentus XT. Momentusen har mycket mindre SSD-cache men förmodligen en mycket snabbare snurrdisk då den snurrar 7200rpm.

/Karl

Det går att testa i/o prestanda mellan olika plattformar, har gjorts förr. :)

Klart det går att testa, men det är inte helt lätt att få rättvisande resultat när man inte kan få till exakt likadan hårdvara.

Man borde kunna få till samma hårdvara, eftersom det förmodligen går att köra Intelvarianten på en nyare Mac om man slänger ut OS/X från den.
Ett rent prestandatest är givetvis lätt att göra men dom lämnar ofta mycket att önska i praktiken, dom ger en bra ledtråd till hur dom presterar men inte mer.
Mer intressant är att köra ett real life test som att köra ett större macro i något bild/video-bearbetningsprogram och då blir disken bara en parameter om man kör olika operativsystem, filsystem etc.

/Karl

Man borde kunna få till samma hårdvara, eftersom det förmodligen går att köra Intelvarianten på en nyare Mac om man slänger ut OS/X från den.
Ett rent prestandatest är givetvis lätt att göra men dom lämnar ofta mycket att önska i praktiken, dom ger en bra ledtråd till hur dom presterar men inte mer.
Mer intressant är att köra ett real life test som att köra ett större macro i något bild/video-bearbetningsprogram och då blir disken bara en parameter om man kör olika operativsystem, filsystem etc.

/Karl

Apples lösning är ju för övrigt också "gratis" då den går att skapa med en ssd och en snurr-disk på en osx burk som har plats för det.

[edit] för sent ute, så jag skapar lite redundans. Det är ju populärt i lagrings-sammanhang :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto