Annons

Apple Fusion Drive

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skulle bitar som inte används ofta stoppar tillbaka mitt i filen de kom från?

Dessutom så är väl den förkrossande majoriteten av filer av typen använder hela filen eller ingen del av filen.

Om disken är i stort sett full (vilket är scenariot vi pratar om) så finns det kanske inte så många andra ställen att stoppa den.

/Karl

Om disken är i stort sett full (vilket är scenariot vi pratar om) så finns det kanske inte så många andra ställen att stoppa den.

/Karl

Tja om det är så fullt på disken att det är in/ut på blocknivå som gäller så lär datorn vara helt obrukbar ändå oavsett vilken lagringsteknik eller filsystem som används.

Fast det här lär ju testas intensivt inom kort av alla som vill ge Apple en känga, en inte försumbar grupp.

Jag tror den kommer vara nästan lika snabb som en SSD-cache lösning, förmodligen försumbart långsammare så länge disken inte är väldigt full. Så kompromissen är förmodligen possitiv för dom flesta.

/Karl

Jag tror den kommer vara nästan lika snabb som en SSD-cache lösning, förmodligen försumbart långsammare så länge disken inte är väldigt full. Så kompromissen är förmodligen possitiv för dom flesta.

/Karl

Jag tror den blir snabbare, den har 120Gb ssd i stället för 8Gb som andra hybridlösningar har.

Det innebär ju att för de flesta kommer allt något så när aktivt data ligga på SSD:n

Jag tror den blir snabbare, den har 120Gb ssd i stället för 8Gb som andra hybridlösningar har.

Det innebär ju att för de flesta kommer allt något så när aktivt data ligga på SSD:n

Momentus XT har så lite men Intels SSD-Cache är med valfri SSD som cache, så FD måste givetvis jämföras mot en lösning med lika stor SSD-del.

Intels variant så sätter du först upp en hårddisk eller ett RAID-stripset, så installerar du valfri SSD som cache till den.

http://www.pcworld.com/article/248828/how_to_setup_intel_smart_response_ssd_caching_technology.html

/Karl

Jag ska testa att köra Intel SRT på min PC - det verkar fungera på ungefär samma sätt som Fusion drive, men har bara stöd för SSD upp till 64 GB (och jag råkar ha en 80-giggare över).

Momentus XT har så lite men Intels SSD-Cache är med valfri SSD som cache, så FD måste givetvis jämföras mot en lösning med lika stor SSD-del.

Intels variant så sätter du först upp en hårddisk eller ett RAID-stripset, så installerar du valfri SSD som cache till den.

http://www.pcworld.com/article/248828/how_to_setup_intel_smart_response_ssd_caching_technology.html

/Karl

Som jag skrev i mit föregående inlägg kan Cachedisken i Intels SRT inte vara större än 64 GB.

Du har nog missförstått. I vissa personers värld spelar den typen av fakta inte så stor roll. Eftersom den här produkten kommer från Apple så måste den vara sämre.

Eller så kanske andra inte tycker att den skall jämföras mot den simplaste PC-lösningen för runt 1000kr.

/Karl

Intel SRT som jag nämnde tidigare fungerar på ett liknande sätt som Apples Fusion Drive.

Mer om Intel SRT:
http://download.intel.com/support/chipsets/sb/intel_smart_response_technology_user_guide.pdf

Väldigt likt Fusion Drive, men den underliggande logiken skiljer något mellan teknikerna.

Jag ämnar fö peta i just en "simpel PC-lösning" (Momentus XT) i min Macbook Pro. Är inte sugen på att riva ur den optiska enheten för att få FD att lira.

Hur som helst är väl det centrala i diskussionen ändå att samtliga dessa tekniker driver pris/prestandaförhållandet åt rätt håll för oss konsumenter. Det är väl egentligen det viktigaste. Eller?

Rapport från verkligheten

Har haft en iMac 21,5" med FD ett par dar och kan konstatera två saker:

1) Den är väldigt tyst, säkerligen beroende på att man övergått till att använda en 5400 varvs disk precis som i portabler.

2) Den är snabb. Och då jämför jag den med min HP Elitebook med en high-end SSD som jag kör på jobbet.

// Thomas

Tja det är ju fullt möjligt, har du något bra tips?
Annars kommer väl tekniken från serverlösingar inte desktop

Intels SSD cache som mjukvarumässigt är gratis till Intels chipset Z68 eller nyare som både jag och Afe har tjatat om i denna tråden ett antal gånger är väl mitt tips.

/Karl

Intels SSD cache som mjukvarumässigt är gratis till Intels chipset Z68 eller nyare som både jag och Afe har tjatat om i denna tråden ett antal gånger är väl mitt tips.

/Karl

Intel SRT fungerar som sagt inte exakt likadant som FD, men väldigt lika och finns inbyggt, kostar gratis och fungerar med vilken SSD som helst (som cachedisk). Det enda man behöver göra är att se till att Intelcontrolern är inställd i RAID-läge när man installerar Windows (även om man inte använder RAID) - annars fungerar det inte, och det är krångligt att ändra i efterhand. När Windows är installerat på snurrdisken är det bara att välja "Enable acceleration" i Intel RST-programmet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto