Annons

Apo

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
jag hade tänkt att köpa ett zoomoptik till min KM 5d... jag kollade på scandinavianphoto.se och hittade ett billigt 70-210 mm 4,5-5,6 objektiv... 900 kr bara!
men sedan så jämför jag med lite dyrare och då så kostar ett 80-200mm 2,8G Apo 15000
kan någon förklara skillnaden mellan dessa och om det första, 70-210 mm är ett bra köp?

Det är som med allt annat, man får vad man betalar för.
Det billigare objektivet är framtaget för, ska vi säga den breda allmänheten. Litet, lätt, byggt i plast, rätt ljussvagt.
Det dyra riktar sig till proffs och entusiaster som är villiga (och kan) lägga mycket pengar på sin hobby. Naturligtvis överlägset i alla avseenden, byggkvalitet, optisk kvalite, ljusstyrka, byggmaterial allt.
Sen är det alltid upp till var och en och bedömma hur mycket pengar man vill lägga.
Det finns ju optik mitt emellan t ex Sigmas
70-200/2,8 APO föt 8000:-.

Kolla lite bland recensionerna och se vad andra tycker om objektiven. Du kan även söka bilder som är tagna med dom. Jag har sett många bilder här på fs tagna med det billiga objetivet som jag tycker ser jättebra ut. Hade jag vunnit 1 miljon hade köpt det dyra men för egna surt förvärvade skulle jag köpt det billiga eller möjligen Sigmat.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar