ANNONS
Annons

Aperture, ny bildbehandling från Apple.

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns väl ingen lagerhantering i Aperture om jag förstått det hela rätt. Personligen arbetar jag i stort sett alltid med justeringslager i PS, verkar väl aningen "korkat" att inte lägga in den funktionen i ett proffessionellt bildbehandlingsprogram?
 
mange78 skrev:
Finns väl ingen lagerhantering i Aperture om jag förstått det hela rätt. Personligen arbetar jag i stort sett alltid med justeringslager i PS, verkar väl aningen "korkat" att inte lägga in den funktionen i ett proffessionellt bildbehandlingsprogram?
det är inte heller tänkt att bli som PS.

Aperture är en RAW-filhanterare, inte ett komplett bildbehandlingsprogram.

Se det som ett komplement till PS.
 
Aperture är ett komplement till Photoshop, det fins en del trevliga funktioner men allt är inte så nytt och fantastiskt som man kan få intryck av.

En användare var lyrisk över att man kan måla över prickar och hårstrån med information från en urpsrungsbild på alla andra bilder i en serie.
Han glömde nog smarta lagningspenslen i Photoshop...

Det ser elegant ut på apples reklamfilm när fotograferna jobbar, men deras ”lön” för att medverka var just den datorutrustning som vi ser på bild. Apples snabbaste kraftpaket och dubbla skärmar.
Programmet kräver en del, jag ser inte fram emot att jobba med iBooken om vi säger så.
 
Verkar ju dock vara riktigt schyst med förstoringsglas i realtid, klart användbart!

Kan dock tänka mig att mycket av grafikkortsrekommendationerna har sin förklaring i det? Lär ju suga en hel del datorkraft!
 
Liten utvärdering

geronimo13 skrev:
Ojdå apple program va dyra, för pc är det gratis :D

Som sagt Aperture är en raw-konverterare och kan aldrig jämföras med PS, däremot med C1, bibble

Vad är gratis på PC? Om du jämför C1 pro så är Aperture billigare.

Jag har fått det stora nöjet att testa programmet,

Jag är en trogen C1 pro användare, har alltid varit nöjd med detta program. Efter 1,5 timmar måste jag säga att jag tycker Aperture krossar C1 på de allra flesta saker.

Det är småsaker som gör det bättre.

*Du kan ha flera versioner av samma bild
*Grupperingsfunktionen när du importerar bilder
*Luppen(särskilt att den funkar på previewbilderna också)
*Kontaktsheet funktionen
*enkelheten att jämföra bilder(i C1 får man trycka fram och tillbaka) här kan man lätt ta upp ett antal bilder samtidigt
*Enkelheten att lägga till sökord på bilderna
*ljusbordet....

Dessutom är programet jävligt snyggt och användarbart


Har ännu inte testat kvaliteten på framkallning, brusbortagning samt rödaögon funktionen...

Album och webfunktionerna ser jag mest som lull lull

De nackdelar jag kan se(har kanske missat funktionen) är att man inte kan framkalla bilder samtigt som man jobbar, har inte hittat om man kan framkalla jpg+tif samtidigt heller. Dock känns det som framkallningen går snabbare i Aperture

En annan sur sak är också att jag har typ 10000 bilder stälda i C1, skulle vara bra om man kunde importera raw inställningarna från C1

Jag ger programmet mycket högt betyg, kommer med stor sanolikhet att byta ut det mot C1 pro
 
Vad kör ni med för datorer. Tänkte just att programkraven var rätt högt ställda varför jag undrar om det flyter på fint. Sitter med en G5 1,6 här på jobbet, är det dags att köpa ny burk för programmet eller inte?
 
jag kör med en imac 20" 2.ghz med 1gb ram. Visst, det flyter inte på superbra.. Men helt acceptabelt.

Men jag sparar ändå oändligt mycket tid jämfört med att sitta i photoshop.
 
Väntar å väntar... Kan inte någon svara på hur konverteringskvaliteten skiljer sig jämfört med t.ex C1/ACR?

Är även nyfiken på vilka parametrar som finns tillgängliga i Aperture när det gäller att tweeka sin bild optimalt.

Vill även passa på att inflika PC's Rawshooter som har haft de viktiga Aperture-funktionerna ett bra tag, och detta till en spottstyver av både pris och hårdvarukrav. Med viktiga Aperture-funktioner så menar jag att kunna ha flera versioner av samma bild att jämföra med innan man defakto konverterar den. Rawshooters metod att de ligger "ovanpå varandra" i ett fliksystem är grymt bra. Rawshootern har även bra taggningsmöjligheter, förstoringslupp finns i Premiumversionen, konvertering sker i bakgrunden utan att störa vidare arbete, tweekparametrar som överträffar C1 i pillmöjligheter, osv, osv.

JA, jag är lite butter över att Rawshootern är så okänd och alla vrålar över Aperture som i mina ögon verkar vara en Rawshooter med Silikonbröst. Har aldrig träffat på en enda säljare i fotobranschen som ens hört talas om Rawshooter (inte så konstigt då Mac är i extrem majoritet på proffsmarknaden - men liiite pejl kan man väl kräfva?).
 
Re: Liten utvärdering

Ajjebajje skrev:
Jag är en trogen C1 pro användare, har alltid varit nöjd med detta program. Efter 1,5 timmar måste jag säga att jag tycker Aperture krossar C1 på de allra flesta saker.

Har saknat i C1 att man (eller så har jag inte hittat det) inte kan styra färger med samma precision som tex selektiv färgändring i PS, dvs dra ner magentan i det röda etc. Går detta i Aperture?

Otroligt synd att man inte kan processa i bakgrunden och fortsätta jobba med nya, har man +1000 eller så råfiler från en fotografering så är det en underbar fördel om man kan det...
 
mipert skrev:
...En användare var lyrisk över att man kan måla över prickar och hårstrån med information från en urpsrungsbild på alla andra bilder i en serie.
Han glömde nog smarta lagningspenslen i Photoshop...
Med risk för att skylta med min Photoshopokunskap - kan man alltså klona bort en prick i PS och applicera denna kloning på säg 100 andra filer med samma prick utan att öppna dem först etc? Som jag förstod det så är det väl så funktionen i Aperture fungerar, med den bonusen att man kan batchprocessa (öeh hurra för svengelska!) RAW-filer med klonings-inställningen och få den gjort långt innan man måste in i PS för att ev finlira med ev andra retuscher. Lät ju fint på papperet.

Men jag är lite oinsatt, har bara "hört" :)
 
Re: Re: Liten utvärdering

kromatisk aberration skrev:
Har saknat i C1 att man (eller så har jag inte hittat det) inte kan styra färger med samma precision som tex selektiv färgändring i PS, dvs dra ner magentan i det röda etc. Går detta i Aperture?

Otroligt synd att man inte kan processa i bakgrunden och fortsätta jobba med nya, har man +1000 eller så råfiler från en fotografering så är det en underbar fördel om man kan det...

Nej någon selektiv färgförändring har jag tyvärr nte hittat
 
Aparture: Systemkrav

Jag har en Mac Mini G4 med 1.42ghz. 512 ram.
Nog ingen idé att köra Aparture på den...
Jag skaffar en G5:a såsmorningom, om det så bara är för den skull.

Programmet är ju helt makalöst fantastiskt vad jag har förstått...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.