Annons

Ipad Pro för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Möjligheter

Det intressanta är att denna kan ersätta en Cintic 13 touch och är i samma prisklass, här får du dock en dator med på köpet samt betydligt högre upplösning. Plattan är även riktigt snabb (se inlägget ovan), att kunna klippa 4k video med en platta var ju som en pipe dream när de första 4k kamerorna släpptes 2003.

För illustratörer och fotoredigerare kommer denna nog bli en hit. Och naturligtvis kommer program för editering att utvecklas med rasande fart. Fördelen med iOS är att du slipper all legacy, du vet vad all hårdvara är så programmen blir mer effektiva.

Okej att de inte är anpassade för programmering och virtualisering (då detta kräver extremt mycket minne) men allt sådant kommer att ske i molnet snart. Tror ni att teknikföretag kompilerar lokalt på datorn (för annat än hobbyprojekt) eller att de testar programvara lokalt, nej allt sådant sker naturligtvis distribuerat (dist cc, IncrediBuild, etc). Samma trend finns naturligtvis på andra resurskrävande områden som simulering och beräkning.

Trenden att dina bilder finns i molnet och uppladdad direkt av din kamera och din telefon, du kommer att kunna sömlöst redigera den på den pryl som passar för tillfället!

I den miljön kommer en iPad Pro vara ett utmärkt verktyg.

http://eu.shop.wacom.eu/products/ci...shop_adwords&gclid=CJmQu4va8McCFacLcwodiAIJ3A
 
Plattan i sig har ju en hel del begränsningar jämfört med en mac. Fast det intressanta blir väl hur Adobe kommer utnyttja den här kombinationen mellan en kraftfull platta och en intelligent penna.

Det blir ju som en wacom med skärm. Utnyttjar man det smart kan det nog i alla fall göra redigering på plattan betydligt bättre än det som funnits hittills.
 
Plattan i sig har ju en hel del begränsningar jämfört med en mac. Fast det intressanta blir väl hur Adobe kommer utnyttja den här kombinationen mellan en kraftfull platta och en intelligent penna.

Det blir ju som en wacom med skärm. Utnyttjar man det smart kan det nog i alla fall göra redigering på plattan betydligt bättre än det som funnits hittills.

Det var lite av mina tankar också Mats. Nu har jag inte björnkoll på Wacoms skärmplattor men har för mig att de är ganska dyra. Kanske läge för Adobe att flytta fram positionerna här....

Edit; Missade Peters tidigare inlägg om pris på Wacom.
 
Det som jag ser som hindret är framförallt filhanteringen. Det går hittills inte att få ett vettigt workflow med raw och ipad. Jag har åtminstone inte lyckats.
 
Det var lite av mina tankar också Mats. Nu har jag inte björnkoll på Wacoms skärmplattor men har för mig att de är ganska dyra. Kanske läge för Adobe att flytta fram positionerna här....

Edit; Missade Peters tidigare inlägg om pris på Wacom.

Jag tror att den kommer bli en hit för sin målgrupp. Är också enig med de flesta här, att den på kort sikt kommer bli ett mycket större hot emot försäljningen av dyrare Wacom-plattor (speciellt de med skärm) än försäljningen av MacBook/PC (även om jag tror att de, oberoende av denna händelse, kommer fortsätta att minska relativt sätt).

Tror också det absolut kommer att statsas mer ifrån Adobe och andra grafiska utvecklare på iOS tack vare denna lansering. Det kommer nog en ganska snabb ökning på denna sidan.

På kort sikt är jag enig med de flesta att det är dagens iOS som är största begränsningen.

På längre sikt så är jag övertygad att Apple kommer att fortsätta att utveckla iOS så att det blir i princip nästan lika kraftfullt som OS X till slut (men det kommer nog att ta ett antal år).

Skall bli grymt kul att testa när den kommer!
 
Just nu är ju molnlösningar svaret på allt. Så allt skall väl lösas den vägen.
Dat kanske inte är fel att ha en penna och redigera direkt på skärmen. Att jobba med papper och penna har ju alltid känts mer naturligt än att använda wacom plattor, möss eller annat för att manipulera en bild på en skärm vid sidan av.

Fast om det är detta som är framtiden har vi nog bara just börjat den resan. Jag kommer avvakta och se vad som kommer i form av mjukvarulösningar. Misstänker att detta kommer behöva åratal innan det är bättre än det vi redan har på våra datorer.
 
Plattan i sig har ju en hel del begränsningar jämfört med en mac.

Jag köpte appen AstroPad som kopplar ihop min MacBook Pro med iPad. På iPad får jag då en skärm av datorn och kan redigera direkt i Photoshop, fast jag använder plattan som Wacomplatta.

Fick mail samma dag som iPad Pro släpptes att AstroPad kommer att stöjda alla funktioner direkt när den blir tillgänglig.

Funderar starkt på en iPad Pro, även om jag egentligen behöver en ny mobil mer.
 
Jag köpte appen AstroPad som kopplar ihop min MacBook Pro med iPad. På iPad får jag då en skärm av datorn och kan redigera direkt i Photoshop, fast jag använder plattan som Wacomplatta.

Fick mail samma dag som iPad Pro släpptes att AstroPad kommer att stöjda alla funktioner direkt när den blir tillgänglig.

Funderar starkt på en iPad Pro, även om jag egentligen behöver en ny mobil mer.

Åh, hur pass väl fungerar Astropad? Jag funderar på den också? Vad kör du för penna?
 
Jag vet inte om denna post hamnar i rätt tråd men ändå. Efter visst nosande på nätet så känns det som om Adobe mer och mer satsar på "mobil" bildhantering. Igår ramlade jag över följande video där, som alltid utmärkta, Julianne Cost briefar om de senaste nyheterna i Lightroom Mobile ( videon är rykande färsk, uppladdad 5 oktober).

Det mobila Lightroom verkar går från klarhet till klarhet och i combo med en Ipad Pro kan man nog förutspå att Adobe är på rätt väg. Eller?

https://m.youtube.com/watch?v=r_yLY_F3LUI
 
Åh, hur pass väl fungerar Astropad? Jag funderar på den också? Vad kör du för penna?

Är lite där mina utforskningar gjort halt, har inte köpt någon kompatibel penna ännu :(

Annars fungerar appen i sig utmärkt. Nästan inget lagg.

Däremot så blev det inte så stor fördel med att använda den ihop med laptop, den förstorar ju "bara" en del av skärmen. Hade varit ännu bättre om den kunde fungera som extern bildskärm, men det har jag för mig finns andra appar till ;)
 
Ursäkta mig.
Vill bara följa denna tråd och se vad ni kommer fram till.

Astropad har jag men ingen bra penna. :(
iPad Pro vill jag se mer av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.