Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture, ny bildbehandling från Apple.

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, vem tror att nästa generations iPod har stöd for snabb direktimport av raw och kopplingar till Aparture?

Ola_H skrev:
Så, vem tror att nästa generations iPod har stöd for snabb direktimport av raw och kopplingar till Aparture?

Vet att man kan ladda över RAW till ipod photo med camera connectorn. Dock kan du inte se på bilderna i iPoden. Så en koppling mot aparture är nog inte långt borta.

Frågan är fall det inte finns koppling mot iPhoto redan.

Så tror ni nu att ex. canon och nikon kommer att satsa mer på sina kamerors förmåga att editera bilderna direkt i kameran "på plats", så man slipper dra med sig sin G5:a och två 30" cinema display på "photo shoot":et? T.ex. bättre displayer?

Eller samarbetar de redan på programvaruföretag på den fronten?

edvardwendelin skrev:
Vet att man kan ladda över RAW till ipod photo med camera connectorn. Dock kan du inte se på bilderna i iPoden. Så en koppling mot aparture är nog inte långt borta.

Frågan är fall det inte finns koppling mot iPhoto redan.

Jag är inte insatt i iPod, men är det inte så att man idag inte direkt kan kolla på sina raw-bilder. Dessutom är väl nedladdningen från kort eller kamera rätt långsam om jag fattat det hela rätt.

Ola_H skrev:
Jag är inte insatt i iPod, men är det inte så att man idag inte direkt kan kolla på sina raw-bilder. Dessutom är väl nedladdningen från kort eller kamera rätt långsam om jag fattat det hela rätt.

Syftade på att man inte kunde se RAW i Ipoden. Nu ska jag varken säga bu eller bä då jag inte äger en ipod photo själv utan vet bara vad de sa på macoteket.

Aperture är optimerat för stora skärmar, gärna dual display, ser inte riktigt meningen med att ha en iPod kopplad på något sätt :)
Snacka om omväg att först lägga in raw på iPoden och sen överföra igen till disk för Aperture.

Jag tror Apple har en riktig vinnare med denna mjukvaran, vad jag vet finns det inget som är i närheten av funktionalitet och inriktning mot fotografer.

Jag menar att iPod:en mer kunde användas som en (fungerande) mellanlagringsenhet. För övrigt verkar det finnas en hel del likheter i filhanteringsdelen av Aparture och iTunes (som väl kan sägas vara själva plattformen för iPod).

tozz skrev:
Aperture är optimerat för stora skärmar, gärna dual display, ser inte riktigt meningen med att ha en iPod kopplad på något sätt :)
Snacka om omväg att först lägga in raw på iPoden och sen överföra igen till disk för Aperture.

Jag tror Apple har en riktig vinnare med denna mjukvaran, vad jag vet finns det inget som är i närheten av funktionalitet och inriktning mot fotografer.

Precis som ola skrev menade jag att ipoden kan användas som mellanlagring. Fotar man RAW försvinner 1 gig snabbt :( O fler kort är relativt dyrt ändå.

Hoppas det flyter på min Powerbook med extern cinema skärm. Vill inte hoppas för mkt bara. tror 1 gig ram är för lite fall jag ska va ärlig.

tycker iPoden är en rätt dålig lösning för mellanlagring (föredrar hdd med minneskortsläsare), men visst, smaken är som baken :)

Jag har haft väldigt lite fotonytta av min ipod photo med camera connector. Den är gräsligt långsam och inte helt stabil. Desutom drar överföringen både ström från kameran och ipodden. Det är bättre att ha flera kort och släpa med datorn.

Min poäng var liksom att Apple efter att de med Aparture visar att de bryr sig om de seriösa fotograferna skulle komma med en ny variant på iPod som på ett lika seriöst sätt funkar som mellanlagringsenhet.

För de som kan ha tillräckligt många minneskort med sig eller i alla fall har datorn med sig är det ju givetvis ingen nytta med en mellanlagring av något slag, men trots allt är det ju många som _har_ nytta av mellanlagringsmöjligheter. Jag ser inte varför inte iPod kunde uppdateras med snabb överföring från kort (eller kamera). Dessutom kan man tänka sig att koppla en del av sorteringsfunktionaliteten från Aparture till en ny iPod.

Jaja....spekulationer, men jag skulle nog våga sätta några spänn på att Apple kommer med något som kan fungera som en professionell mellanlagringsenhet inom ett år.

En anledning till att jag inte använder iPhoto är att Programmet inte låter mina filer ligga som jag vill. Detsamma tycks vara fallet med Aperture enligt MacCentral Weekly Newsletter #104:

"It sounds as though Aperture will resemble its distant iPhoto cousin in at least one way: how you manage your files -- or rather don't manage them. Like iPhoto, Aperture organizes and tracks your files for you."

/J

dunberg skrev:
En anledning till att jag inte använder iPhoto är att Programmet inte låter mina filer ligga som jag vill. Detsamma tycks vara fallet med Aperture enligt MacCentral Weekly Newsletter #104:

"It sounds as though Aperture will resemble its distant iPhoto cousin in at least one way: how you manage your files -- or rather don't manage them. Like iPhoto, Aperture organizes and tracks your files for you."

/J

Ja, fast frågan är om aperture gör det på samma eller liknande sätt. Jag har svårt att tro att Apple skulle utelämna en editeringsfunktion åt professionella fotografer..

pogono skrev:
jag tror inte det är tänkt främst som ett alternativ till photoshop, utan som ett alternativ till det batteri av program som gör allt som photoshop inte gör.

ljusbordsfunktionen verkar helt lysande. framförallt på en ny g5:a och dubbla trettiotummare...

Det verkar riktigt roligt att redigera bilder sida vid sida på detta smidiga sätt. Hur ofta gör man annan redigering än den i RAW-convertern i PS? Möjligen brusreducering.. PS har fantastiskt många bra funktioner, av vilka jag använder en bråkdel. Finns det ett smidigare program som min PB på 1.67Mhz/1.5Gb klarar av, kommer jag vara en seriös spekulant....

Men...

Det som jag tycker verkar vara bäst med Aperture är att man aldrig behöver konvertera till ett annat format för att spara efterbearbetade bilder som man snabbt kan kan bläddra bland.

Om denna funktion finns i något annat program så får ni gärna säga vilket!

Synd att man bara har en 1,4ghz mini med 1Gb ram och 20" cinema. Inte säkert att det kommer att fungera.. :(

/ Magnus

De flesta verkar eld och lågor.

Jag vet inte riktigt...det känns väl inte så innovativt? Många av funktionerna återfinns ju in nya Bridge - dock inte lika sjysst förpackat (som Apple som vanligt är grymma på)

Men det känns ju som man ändå behöver ett redigeringsprogram vid sidan av...här skulle dom kunnat ta dom funktionerna som man använder i PS som fotograf (eftersom PS innehåller så mycket funktioner för grafisk bildhantering) och göra ett komplett paket.

Jag vet inte (har inte testat aperture) säkert, men det känns ju som det innehåller precis allt man egentligen behöver för post-processing.

Färgjustering, crop och basic editing, mycket mer än så ska väl inte behövas, i så fall är det nog kortet man ska ta om ;)

Freddie skrev:
De flesta verkar eld och lågor.

Men det känns ju som man ändå behöver ett redigeringsprogram vid sidan av...här skulle dom kunnat ta dom funktionerna som man använder i PS som fotograf (eftersom PS innehåller så mycket funktioner för grafisk bildhantering) och göra ett komplett paket.

Det går utmärkt att öppna bilder i PS från Aperture.
Precis som från tex IPhoto.
Samverkan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar