Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture, ny bildbehandling från Apple.

Produkter
(logga in för att koppla)
thanks to Aperture’s no-regrets retouching policy, you can experiment freely without fear or concern, creating as many “versions” as you’d like with different exposure settings, image croppings, color temperature modifications, level adjustments, or any combination thereof until you achieve the exact results you’re after. And you don’t have to worry about making a mistake. You can modify or delete any adjustment at any time and with no consequences. Unlike the duplicate files you need to create in other applications, image “versions” take up virtually no storage space,
Undrar om Apple har köpt LivePicture. Det låter ju lite som samma tänk. Kan bli intressant det där.
 
Den lilla quicktouren verkade väldigt intressant!

Detta kanske vore något att investera i, återstår bara att se några tester av det.
 
Tack för att ni grävde fram nyheten. Titta på QT filmerna så ser ni att det här inte är en konkurrent till PS utan något annat och mer.
Idag är jag glad att jag har mac.
Life is Good.
 
Nog verkar det vara mer än jag till en början trodde. Tror att Apple funderat noga på vad man behöver för att på ett smidigt sätt jobba med RAW.. Imponerande i detta skede i alla fall...
 
Detta program verkar jäkligt imponerande! Det ska bli trevligt att pröva på att göra sin raw-processing i detta program. Väldigt snyggt och smidigt gränssnitt verkar det som. Tummen upp för Apple!
 
He he, via Applestore education köper jag som lärare det för 2995:-

Måste dock vänta och se om det verkligen blir smidigt på en PB...
 
Senast ändrad:
Snygg och snabb RAW (NEF) hantering till PC (med snabb hantering av thumbnails och allt) får du med Googles Picasa 2 - som dessutom är gratis!
 
toni skrev:
Snygg och snabb RAW (NEF) hantering till PC (med snabb hantering av thumbnails och allt) får du med Googles Picasa 2 - som dessutom är gratis!

Picasa 2 tycker jag mer verkar vara likt Apples iPhoto, alltså ett relativt enkelt program för att plocka in och hålla rätt på bilderna. Visst inte alls dåligt det heller, använder själv iPhoto och gillar det. Men Aperture verkar vara mer kreativt och betydligt bättre vad gäller färghantering och utskrift.

Men man hade ju gärna sett ett oberoende test innan man dömmer ut eller höjer programmet till skyarna. Apple släppte ju nya Power Macar med dubbla processorer med dubbla kärnor, eller Quad Power Mac som Apple vill uttrycka det. En liten gissning är att fotograferna i Apples rundvisning av programmet har testat det på en av dessa. Så frågan är om det går väldigt segt på äldre macar?
 
Tawi skrev: (...) Så frågan är om det går väldigt segt på äldre macar?

Ja, sannolikheten är stor med tanke på vad apple rekommenderar jämfört med Adobe's Photoshop;

Aperture:
Minimum System Requirements
One of the following Macintosh computers:
Power Mac G5 with a 1.8 gigahertz (GHz) or faster PowerPC G5 processor
17- or 20-inch iMac G5 with a 1.8 GHz or faster PowerPC G5 processor
15- or 17-inch PowerBook G4 with a 1.25 GHz or faster PowerPC G4 processor
1GB of RAM
One of the following graphics cards:
ATI Radeon X800 XT Mac Edition
ATI Radeon X850 XT
ATI Radeon 9800 XT or 9800 Pro
ATI Radeon 9700 Pro
ATI Radeon 9600 XT, 9600 Pro, or 9650
ATI Mobility Radeon 9700 or 9600
NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL or 6800 GT DDL
NVIDIA GeForce 7800 GT
5GB of disk space for application, templates, and tutorial
DVD drive for installation

Photoshop:
System requirements
PowerPC® G3, G4, or G5 processor
Mac OS X v.10.2.8 through v.10.4 (10.3.4 through 10.3.8 recommended)
320MB of RAM (384MB recommended)
750MB of available hard-disk space
1,024x768 monitor resolution with 16-bit video card
CD-ROM drive
Internet or phone connection required for product activation

Med tanke på att priset just nu för studerande/lärare för både Photoshop respektive Aperture ligger på ca 3000 kr så tycker inte jag att valet är särskilt svårt. Visst finns det fler funktioner i Photoshop? Valet blir inte svårare med tanke på att en G5 på 1.8 GHz nu kostar dubbelt så mycket mot vad en G4 på ex. 1 GHz kostar, på vilken Photoshop funkar hur bra som helst. Sen är säkert dom "minimum req." på Aperture satta rätt så högt för att kunder som köper Aperture inte ska uppleva det som slött (läs "motsatsen till 'smooth'"), även om det nu fungerar på en slöare dator.

Hur som helst blir det spännande att testa Aperture när det kommer ut.

ps. Det är ingen som har testat iView MediaPro till macen?
 
jag tror inte det är tänkt främst som ett alternativ till photoshop, utan som ett alternativ till det batteri av program som gör allt som photoshop inte gör.

ljusbordsfunktionen verkar helt lysande. framförallt på en ny g5:a och dubbla trettiotummare...
 
Finns tre filmer på sidan som alla visar funktionen (om jag förstått det rätt)

Photoshop är som en snöboll i helvete i jämförelse (när Aperture får köras på tillräcklig hårdvara). Det finns inga likheter, förutom att båda hanterar bilder, och ur en fotografs syndpunkt verkar Aperture vara totalt överlägset (baserat på de demovideos som visats).
Synd man inte kör Mac i detta läget, hade extremt gärna testat att köra det :)
 
Aperature har nog sin främsta konkurrent i PhaseOne, inte Photoshop! Adobe Bridge har väl liknande funktion i så fall. Picasa är inte i närheten funktionsmässigt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.