Annons

Aperture 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, importen som jag nämnde tidigare tar en jäkla tid. Jag testar nu att importera runt 3000 bilder till en början och den har hållt på i drygt en timme nu med "processing items" och den har bara kommit till hälften. Vad sysslar den med under den tiden? Skapar thumbnails? För jag satte den till half-size previews till 80% så jag kan kolla på bilderna utan att ha original-mediat på den externa disken tillgängligt alltid.
 
Jag lät min dator stå igång inatt för att köra importen av ca 6500 bilder. Ansiktsigenkänningen tog väldigt lång tid, men i morse så var den klar med alla saker som skulle importeras. (Jag valde att importera min iPhoto databas)

Nu ska jag prova i trettio dagar innan jag bestämmer om det är värt att köpa programmet. Jag har tidigare använt Elements och Picasa för att hålla ordning på mina bilder.Jag har även kört Adobe lightroom, men det upplevde jag som lite segt.

Finns det några saker som man "bör" göra eller tänka på innan man startar? (med Aperture)

Min mac är en iMac 2,4Ghz med 4Gig minne.

/J
 
Jag lät min dator stå igång inatt för att köra importen av ca 6500 bilder. Ansiktsigenkänningen tog väldigt lång tid, men i morse så var den klar med alla saker som skulle importeras. (Jag valde att importera min iPhoto databas)

Nu ska jag prova i trettio dagar innan jag bestämmer om det är värt att köpa programmet. Jag har tidigare använt Elements och Picasa för att hålla ordning på mina bilder.Jag har även kört Adobe lightroom, men det upplevde jag som lite segt.

Finns det några saker som man "bör" göra eller tänka på innan man startar? (med Aperture)

Min mac är en iMac 2,4Ghz med 4Gig minne.

/J

En sak kan vara att se över "raw fine tuning". Defaultinställningarna är ganska "aggresiva" och de kan med fördel skruvas ner en aning, i synnerhet "Boost", som med Apples inställning går ganska tufft åt högdagrarna.

Edit: Om det ser likadant ut som i version 2 förstås...
 
Senast ändrad:
Jag lät min dator stå igång inatt för att köra importen av ca 6500 bilder. Ansiktsigenkänningen tog väldigt lång tid, men i morse så var den klar med alla saker som skulle importeras. (Jag valde att importera min iPhoto databas)

Nu ska jag prova i trettio dagar innan jag bestämmer om det är värt att köpa programmet. Jag har tidigare använt Elements och Picasa för att hålla ordning på mina bilder.Jag har även kört Adobe lightroom, men det upplevde jag som lite segt.

Finns det några saker som man "bör" göra eller tänka på innan man startar? (med Aperture)

Min mac är en iMac 2,4Ghz med 4Gig minne.

/J

Vad valde du för inställningar för import av previews och hur stor blev ditt aperture bibliotek?
Sedan har jag en annan fråga om ansiktsigenkänning. Hur mycket behövde du tagga innan den börjar känna igen ansikten? Jag har fått upp några frågor på otaggade foto "Is this Dennis?" osv men inte speciellt ofta. Trots att jag taggat varje person med namn runt 50 gånger.
 
om man har aperture 2, måste man importera alla bilder i aperture 3.0 eller öppnar man bara sitt bibliotek från ap2 i ap3?
Aperture 3 öppnar biblioteket från 2:an och konverterar det till det nya databasformatet som 3:an använder.

Notera att test-versionen INTE gör detta. I stället öppnas 2:ans bibliotek skrivskyddat. Anledningen är att få läser varningar och Apple fick klagomål från de som bara ville testa 2:an men inte hade läst varningen om att den skulle konvertera databasen från 1:an. Av denna anledning konverterar inte test-versionen biblioteket.

Om man vill testa 3:an med bilder som man redan har i 2:an kan man exportera ett projekt, byta namn och sedan läsa in det i 3:an. Det namnbytta projektet läggs då in i 3:ans databas.
 
Aperture 3 öppnar biblioteket från 2:an och konverterar det till det nya databasformatet som 3:an använder.

Notera att test-versionen INTE gör detta. I stället öppnas 2:ans bibliotek skrivskyddat. Anledningen är att få läser varningar och Apple fick klagomål från de som bara ville testa 2:an men inte hade läst varningen om att den skulle konvertera databasen från 1:an. Av denna anledning konverterar inte test-versionen biblioteket.

Om man vill testa 3:an med bilder som man redan har i 2:an kan man exportera ett projekt, byta namn och sedan läsa in det i 3:an. Det namnbytta projektet läggs då in i 3:ans databas.

tack för info...


CA-filter... mmmmm....
om de inte helt klantat till det kommer jag vara mycket med aperture 3,0, de har fixat det jag inte gillade med ap2
-colorlabels
-curves
-CA filter
-
 
Vad valde du för inställningar för import av previews och hur stor blev ditt aperture bibliotek?
Sedan har jag en annan fråga om ansiktsigenkänning. Hur mycket behövde du tagga innan den börjar känna igen ansikten? Jag har fått upp några frågor på otaggade foto "Is this Dennis?" osv men inte speciellt ofta. Trots att jag taggat varje person med namn runt 50 gånger.

Jag körde standardinställningarna för import,(photo preview: Half Size & medium 8) och min Aperture fil är 9,3Gb.


mvh

/J
 
Beställde Aperture 3 igår efter att ha gått igenom alla funktionerna, gillar särskilt möjligheterna med bildspel och att man kan blanda in rörlig film. Dustin har bra pris 1595 inklusive moms.

=== Korringering, Dustin har nu ändrat priset till 1870, tur att man har orderbekräftelse på 1595 :) ===
 
Senast ändrad:
Apple unveils Aperture 3 raw workflow software

Då Aperture inte är världens mest självklara program undrar jag om någon har lyckats hitta någon bok som är självklara valet att läsa för att få ökad förståelse och lära sig hela programmet.

Ja, jag vet att det finns video på hemsidan, svårt att läsa på bussen/tåget eller på hotellrumet.

http://www.apple.com/aperture/how-to/
 
Två saker som gör mig extra glad. Dels att jag äntligen kan få vettig ordning på mina videoklipp, och dels att det kan bli lite fart på programmet. Enligt diskussioner på apples sida säger de med feta datorer att det blir en rackarns fart. Speciellt om man har flera processorer och mycket minne. Ska hämta 4 GB till på vägen hem idag.

Riktigt trist dock att de inte verkar ha gjort något åt exporten till web. Den som finns är snygg, men alldeles för begränsad. Det skulle krävas så lite för att det skulle bli kanon. Möjlighet till fritext vid varje bild, styra utseendet på rubrikerna och andra liknande småsaker är det många som tjatat sig blå om. Men icke. Lite nyheter för dem som laddar upp på deras site, men för alla oss med egen domän är det inte lika kul.

Just det. Penslar som känner av kanter i bilderna utan att man använder mask låter ju ruskigt smidigt. Hoppas det funkar lika bra i praktiken som i totorial-filmen.
 
Då Aperture inte är världens mest självklara program undrar jag om någon har lyckats hitta någon bok som är självklara valet att läsa för att få ökad förståelse och lära sig hela programmet.

Ja, jag vet att det finns video på hemsidan, svårt att läsa på bussen/tåget eller på hotellrumet.

http://www.apple.com/aperture/how-to/

Har faktiskt aldrig sett en tryckt handbok för Aperture trots att jag ibland håller utbildningar i det programmet. Om du råkar ha en iPhone kan du sitta på tåget och titta i den, Annars är det väl bara att plöja igenom de videotutorials som finns, när du sitter vid en dator. Finns även en hel del på Youtube.
 
Har faktiskt aldrig sett en tryckt handbok för Aperture trots att jag ibland håller utbildningar i det programmet. Om du råkar ha en iPhone kan du sitta på tåget och titta i den, Annars är det väl bara att plöja igenom de videotutorials som finns, när du sitter vid en dator. Finns även en hel del på Youtube.

Har en bok för Aperture 2 men den är så trögläst att jag inte har kommit igång med den trots att det är över ett år sedan jag köpte den.

iPhone skulle fungera utmärkt men vilket format eller är det bara att synka mot iTunes och tanka hem?
 
Apple Pro Training Series

Boken heter "Aperture 2" Professionally Manage Digital Photographs. Författare: Ben Long, Richard Harrington, Orlando Luna, boken är Apple Certifierad.

DVD with lesson and media files included.
 
Jag har importerat ca 15 000 bilder nu i dng-format i mitt aperture-bibliotek med half-size previews i kvalitet 8. Totalt ca 16 GB på disk.
Biblioteket känns nu lite segare än med några tusen bilder men har inte hunnit jobba i det så mycket än. Ansiktsigenkänningen funkar bra också och jag håller på och taggar en hel del.

Det kan ta upp till en minut från att man startar programmet till att man får upp biblioteket med bilder. Vilket jag tycker är ganska lång tid, man tror nästan att det har hängt sig eftersom man inte får någon indikering på att den håller på att ladda. Och med tanke på att kör på en macbook pro 2,8 ghz, 4gb minne och 512mb grafikkort så borde det gå fortare.

Jag tycker att det är lite instabilt emellanåt. Två gånger de senaste dagarna har programmet kraschat, eller rättare sagt gett mig "spinning wheel of death". Inte heller helt förtroendeingivande.

Förutom detta så tycker jag programmet i sig och dess funktioner är kanon men de borde nog förbättra stabiliteten och responsen i programmet. Eller det är inte tänkt att köras med så stora bibliotek? Eller egentligen är ju inte mitt bibliotek speciellt stort. Måste ju finns både fotografer och amatörfotografer som har bibliotek med 20 000+
 
Måste ju finns både fotografer och amatörfotografer som har bibliotek med 20 000+

Jotack, det gör det. Jag installerade på min Mac Pro i går kväll och satte den stackaren på att köra rubbet med previews och faces på en gång. Den har nu stått i drygt tolv timmar och slitit. Fortfarande är det mer än hälften av 40 000 bilder att hitta ansikten i.

Under tiden håller jag på att testa programmet på min bärbara där det bara ligger ett par tusen bilder. När väl allt är gjort första gången tycker jag det tuffar på rätt bra. De två nya funktionerna som de skrikigt högt om imponerar inte. Places har segt, oklart och buggigt gränssnitt. Även om problemen till stor del ligger hos Google så är det synd. Faces är en gimmick från iPhoto som varken är bättre eller sämre än iPhoto brukar vara. Så länge namnen på personerna ligger separat och hämtar info från adressboken och inte från befintliga keywords är det en funktion jag kan vara utan.

Nya penslarna, justeringslager, kantigenkänning, katalogisering av mina videoklipp... Mums! Som vanligt är det funktionerna som de inte skriker om som är de bästa. Hoppas på att hitta fler guldkorn, men hittills är det trevligt nog. Fast version 3? Det känns mer som 2.2 eller 2.5 vore bättre namn.
 
Jotack, det gör det. Jag installerade på min Mac Pro i går kväll och satte den stackaren på att köra rubbet med previews och faces på en gång. Den har nu stått i drygt tolv timmar och slitit. Fortfarande är det mer än hälften av 40 000 bilder att hitta ansikten i.

Under tiden håller jag på att testa programmet på min bärbara där det bara ligger ett par tusen bilder. När väl allt är gjort första gången tycker jag det tuffar på rätt bra. De två nya funktionerna som de skrikigt högt om imponerar inte. Places har segt, oklart och buggigt gränssnitt. Även om problemen till stor del ligger hos Google så är det synd. Faces är en gimmick från iPhoto som varken är bättre eller sämre än iPhoto brukar vara. Så länge namnen på personerna ligger separat och hämtar info från adressboken och inte från befintliga keywords är det en funktion jag kan vara utan.

Nya penslarna, justeringslager, kantigenkänning, katalogisering av mina videoklipp... Mums! Som vanligt är det funktionerna som de inte skriker om som är de bästa. Hoppas på att hitta fler guldkorn, men hittills är det trevligt nog. Fast version 3? Det känns mer som 2.2 eller 2.5 vore bättre namn.

Det verkar alltid vara de mest spektakulära funktionerna som basuneras ut hårdast i alla sammanhang. Minns när PS CS2 (om jag minns rätt) lanserades, då var "Vanishing Point" ett av de mest omtalade nyheterna. Visst, det fungerar ganska bra, men hur ofta använder man det?

Faces kommer inte att bli en välanvänd funktion hos mig, men det beror mest på att de flesta av min bilder saknar ansikte :)

Vad jag är mest nyfiken på är hur justeringspenseln fungerar. Den i LR fungerar rätt bra och i Aperture har jag testat olika plug-ins som fungerar USELT.

Har beställt 3.0, men har inte brytt mig om att ta hem demon, är penseln bra, snabb och följsam tycker du?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.