Annons

Aperture 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Som vanligt är det funktionerna som de inte skriker om som är de bästa. Hoppas på att hitta fler guldkorn, men hittills är det trevligt nog. Fast version 3? Det känns mer som 2.2 eller 2.5 vore bättre namn.

En 2.x hade Apple inte kunna ta betalt för men nu är det en 3.0, dvs en genomgripande förändring som förtjänar en uppgraderingsavgift. ;-)
 
Har kört fast, hur gör man? mm

Hej! Är ny på Aperture och testar version 3. Har nu framkallat en RAW-fil och använt en massa verktyg. Det mesta funkade bra. Jag gillar gränssnittet.

FRÅGA 1: Men sen då? Är alltså färdig med RAW-konverteringen. Kör fast där.
Hur sparar men den filen, för min del lämpligen som psd-fil?

FRÅGA 2: Hur går man vidare till jpg? Det finns "export"läge men jag vill ha koll. T ex 1024 pixel en bit under 800 kB för att komma in på Fotosidan.

FRÅGA 3: Export till CS2 funkade men tog lååååång tid. Ska det vara så?

FRÅGA 4 en sammanfattningfråga: Vad är Aperture? Ett katalogprogram med bra raw-konvertering och en del justeringsmöjligheter eller ett komplett bildbehandlingsprogram? Svadan i marknadsföringen är ju amerikansk så det förslår men vad kan/kan inte Aperture jämfört med PS?

Måns Hagberg
 
Jaha, då har äntligen Aperture 3 Upgrade kommit med posten.
Nu är jag dock en smula nervös inför uppgraderingen då jag läst att en hel del har haft problem med konverteringen av AP2-bilbioteket till AP3.
(se exempelvis http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2331026).

Jag har ett AP2-bibliotek på 160GB, drygt 20.000 bilder.
En iMac 2.4GHz, 3GB. Endast 40GB ledigt på hårddisken.

Vad tror ni? Vågar man prova en upgradering rakt av? Eller ska man gå genvägar via export/import av ett projekt i taget?
Jag är nyfiken på att höra era erfarenheter från uppgradering AP2->AP3.

MVH
Anders
 
Jag har i helgen uppgraderat. Jag tvekade inte utan körde bara på. Å andra sidan har jag två separata backuper på allt i datorn, så jag visste att det skulle gå att gå tillbaka om det skulle behövas.

Räkna med att det tar tid. Efter installationen tar det en evig tid för datorn att gå igenom hela biblioteket. Efter det letar den ansikten i alla bilder. Nu är ju det sista frivilligt och går att pausa, men jag lät datorn tugga på så att det skulle bli klart direkt. För mig tog det runt 24 timmar. De första 8 för den obligatoriska migreringen och de sista 16 för ansikten.

Jag har en två år gammal Mac Pro med åtta kärnor, 10 GB internminne och 4 TB hårddiskar. Biblioteket är på 350 GB och innehåller runt 40 000 bilder.

Inga problem som jag märkt hittills och det har inte kraschat sedan dess utan bara kört på snällt.
 
Skönt att höra positiva rapporter oxå :)
Som med många andra forumtrådar, så hör man bara talas om problemen.
Jag har också dubbla backuper (1 timemachine + 1 Aperture Vault), så jag är inte orolig för att bli av med data.
Jag kommer nog att ge mig på en full konvertering av mitt AP2-library ikväll - så får den stå och tugga i 24 timmar.

Återkommer med rapport om hur det går.
 
Min Aperture 3 kraschar flera gånger per session. Hoppas uppdateringar med bugfixar och bättre stabilitet kommer snarast.

En fråga till er som testat funktionen reprocess i adjustements menyn: ändras era färger och exponering när ni trycker på den knappen? En del av mina bilder ändrar färg (mindre färgmättnad) och ändrar exponering. Inte på alla bilder men på en del. Ytterst bessynerligt. Bug eller dåligt stöd för mina RAW filer från kameran (fujifilm S5 Pro)?
 
Det gick ju bra!
Efter ganska exakt tre timmars tuggade så startade Aperture 3. Det gick smidigare än väntat. Har stängt av Faces för att hinna bekanta mig lite med gränssnittet. Ser bra ut!
 
Den absolut största nyheten för mig är möjligheten att lägga på flera "lager" av curves/etc på samma bild för lokal inmaskning. Dodga & Burna i all ära, men att kunna maska in curves-justeringar är ett väldigt stort skäl till att inte behöva starta photoshop förräns ännu senare i processen.

Det är synd att vitbalans inte har denna möjlighet. Det hade varit grymt för att justera blandljus direkt i råkonverteraren genom att maska in olika temperaturer.

Näst absolut största nyheten för mig är möjligheten att ändra r, g, b separat i kurvor för färgkorrigering. Ojojojoj... Ytterligare ett väldigt stort skäl till att kunna göra ännu "färdigare" bilder direkt i råfilshanteraren innan Photoshop kommer in i bilden.

Får de bara ordning på krasherna, segheten (näst intill oanvändbart på min mbp där det hänger sig var 5 minut, och tar 2-3 minuter att rita upp en bild) (men det rullade på bra på min MacPro innan den krashade totalt igår kväll)(fel att skylla på Aperture, men jag höll på att batch-renama massa filer samtisigt som datorn dog totalt och aldrig gick att starta upp igen!)

Ett par patchar från Apple, sen jäklar kan detta bli riktigt, riktigt trevligt.
 
har precis lagt en beställning via Apple business. Om man registrerar sitt företag via apple business så får man 10% rabatt vid alla mjukvaroköp och 3-8% på hårdvaroköp, och ett momskvitto.

just a tip

http://store.apple.com/se-business

Hm. Måste man göra något speciellt för att "specifikt registrera sitt företag via apple business"? Jag (mitt företag) har ju apple-konto sen tidigare, och det vore ju riktigt trevligt att få rabatt. Fattar bara inte var/hur jag ska bära mig åt? Det är ju inte direkt någon stor knapp där det står "Klicka här för att bli Apple Business-registrerad!"...

Är väl som vanligt min stora mustasch som är ivägen så jag inte ser det självklara. :)
 
nån som är förvånad??
jag är enormt sugen på 3.0 men visste redan när jag såg nyheten att jag skulle vänta på första patchen innan jag ens drog hem demon...
 
Jag kan ju meddela att, likt Henrik ovan, så har uppgraderingen gått utmärkt för mig. Inga problem alls (hittils). Så det strular inte för alla...
 
Ansiktsigenkänningen hade varit en "rolig" grej. Men sen kom jag på att jag även taggar folks namn där man inte nödvändigtvis ser ansiktet. Dvs maskerad, har ryggen mot kameran etc.
Då måste jag gå igenom alla bilderna igen och det hade ju nästan tagit lika lång tid.

Enklare att låta det vara och fortsätta tagga normalt.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.