Den absolut största nyheten för mig är möjligheten att lägga på flera "lager" av curves/etc på samma bild för lokal inmaskning. Dodga & Burna i all ära, men att kunna maska in curves-justeringar är ett väldigt stort skäl till att inte behöva starta photoshop förräns ännu senare i processen.
Det är synd att vitbalans inte har denna möjlighet. Det hade varit grymt för att justera blandljus direkt i råkonverteraren genom att maska in olika temperaturer.
Näst absolut största nyheten för mig är möjligheten att ändra r, g, b separat i kurvor för färgkorrigering. Ojojojoj... Ytterligare ett väldigt stort skäl till att kunna göra ännu "färdigare" bilder direkt i råfilshanteraren innan Photoshop kommer in i bilden.
Får de bara ordning på krasherna, segheten (näst intill oanvändbart på min mbp där det hänger sig var 5 minut, och tar 2-3 minuter att rita upp en bild) (men det rullade på bra på min MacPro innan den krashade totalt igår kväll)(fel att skylla på Aperture, men jag höll på att batch-renama massa filer samtisigt som datorn dog totalt och aldrig gick att starta upp igen!)
Ett par patchar från Apple, sen jäklar kan detta bli riktigt, riktigt trevligt.