Annons

Använding av zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Gick igenom min bilder som är tagna med mitt Canon 24-105mm och mitt Canon 70-200mm. Lade märkte till att ca 90% av bilderna är tagna med brännvidderna 24mm respektive 70mm och 105mm respektive 200mm. Tyckte det var intressant att jag använder den kortaste och längsta brännvidden 90% av gångerna.

Tycker ni att jag skall satsa på fast optik då jag ändå inte tycks använda zoomen.

//

Wilhelm Öhman
 
Tja, zoomen får man väl ändå anse att du använder eftersom du utnyttjar den kortaste och den längsta brännvidden. Utan zoom hade du behövt byta objektiv.
Prova en dag att inte röra zoomen, dvs. fotografera bara med 24, 70, 105 eller 200 mm. och känn efter om du trivs med det.
Själv har jag några zoomar och några objektiv med fast brännvidd och tycker att det är kul att variera lite. Fotograferandet blir lite olika om man har fast optik eller zoom på kameran.
 
Tja, zoomen får man väl ändå anse att du använder eftersom du utnyttjar den kortaste och den längsta brännvidden. Utan zoom hade du behövt byta objektiv.
Prova en dag att inte röra zoomen, dvs. fotografera bara med 24, 70, 105 eller 200 mm. och känn efter om du trivs med det.
Själv har jag några zoomar och några objektiv med fast brännvidd och tycker att det är kul att variera lite. Fotograferandet blir lite olika om man har fast optik eller zoom på kameran.

Tack för tipset! :)
 
Om du är nöjd med dina objektiv i övrigt så finns det väl ingen anledning att byta till fasta, det är ju jäkligt praktiskt med zoomar & oftast skaffar man ju fasta objektiv för att man vill åt stora bländare tex 24/1,4 eller så kanske man tycker att en 24-70/2,8 för 20000:- är åt helsike för dyr... =)

Så om du är nöjd så plåta vidare, jag plåtar också ofta i ändlägena på mina zoomar.

Kjellepelles tips är mycket bra då man tvingas tänka lite annorlunda med fasta brännvidder & det kan ju vara utvecklande!!
 
Jag har också noterat att man blir mer obenägen att byta objektiv när man använder zoom, även om man har flera zoomar med kompletterande brännviddsomfång. Använder man fasta objektiv så har man ju inte så mycket val; Byt objektiv eller flytta på dig.

Jag skulle tro att mer än hälften av bilderna som jag tar på 70 eller 85 mm hade blivit bättre om jag hade hunnit/orkat byta objektiv.
 
Jag har en 70-300 zoom men brukar dra mig för att använda ändläget 300 mm av rädsla att få för mycket oskärpa eftersom jag har hört att många zoomar lider av det problemet. Därför brukar jag ofta landa på 250-270 mm. Vet inte, men det kanske är obefogad rädsla jag har. Funderar i alla fall på att skaffa ett fast 300 mm som jag vet har bra skärpa.
 
Jag har en 70-300 zoom men brukar dra mig för att använda ändläget 300 mm av rädsla att få för mycket oskärpa eftersom jag har hört att många zoomar lider av det problemet. Därför brukar jag ofta landa på 250-270 mm. Vet inte, men det kanske är obefogad rädsla jag har. Funderar i alla fall på att skaffa ett fast 300 mm som jag vet har bra skärpa.

Prova och se om du tycker det blir oskarpt?

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk 4
 
Jag har en 70-300 zoom men brukar dra mig för att använda ändläget 300 mm av rädsla att få för mycket oskärpa eftersom jag har hört att många zoomar lider av det problemet. Därför brukar jag ofta landa på 250-270 mm. Vet inte, men det kanske är obefogad rädsla jag har. Funderar i alla fall på att skaffa ett fast 300 mm som jag vet har bra skärpa.
Fördelen med ett fast 300mm är att du får bra skärpa ända ut i hörnen och (förhoppningsvis) större bländare än 5,6. En 70-300 kan vara lite soft på 300/5,6 men det räcker med att blända ner den till 7,1 för att den ska bli ok. Den blir aldrig så dålig att det lönar sig att beskära i stället för att zooma in.
 
Det beror ju mycket på vilken 70-300 mm zoom det är. Det är stor skillnad på Canons EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM och EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM, exempelvis. Beteckningarna är förvillande lika, men det är lätt att se skillnaden på prislappen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.