Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder stulna kändisbilder för att sälja mer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danyael_X skrev:
Själva den fysiska åtkomsten till nätet var ju givetvis begränsad.
Inte tillräckligt för att det skulle fungera i längden att hålla saker hemliga om det var som du föreställer dig.
Har du använt ett UNIX baserat nät någon gång?
Ja, jag kör nästan uteslutande unixar eller unix-lika operativsystem nuförtiden och har använt dylika (och internet) sedan 80-talet, välkommen att förklara på vilket sätt du menar att internet designades för fri tillgång och ännu hellre vad det har med med unixar och/eller TCP/IP-baserade miljöer att göra. Jag har ett femtontal år som win32-utvecklare i ryggen också så du är välkommen att visa på pararellerna om du tycker de har betydelse :)

Jag är fortfarande rätt nyfiken på vad du menar med:
Allt som finns på internett skulle vara fritt för alla att komma åt, information var tänkt att spridas på ett nät som inte gick att stänga ner oavsett om sovjet bombade skiten ur USA med a-bomber. Det var tanken på 60-talet.
men jag måste säga att jag blev ännu mer nyfiken när du ville dra in unix i det hela, det var ju inte direkt överflöd på unixar på 60-talet om man säger så :)

Spontant känns det emellertid som om du antingen fått något om bakfoten eller som om jag missuppfattat vad du försökte säga totalt, fotosidan känns inte som rätt forum att kunskapstävling på så för min del får det gärna vara.

Jag kan ha fel, men jag tror att Chris menar så här:

På 60-talet föddes tankarna på ett bombsäkert, redundant nätverk. Det implementerades under 70-talet, övervägande med hjälp av de nätverksfunktioner som UNIX-systemen erbjöd. Dessa UNIX-system utvecklades till stor del på amerikanska universiteten av människor som hade visioner om "free information", och som inte tänkte så mycket på militär användning.

Saker som FTP, telnet och gopher har utvecklats för att låta information flöda fritt och enkelt. Få, om ens någon, hade tankar på att införa avancerade funktioner för att styra tillgången till info eller att underlätta betalningstransaktioner.

Spår av detta tänkande ser vi idag i form av en massa olika säkerhetslösningar och tillhörande buggar, fixar och brott.

Beklagar allt för långt och på tok för off-topic inlägg, jag ska försöka hålla käften i fortsättningen.

Tomasz skrev:
På 60-talet föddes tankarna på ett bombsäkert, redundant nätverk.
Vilket naturligtvis är helt korrekt.
Saker som FTP, telnet och gopher har utvecklats för att låta information flöda fritt och enkelt.
Nåja, ftp och telnet är ju inte direkt exempel på något som är "helt öppet" även om man rätt snabbt såg behov av t.ex anonym ftp.
Gopher var förvisso också i någon mån öppet men också relativt begränsat (och relativt dött sen www introducerades).

Få, om ens någon, hade tankar på att införa avancerade funktioner för att styra tillgången till info eller att underlätta betalningstransaktioner.
Funktioner för att styra tillgång har funnits nästan jämt, att betalningstransaktioner och sånt inte var en grej har nog inte så mycket öppenhet som med brist på behov att göra.

Spår av detta tänkande ser vi idag i form av en massa olika säkerhetslösningar och tillhörande buggar, fixar och brott.
Det är nog ganska få av dagens problem (av sådan natur som du nämner) som kan kopplas till internets tidiga utveckling.
Det finns protokoll (och fanns ännu fler för sisådär 5-10 år sedan) där det har tagit ett bra tag att komma fram till acceptabla säkra standards men det beror (möjligtvis med undantag av smtp) oftast inte mer på att man hade en mer öppen grundtanke med internet från början än att avlyssning av telefoni skulle vara möjligt för att man i tidig historia kunde låta bud gå från mun till mun.

Naturligtvis är det så att behoven har ökat i takt med användarbasen men att påstå att internet (som i huvusak är just ett transportmedel) skulle vara så felbyggt från grunden att det inte går att använda med mindre än att man gör om det är lite som att tro att man inte kan bekämpa barnporr med mindre än att man stänger ner och tänker om postverket.

Att det vi i dagligt tal kallar webben inte medger att man kontrollerar spridning av det man lämnat ifrån sig med mindre än att man inför någon slags licensnycklar för information har väldigt lite med hur internet designades för snart ett halvsekel sedan att göra.
Innan var och varannan Svensson hade tillgång till nätet skickade man trots allt saker till varandra på diskett eller band, inte heller då hade man någon större kontroll på vad som hände med kopiorna efteråt, skillnaden nu ligger mest i hastigheten och möjligheten att göra utbytet med folk man inte känner redan i första ledet.

Fredrik Ivarsson skrev:
Nej, Det är inte någon på Tradera som är ansvarig utgivare eftersom vem som helst kan lägga in en annons utan förhandsgodkännande från Tradera. Det är som på forumet här, var och en är ansvarig själv för sina inlägg.

Är det nåt som du vet och kan hänvisa till en källa eller tycker du att det är så(är genuint intresserad om du har nån källa)?

fhe skrev:
...
Naturligtvis är det så att behoven har ökat i takt med användarbasen men att påstå att internet (som i huvusak är just ett transportmedel) skulle vara så felbyggt från grunden att det inte går att använda med mindre än att man gör om det är lite som att tro att man inte kan bekämpa barnporr med mindre än att man stänger ner och tänker om postverket.
...
Visst går det att använda, och vi är nog ganska ense om det mesta. Men jag tror att man med dagens erfarenheter skulle ha byggt internet på ett annorlunda sätt. Gudskelov är det som det är, kontrollsamhället får vänta utanför dörren ett tag till.

Jag är absolut inte positiv till att stjäla rättigheter och annat av värde på internet, men om jag måste väga det mot värdet av bevarad integritet så ger jag bort alla mina bilder direkt! Jag vill verkligen inte att makthavare ska ha björnkoll på mig.
Men någon mulen dag kommer vi nog dit...

Hej!

Oj vad sura folk blev, inte min mening, fridens liljor till alla!

Flamewars är otäcka och allmänt otrevliga så jag ber om ursäkt om någon känner sig förolämpad eller sårad. Inte min mening.

Jag frågade om du hade kunskap om UNIX system av en anledning (komemr ett längre inlägg strax) som snart ska visa sig. Folk som aldrig använt UNIX utan är uppväxta med MS Windows och DOS kan behöva en beskrivning av hur användar systemet och resusr tillgångs systemet i en UNIX miljö fungerar. Detta är viktigt för att förstå Internet.

Det var itne meningen att förolämpa dig, jag ville bara veta vad du kunde.

Men jag ska gå in i mera detalj i ett längre inlägg om detta strax.

Chris

Tomasz skrev:
Visst går det att använda, och vi är nog ganska ense om det mesta. Men jag tror att man med dagens erfarenheter skulle ha byggt internet på ett annorlunda sätt.
Det tror jag också, jag motsatte mig bara det helt befängda påståendet att en av grundtankarna var att allt som fanns där skulle vara fritt för alla, det är helt enkelt inte sant.

Danyael_X skrev:
Oj vad sura folk blev, inte min mening, fridens liljor till alla![/B]
Bara ett litet förtydligande, jag blev inte sur, kände mig inte trampad på några tår eller nåt sånt.
Jag tyckte bara inte att dina konstiga lögner/missuppfattningar skulle få stå omotsagda, folk kan ju tro att du har rätt.

Men jag ska gå in i mera detalj i ett längre inlägg om detta strax.
Snälla låt bli, eller ta det i ett personligt medddelande så alla andra slipper. Jag tycker den här tråden spårat ur tillräckligt ändå (till viss del mitt fel).

fhe skrev:
Jag tyckte bara inte att dina konstiga lögner/missuppfattningar skulle få stå omotsagda, folk kan ju tro att du har rätt.
Jag tycker absoult inte att han har ljugit eller har konstiga missuppfattningar, jag skulle tippa på att ni båda har rätt. "Internet" är ju så pass stort att flera sanningar ryms, det är ju bara frågan vars man tittar. Att definiera internets början är väl också lite vanskligt eftersom folk nuförtiden menar nåt helt annat än på 60/70/80 talet, visst kan man säga att det började med tcp-protokollet men jag tycker det är lite samma sak som att säga att rymdfärderna började när newton lade märke till gravitationen.

Snälla låt bli, eller ta det i ett personligt medddelande så alla andra slipper. Jag tycker den här tråden spårat ur tillräckligt ändå (till viss del mitt fel).

Precis när det blivit smaskigt med personangrepp där man kallar den andre för lögnare?
Jag skulle säga att kalla den andre lögnare och sedan säga att nu tar vi det med e-mail istället är ett inlägg för sent att övergå till mail.

bEPH skrev:
visst kan man säga att det började med tcp-protokollet
Jag håller med dig, fast i just det här fallet var det Chris som berättade hur det var från början, på 60-talet, och baserade sedan en hel argumentation på den tesen.

Precis när det blivit smaskigt med personangrepp där man kallar den andre för lögnare?
Det gjorde jag inte, jag skriev "lögner/missuppfattningar" (bindestrecket betyder i sammanhanget "eller"). Det var ju rena sakfel och jag visste inte vad orsaken var, det borde vara något av de två.

Jag skulle säga att kalla den andre lögnare och sedan säga att nu tar vi det med e-mail istället är ett inlägg för sent att övergå till mail.
Jag håller helt med, det var tur att ingen gjorde det, eller hur?

Edit: Anyway, oavsett vad du tycker så tycker jag att tråden har spårat ur för mycket samtidigt som den inte tillför något som helst till fotosidan. Det var enda anledningen till att jag föreslog att han skulle ta det privat istället för här. Själv har jag roligare saker att göra.

Senast ändrad:
Det finns fler uppenbara brott mot upphovsrätten på just Tradera. Det säljs bla CD-skivor med äldre erotiska bilder, 1000-1600 bilder på varje skiva, och skivorna är numrerade i en serie. Varje skiva säljs flera gånger, vilket tycker jag pekar på att man bara kopierar och säljer bilder man inte har rättigheter till.

MEN, man kan inte vara helt säker på det heller, det kan ju vara så att den här personen har köpt upp en nedlagd studio inkl alla rättigheter på bilder som tagits. Men om så är fallet så ska mitt a__le tugga hö...

Om ingen misstycker att man styr tillbaka den här diskussionen på det den var tänkt till alltså...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar