Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder du UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det räcker med damm eller skit på frontlinsen för att kontrasten ska sjunka om man fotar motljus. Prova!

Jag har provat (mest ofrivilligt genom att glömma att damma av frontlinsen). Artikeln jag refererade till handlade dock inte om damm utan om repor och skräp. Det påverkar mindre än man skulle kunna tro.

I motljus påverkar det förvisso mer än i medljus.

Jag har redan gjort det med en pyttebit papper. Tycker du ska prova själv.

Inget nytt under solen att skit kan påverka men risken är liten men att lägga på en bit papper linsen o jämföra det med smuts är inte samma sak pga det är en helt täckande yta. Att hålla rent linserna det tillhör grunderna det första man lär sig. Ibörjan stod man med kodak tissu paper o tillhörande vätska idag kör man med annat typ foto micromfiber duk eller helt enkelt tröjan man har på sig.

Eftersom jag har glasögon så märker jag av samma sak ändå. Det räcker ned lite skit på linserna för att man knappt ska se något i motljus.

Inget nytt under solen att skit kan påverka men risken är liten men att lägga på en bit papper linsen o jämföra det med smuts är inte samma sak pga det är en helt täckande yta. Att hålla rent linserna det tillhör grunderna det första man lär sig. Ibörjan stod man med kodak tissu paper o tillhörande vätska idag kör man med annat typ foto micromfiber duk eller helt enkelt tröjan man har på sig.

Det var en pyttebit papper (<1mm) av den enkla anledningen att jag inte ville smutsa ner linsen.

Idag kör man med en droppe isopropanol (namne?) och slipfritt pspper. Precis som de flesta kollegorna. Det är viktigare än någonsin med de högre upplösningarna vi har idag och skarpare objektiven.

Men kläm dit en tumme på frontlinsen då och fota tex sol genom grenverk.

Alla vi som har glasögon vet som sagt att visst man ser genom smutsen och att den inte stör bilden...men kontrasten sjunker.

jag är delad när det gäller frågan om uv filter som skydd, har kört utan nu har jag med filter.

men om man bestämmer sig för filter så köp dom bästa på marknaden..där skillnaden är obefintlig..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar