Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Använder du UV-filter?
- Trådstartare Viktor Möller
- Start datum
snap01
Aktiv medlem
Det räcker med damm eller skit på frontlinsen för att kontrasten ska sjunka om man fotar motljus. Prova!
Lägg upp exempel bild på det
iSolen.se
Guest
Lägg upp exempel bild på det
Jag har redan gjort det med en pyttebit papper. Tycker du ska prova själv.
PMD
Aktiv medlem
Det räcker med damm eller skit på frontlinsen för att kontrasten ska sjunka om man fotar motljus. Prova!
Jag har provat (mest ofrivilligt genom att glömma att damma av frontlinsen). Artikeln jag refererade till handlade dock inte om damm utan om repor och skräp. Det påverkar mindre än man skulle kunna tro.
I motljus påverkar det förvisso mer än i medljus.
snap01
Aktiv medlem
Jag har redan gjort det med en pyttebit papper. Tycker du ska prova själv.
Inget nytt under solen att skit kan påverka men risken är liten men att lägga på en bit papper linsen o jämföra det med smuts är inte samma sak pga det är en helt täckande yta. Att hålla rent linserna det tillhör grunderna det första man lär sig. Ibörjan stod man med kodak tissu paper o tillhörande vätska idag kör man med annat typ foto micromfiber duk eller helt enkelt tröjan man har på sig.
iSolen.se
Guest
Inget nytt under solen att skit kan påverka men risken är liten men att lägga på en bit papper linsen o jämföra det med smuts är inte samma sak pga det är en helt täckande yta. Att hålla rent linserna det tillhör grunderna det första man lär sig. Ibörjan stod man med kodak tissu paper o tillhörande vätska idag kör man med annat typ foto micromfiber duk eller helt enkelt tröjan man har på sig.
Det var en pyttebit papper (<1mm) av den enkla anledningen att jag inte ville smutsa ner linsen.
Idag kör man med en droppe isopropanol (namne?) och slipfritt pspper. Precis som de flesta kollegorna. Det är viktigare än någonsin med de högre upplösningarna vi har idag och skarpare objektiven.
Men kläm dit en tumme på frontlinsen då och fota tex sol genom grenverk.
Alla vi som har glasögon vet som sagt att visst man ser genom smutsen och att den inte stör bilden...men kontrasten sjunker.
AWid
Aktiv medlem
Alla vi som har glasögon vet som sagt att visst man ser genom smutsen och att den inte stör bilden...men kontrasten sjunker.
Ja det blir lite som att ha ett UV-filter påskruvat framför det annars så utmärkta objektivet
AW
iSolen.se
Guest
Ja det blir lite som att ha ett UV-filter påskruvat framför det annars så utmärkta objektivet
AW
I mot-/nattljus i alla fall.