Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användande av Minolta Macroblixt 1200AF

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Gissa om jag blev glad när jag råkade hitta en helt ny Minolta macroblixt med kartong och allt till salu här om veckan. Jag tvekade inte en sekund utan köpte den direkt och jag fick den i förrgår.

Det är en macroblixt av ringtypen. Tyvärr visar det sig att den inte är helt kompatibel till min Dynax 7D. Den går inte att styra manuellt så blixten går på full kraft varje gång vilket resulterar i kraftigt överexponerade bilder om jag inte har en bländare på 22 eller över. Den verkar heller inte vara highspeed synkad eftersom bilderna blir delvis eller helt mörka med slutartider på under 1/250sekund.

Lite deppad av den här upptäckten sökte jag på nätet efter manual eller annan info och fann efter lite efterforskningar att man kan köpa en nyare flashcontroller till ringen och på så vis få kontroll över kraften i blixten men då verkar det bara handla om Minoltas variant. Den går ju inte att få tag på idag och den Sony har utvecklat ser ut att ha en annan anslutning. Hur dumt är det inte av dem?

Är det någon på forumet som använder sig av macroblixtar och kan ge lite tips på vad jag ska tänka på. Vad har jag för nytta egentligen av min nya investering om jag inte kan kontrollera styrkan? Går det att köpa endast en controller? Fungerar den bättre med gamla Minoltakameror? Alla tips är välkomna!

/Petri

Är det någon som annars vet något effektivt sätt att dimma ner en blixt om man inte kan göra det genom kameran?

Finns det något bra material som man kan tejpa framför?

Vad är livslängden på en blixt som går på full effekt varje gång?

/Petri

Jodå, jag har använt, eller snarare använder, makroblixtar. Den blixt som beskrivs här, 1200AF, fungerar som sagt inte med D7D annat än på full effekt. Enda möjligheten är att använda gråfilter (ND) om minsta bländaren inte räcker, eller om du vill ha annan bländare för annat skärpedjup. Teoretiskt skulle det ockso vara möjligt att sätta någon form av gräfilterfolie över blixtarna i ringblixten. Men det kan kanske vara en aning bökigt.

Den nya kontrollenehetn, Macro Flash Controller MFC-1000 funkar till den gamla ringblixten men då måste det vara Minoltas variant. Den variant som Sony gör och som säljs med Macro Twin Flash saknar uttaget för ringblixt.

Det är näst intill omöjligt att hitta en MFC-1000. Det finns en till samu hos dyxum.com men den är tillsammans med ringblixten så den är ju knappast intressant.

Tack Michael!

Det var som jag misstänkte alltså.

Det är ju riktigt surt att Sony gör en sådan (ärligt talat korkad) ombyggnad av sina styrenheter. Ska det bygga upp Minoltaägarnas förtroende för Sony?

Jag har allvarliga funderingar på om det är dags att byta system...

/Petri

fler funderingar

Jag undrar varför Minolta gav ut ett set med macroblixten tillsammans med blixtskoadaptern så att den ska passa Dynax 7D om den inte är fullt kompatibel.

Eller är det så att det är fler kameror än den digitala serien som använder sig av blixtfattningen som adaptern har?

/Petri

Re: fler funderingar

ThePOM skrev:
Jag undrar varför Minolta gav ut ett set med macroblixten tillsammans med blixtskoadaptern så att den ska passa Dynax 7D om den inte är fullt kompatibel.

Eller är det så att det är fler kameror än den digitala serien som använder sig av blixtfattningen som adaptern har?

/Petri
Alla Minoltakameror efter 1988 (alla Minolta AF-kameror som finns förutom 7000, 9000 och 5000) har samma blixtsko som de digitala.

ok.

Jag har fullt upp med att komma på sätt att dimma ner ljuset.

Just nu har jag aluminiumfolie fasttjepat så att det täcker hela blixten. I den har jag skurit hål för att släppa igenom bara en bråkdel av blixten och det funkar faktiskt bra. Behöver bara finjustera det lite för att få bästa möjliga effekt.

Problemet är när jag fotograferar material som reflekterar blixten. Är man riktigt nära ser man tydligt det utklippta mönstret på blixten. Det kan ju bli en häftig effekt det med om man fått till snygga mönster.

/Petri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar