Annons

System eller kompakt...

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag bytte till digitalt system så hade jag en (nja, två egentligen) analoga Minoltor med två gluggar - en normalzoom och ett tele från Tamron. Det var dock inte enbart det som avgjorde.

Först och främst..D5D som jag då bytte till hade antiskak i huset och kändes betydligt mer professionell och påkostad än D50/EOS350D. Greppet var bättre och den kändes helt rätt i handen. Jag upplevde 350D på tok för liten - något som även gäller 400D. Fast det är ju personligt.

Idag har jag bytt upp från D5D till D7D eftersom jag saknade lite av den "direkta" kontrollen utan att behöva gå in i menyer. Så Tamron telet följde med D5D:n när jag sålde den. Orignalzoomen använder jag inte p g a crop faktorn

Med andra ord - de urpsrungliga gluggarna har inte haft någon praktisk betydelse i mitt val av system egentligen - det var bara ett av argumenten för att fortsätta med KonicaMinolta. Något jag inte ångrat en sekund. Om du väl kan lägga vantarna på en D7D t e x så förstår du nog varför.
 
Jösses, det verkar faktiskt som att Minolta 7D kamerorna begagnat går för ca 5500-6000 kr på ebay.de (varje fall inklusive frakt).

Överraskande högt tycker jag. Man kan ju få en Sony A100 för ca 7500 kr (enbart huset). Varje fall via en internet shop i Tyskland.

Eller varför inte El-giganten i Sverige? De har ju en A100 plus kit objektiv för knappt 8000 kr.

Verkar nästan konstigt att 7D kamerorna går så högt begagnade.

Hur är det med A100'an egentligen? Är denna en besvikelse i jämförelse med 7D? Något jag inte känner till?? Jag trodde att A100 mer eller mindre var en uppdaterad 7D med tex mer mexapixels?

På någon gammal 7D review har jag läst att den skulle dominerat marknaden om den haft mer pixlar, något som ju A100 har?
 
A100 är en uppjazzad Dynax 5D och inte 7D. Efterföljaren till 7D kommer väl nästa år någon gång (enligt rykten)

7D är en större och mer avancerad kamera - med detta är det dock inte sagt att 5D ligger långt efter.Det som främst talar för 7D (enligt mig) är ergonomin, sökaren och den manuella kontrollen utan att djupdyka i menyer. Betydligt fler möjligheter att anpassa kameran efter behov osv.

Det stämmer nog att 7D dominerat marknaden OM den hade släppts lite tidigare. Antal megapixlar tror jag inte var avgörande. När den släpptes var väl 6 standard skulle jag tro.

Men som sagt...antalet megapixlar ja. Hur har du tänkt använda dina bilder? Med mer megapixlar så ökar också bruset. Något som dessvärre är ett minus på A100 har jag hört...
 
Ok...

Tack för alla klargöranden!

Det förklarar en hel del...

Vi får se vad det blir. En ny A100 eller en begagnad 7D... eller kanske något helt annat. *skratt*

Men det vore ju kul att komma över en begagnad 7D till ett bra pris. 4000 kr är nog tyvärr inte realistiskt men 5000 kr tror jag kan gå. Just nu verkar de flesta gå för mellan 5500-6000 (på ebay.de).
 
Ja, 7D är helt klart en rolig kamera.

5000 kanske kan gå om du letar länge? Än så länge ser jag dock ingen större anledning till att 7D ägare säljer sina ögonstenar :) utan vidare då en efterföljare inte är aktuell på ett bra tag verkar det som.

Det skall vara om någon tappat intresset eller - gud förbjude - bytt märke ;-)

Men som sagt...ibland dyker det upp fynd. Frågan är bara vilket tålamod du har :)
 
Är nog ändå mest inne på Minolta 7D eller möjligtvis Sony A100 ändå. Inte enbart beroende på att jag råkar ha ett par objektiv. Bildstabilistator tycker jag väger ganska tungt i sammanhanget, eller? Tycker mig ofta se när jag läser reviews för olika produkter att de inte brukar vikta bildstabilisator så tungt utan mer ta hänsyn till bildkvalitén under ideala förhållanden, det är lite missvisande tycker jag.

Varken sig Canon eller Nikon har väl det på deras digitala systemkameror i samma klass???? På det området verkar Minolta/Sony ligga före. Pentax verkar iofs ha bildstabilisering men jag vet inte hur bra/prisvärd tillbehörs och objektivmarknad det är för Pentax?

Canon 400D ligger i och för sig i en attraktiv prisklass, icke att förglömma. Dessutom har den fått bra betyg.

Hur som helst, Sony & Minolta tror jag blir farliga i framtiden, ett tungt team. Canon och Nikon får se upp. Men de borde gjort som Sony Ericsson, dvs behållt delar av Minoltas varumärke. Ett STORT misstag.
 
Senast ändrad:
Bildstabiliseringen är helt klart en konkurrensfördel. Konkurrenterna har ju bildstabilisering i de finare objektiven - tekniken sägs vara bättre men betydligt dyrare - i synnerhet om man vill ha funktionen på alla sina gluggar.

De flesta tror jag är överens om att Minoltas "AS" är en mycket bra funktion (den blev ju vald till årets fotoinnovation 2004-2005)

Ja, Sony/Konica/Minolta är en skaplig fusion! Minoltas långa erfarenhet av systemkameror, Konicas kunskap om hur färger skall återges bäst och Sonys "obegränsade" resurser borde kunna leverera riktiga dräpare framöver. En intressant utveckling minst sagt!
 
Tack för tipset!! Synd bara att det inte är någon blixt med... Det får jag väl skaffa begagnat i så fall. Jag har svarat på annonsen nu. Får väl se om jag är först i kön? ;-)

Har ett annat paket på g också... får väl se.

7500 kr är i och för sig enbart 500 kr mindre än vad man får betala för en splitt ny Sony A100 med ett DT 17-80 objektiv inkluderat (www.el-giganten.se). Är detta verkligen ett självklart val till 7D's fördel tycker du?
 
Alltså, jag vet ju inte vilka krav du har på en kamera - dvs hur erfaren du är osv. 7D är ju en mer "straight forward" kamera - det finns t e x inga motivprogram a la nattporträtt, sportprogram etc (vitsen med dessa råder det dock delade meningar om!)

Vertikalgreppet kanske känns överflödigt för dig? 7D är trots allt redan i grundutförande stor och ganska tung - släng på vertikalgreppet och du har värsta presskameran i näven. Kanske inte riktigt vad du är ute efter?

Men om jag får säga min mening, ja...en 7D, med 17-35 2.8-4 (och vertikalgrepp) är betydligt mer kamera än A100 med kitgluggen. Men återigen...man har olika behov och prioriteringar.

7D med vertikalgrepp
 

Bilagor

  • set_1v.jpg
    set_1v.jpg
    8.1 KB · Visningar: 56
Ja, det är ytterst tveksamt med vinsten av ett vertikalgrepp för mig. Den blir stor och tung. Då tar jag hellre med mig ett extra batteri och byter i lugn och ro.

Men fördelen är alltså ökad (dubblad?) batteritid samt bättre och rejälare grepp?

Men även bortsett från greppet så tycker du att en 7D är mer kamera än en A100?

A100'an har väl inte direkt fått lyriska recensioner? Bra betyg men inte topp? Den har till och med blivit slagen av både Nikon och Canons motsvarande modeller? Eller hur ligger det till?
 
Japp, det är vitsen med vertikal/batterigrepp. Fler batterier och bättre grepp/ergonomi när du plåtar vertikalt. Nackdelen är tyngden/storleken

Ja, jag hävdar att 7D är bättre. Nu har jag inte testat A100, men jag har ägt en 5D som i stort sett är samma kamera som A100 med undantag för antalet megapixlar samt diverse finesser som "Dynamic Range Optimizer" som påstås göra kniviga motiv (läs kontrastrika) lite enklare genom att jämna ut kontrasterna. Sedan finns det en inbyggd antidust funktion som skall skaka bort damm från sensorn. Vet inte om det funkar i praktiken...

När det gäller betyg för Sony så vet jag inte riktigt vad som gäller. Den fick slutbetyget "Mycket Prisvärd" i Tidningen foto trots att Nikon och Canon vid testet var billigare. Men detta gällde då D50/350D. Ställd bredvid D80/400D så vet jag inte...det är nog mest en fråga om personlig smak och/eller förkärlek.
 
Priset är korrekt, jag har kollat med dem. 7200 kr med frakt blir det (inklusive moms).

Lagersaldot sjunker mycket snabbt...

Jag har läst lite mer tester om A100, den får bra betyg men är lite taskig på höga ISO tal. Ungefär så?

Hur allvarligt är detta?
 
Det beror på hur och var du fotar. Höga ISO tal lockar när ljuset är dåligt men man vill för det inte kompromissa med slutartider - eller åtminstone så lite som möjligt. Exempel: inomhusbilder när man vill/måste undvika blixt - en mindre konsert kanske? Eller ett bröllop. En fotbollsmatch på kvällen?

Det stämmer att A100 har visat sig något sämre än konkurrenterna på högre ISO (över 800 har jag hört) men jag skulle inte hänga upp mig på det alltför mycket. Det är nog mest av akademiskt intresse. Frågan är hur ofta man behöver fota med sån känslighet. Fotar du i RAW så har du möjlighet att justera brusreduceringen själv om du kört med högt ISO - jag tror de flesta tester utgår från kamerans egna.

Vidare så har A100 som sagt antiskak som tillåter lite längre slutartider utan oskärpa. Fast då gäller det förstås att motivet inte rör sig allt för mycket.

Kompletterar du sedan med en ljusstark normalzoom så borde tillfällen för höga ISO reduceras ganska krafigt.

Tror jag iallafall...alla fotar vi olika
 
Tja, jag vet inte riktigt eftersom jag inte testat den själv.

Är dock lite avigt inställd till att döma en kamera så hårt utifrån kitobjektivet. Tycker man skall redovisa kitgluggen separat och låta kameran få löpa ut med ett bra objektiv också för att jämföra och se vad kameran är god för. De dyrare kamerorna testas oftast med toppoptik...varför skall gluggen vara flaskhalsen?

Sedan är det förstås mycket intressant att höra vad kitgluggen går för eftersom det just är...en kitglugg. Många lär köpa den. Men döm inte ut kameran för det! Man kan trots allt välja något annat om man vill. Det är ju lite vitsen med systemkameror...att välja optik själv!
 
Jag kanske tänker om. Läst och forskat lite mer.

Verkar som om tex Pentax K100D får väldigt bra betyg. Den har dessutom en trevlig prisklass.

Sedan verkar ju halva världen vänta på Pentax K10D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.