Annons

Använda vilken fokuspunkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Ni som tar porträtt med stor bländare 1,8 och så.
Vilken fokuseringspunkt använder ni?

Är nämligen så här.

Jag ska ta porträtt i helgen med min 5D och mitt EF 85/f1,8.
Men jag är ovan vid FF formatet än så länge.

Ska jag använda den centrerade fokuspunkten och därefter komponera om bilden?
Känns som om det grymt korta skärpedjupet då tar fokus från ögat.

Eller ska jag använda den yttre fokuspunkten?
Känns som om de yttre punkterna inte är så pålitliga att sätta fokus 100% rätt.

Vill gärna ha 1,8, men känns kanske tryggare att köra på med 4 eller så.

Kan någon tipsa mig hur man sätter skärpen så rätt som möjligt med FF vore jag tacksam.

MVH Julle,

jag använda den centrerade fokuspunkten och därefter komponera om bilden?
Ja, om du frågar mig. Därefter kan du slå av AF men avståndet är ju minst sagt kritiskt med det korta skärpedjupet.
Att fibbla med olika fokuspunkter har jag inga goda erfarenheter av. Var noggrann och se till att ha lite lagom tur så blir det skarpt o fint. Att ta perfekta porträtt med kort skärpedjup kräver lite träning plus en hel del suddiga bilder.
5Dm2 har ju ansiktsfokus med, med uppfälld spegel. Vet inte riktigt vad den går på då men det kan ju vara värt att prova.

Min Nikon D300 har en hel flock focuspunkter och jag använder den som ligger närmast modellens ögon. Oftast är det en av punkterna till höger i sökaren för att få närmast avstånd till ögonen i porträttläge (kameran på högkant). Samtidigt får man en intressantare komposition av bilden när man fotar i landskapsläge.

Att komponera om bilden sedan man "satt focus" är dömt att misslyckas om man vill ha skarpa bilder.

På f/4 kan du säkert komponera om utan att det syns alltför mycket. På f/1.8 däremot skulle jag välja att sätta en fokuspunkt så nära som möjligt det du vill ha skarpt så du slipper komponera om eller bara behöver flytta lite grann.

Inget slår dock egen erfarenhet, så har du bara lite tid så kan du väl prova lite (helst en dag före sessionen med en villig medhjälpare) så du ser själv vad som fungerar för dig.

Med riktigt kort skärpedjup kommer fokus hamna lite fel om du komponerar om. Har man tid att välja en punkt nära ögat punkt, vilket man har vid porträtt, är det att föredra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar